چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «مرز» به کارگردانی علی عباسی به نمایندگی از سینمای سوئد در نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت می‌کند.

علی عباسی در جشنواره کن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، با قطعي شدن حضور عباسي در رقابت اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان، معرفي يك نماينده از سينماي ايران و احتمال حضور «همه مي‌دانند» اصغر فرهادي به نمايندگي از سينماي اسپانيا، همزمان سه فيلمساز ايران مي‌توانند بخت خود را براي نامزدي در اسكار و بردن مهم‌ترين جايزه سينماي جهان بيازمايند.

«مرز» نخستين بار بهار امسال در بخش نوعي نگاه جشنواره كن به نمايش درآمد و برنده جايزه برتر اين بخش رقابتي شد. فيلم داستان مامور زن پليس گمرك مرزي با يك شامه بسيار قوي است كه ناخواسته به مظنون يك پرونده علاقه‌مند مي‌شود. اين ماجرا آنقدر ادامه مي‌يابد و پيش مي‌رود كه پرسش‌هايي اساسي درباره وجود زن پيش مي‌آيد. ايوا ملاندر و ايرو ميلونف نقش‌هاي اصلي دومين تجربه كارگرداني فيلمساز ايراني‌تبار را ايفا كرده‌اند.

عباسي سال 1981 در ايران به دنيا آمد و كار فيلمسازي را در 2011 با فيلم 30 دقيقه‌اي «م به نشانه ماركوس» آغاز كرد؛ درامي جنايي محصول دانمارك كه نام سازنده‌اش را سر زبان‌ها انداخت. او در 2016 درام 92 دقيقه‌اي «شلي» را در گونه وحشت در دانمارك و سوئد ساخت كه در جشنواره برلين رونمايي شد و نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم اول بود. «مرز» كه برگرفته از داستان كوتاه «بگذار روياهاي قديمي بميرند» است، نماينده سوئد در اسكار نود و يكم شده است.

«مرز» پس از رونمايي در بخش نوعي نگاه كن، به جشنواره لس‌آنجلس رفت و نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم شد. ضمن اينكه در جشنواره مونيخ جايزه بهترين فيلم از يك فيلمساز تازه‌كار را برد و در جشنواره فيلم نروژ جايزه بهترين فيلم از نگاه منتقدان را به دست آورد. قرار است «مرز» ماه سپتامبر در بخش سينماي امروز جهان در جشنواره تورنتو به نمايش درآيد و پس از آن در سينماهاي آمريكاي شمالي اكران محدود داشته باشد.

سينماي سوئد تا امروز 16 بار در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان نامزد دريافت جايزه اسكار بوده و اين جايزه را در سه نوبت در سال‌هاي 1960 با «چشمه باكره»، يك سال بعد با «همچون در يك آينه» و 1983 با «فاني و الكساندر» هر سه به كارگرداني اينگمار برگمان برده است. آخرين حضور سوئد در اسكار در دو سال اخير بود كه «مردي به نام اوه» هانس هلم به «فروشنده» فرهادي باخت و «مربع» روبن استلوند مقابل «يك زن شگفت‌انگيز» شيلي ناكام شد.

کد خبر 414884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha