سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

رویا نوازی: سال گذشته هنگامی که انتخابات شورای پنجم شهر در شهرهای مختلف برگزار شد، بعضی نامزدها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

شورای شهر

در دوره‌های قبلی، استقبال چهره‌‌های ورزشی از حضور در انتخابات شورای شهر پای نفراتی چون رسول خادم، هادی ساعی، علیرضا دبیر و... را به این عرصه باز کرد، سال قبل نیز سعید دقیقی، بازیکن فوتبال به عضویت شورای شهر قزوین درآمد. البته بعضی افرادی که ناشناخته بودند، به واسطه سابقه کاری خود حضورشان در این کارزار مثل بمب صدا کرد؛ مانند حضور یک رفتگر در انتخابات شورای شهر رشت که با لباس کار، تبلیغات خود را شروع کرد و در نهایت به‌عنوان نماینده مردم به عضویت شورای شهر رشت درآمد.

حضور سپنتا نیکنام از اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شورای شهر یزد نیز دستخوش اتفاقات بسیاری بود. او که در نهایت به‌عنوان عضو اقلیت‌های مذهبی به عضویت شورای شهر یزد درآمد، در ادامه با مخالفت‌هایی برای حضور در شورا مواجه شد اما این عضو زرتشتی توانست مجوز عضویت در شورای شهر یزد را به‌دست آورد.

  • بازگشت نیکنام به شورا

سپنتا نیکنام که بعد از انتخابات شورای شهر یزد با 22هزار رأی به عضویت این شورا درآمد، به‌عنوان یک اقلیت مذهبی خیلی زود با حاشیه‌هایی روبه‌رو شد. این عضو زرتشتی بعد از اعلام ورود غیرقانونی‌اش به شورای شهر خبرساز شد. چنان‌که روی پرونده‌اش بررسی‌های زیادی انجام شد؛

از دیدگاه‌های فقهی گرفته تا دیدگاه‌های سیاسی که وضعیت نیکنام را وارد فاز جدیدی کرد. این پرونده در مجلس، دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت و این روند به یک پروسه طولانی تبدیل شد. بعد از اختلاف نظر میان مجلس و شورای نگهبان این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. در این مرحله و بعد از مدت‌ها در تصمیمی قاطع، نیکنام با اکثریت آرا صلاحیت حضور در شورای شهر یزد را پیدا کرد.

بازگشت او به شورا، اتفاقی تاریخی محسوب می‌شود و اکنون نزدیک به یک‌ماه است که در جلسات شورای شهر یزد حضور پیدا می‌کند. نیکنام بر این باور است که خیلی‌ها در بازگشتش به شورا نقش داشتند و به موازات این اتفاق، عضو زرتشتی شورای یزد مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

حتی به دعوت مرتضی الویری-رئیس شورای‌عالی استان‌ها- در هشتمین اجلاس این شورا حضور پیدا کرد. در آنجا از سپنتا نیکنام تقدیر شد و الویری در صحن شورا چنین گفت: «می‌خواهم نکته‌ای را بگویم و شاید آقای نیکنام راضی نباشند اما می‌گویم وقتی از نیکنام دعوت کردیم تا در اجلاس شورای‌عالی استان‌ها شرکت کند، او حاضر نشد با هزینه بیت‌المال به تهران بیاید و گفت که با هزینه شخصی به اینجا می‌آید. چه خوب که او برخلاف بعضی‌ها حواسش به بیت‌المال هست».

  • رفتگری که عضو شورا شد

در اندک بیلبوردهای شهر رشت چهره‌اش نمایان شد؛ چهره‌ تکیده و خسته‌ای که لباس فرم رفتگری به تن داشت. عکس محمدحسن علیپور به این شکل در فضای مجازی بارها بازنشر شد و با شعار «از مردم برای مردم» به سرعت به چهره‌ای مشهور تبدیل شد. گفت 15سال است که با رفتگری روزگار می‌گذراند و در این دوران به‌دلیل علاقه به تحصیل وارد دانشگاه شد و مدرک لیسانس گرفت.

یک‌میلیون تومان هزینه تبلیغاتش در انتخابات شد و در نهایت با بیش از 17هزار رأی مردم، جزو منتخبان شورای شهر رشت شد. خودش را نماینده صنف رفتگران معرفی کرد و گفت که نماینده همکارانش و قشر آسیب‌پذیر در رشت است. وقتی در انتخابات حاضر شد، 42ساله بود و حالا قرار است تا 46سالگی در شورای شهر فعالیت کند.

دغدغه‌های زیادی دارد؛ دغدغه‌‌هایی که متعلق به قشر ضعیف شهرش است و از اینکه با لباس نارنجی رفتگری در صحن شورا حاضر شود، هیچ ابایی ندارد. در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: «من در محله حمیدیان انتهای خیابان هنرپرور مستأجر هستم؛ 3 میلیون پول پیش داده‌ام با ماهی 220هزارتومان.

خانه‌ام فاقد آب‌شهری و امکانات است. کلا محله ما یک محله خاکی است که وقتی باران می‌بارد شدیدا گل و لای می‌شود و رفت‌وآمد سخت می‌شود». اکنون یک‌سال از حضورش در شورای شهر رشت می‌گذرد؛ درحالی‌که رشت تنها 11عضو شورا دارد. برای عضویت در شورای شهر حاضر نشد وارد حزب خاصی شود. در کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری به‌عنوان نایب‌رئیس فعالیت می‌کند و امیدوار است که دغدغه‌‌هایش را در این کمیسیون سامان دهد.

  • نخستین فوتبالیست شورای شهر

سعید دقیقی، بازیکن- مربی فعلی تیم فوتبال کاسپین قزوین که سابقه بازی در تیم‌های تراکتورسازی، صباباتری تهران، سایپا، پاس همدان و... را دارد، سال قبل به عضویت شورای شهر قزوین درآمد. پیش از این، قهرمانان کشتی علاقه زیادی به حضور در این عرصه نشان می‌دادند و قهرمانان وزنه‌برداری و تکواندو هم راهی شورای شهر شده بودند. در میان بازیکنان فوتبال اما دقیقی نخستین نفری است که پای به عرصه سیاست می‌گذارد.

او با نزدیک به 17هزار رأی توانست یکی از صندلی‌های شورای شهر قزوین را به‌دست بیاورد. او که مدرک کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی دارد، در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته مدیریت ورزش فارغ‌التحصیل شد. دقیقی رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر قزوین است و البته نایب‌رئیس کمیسیون املاک و مستغلات و کمیسیون سلامت و ورزش نیز به‌حساب می‌آید. اهل قزوین است و بر این باور است که کمبودها و مشکلات شهرش را می‌شناسد.

او در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: «کار ما سخت است اما آنچه در استان قزوین کمبود است اماکن ورزشی، قهرمانی ورزشی و... است که زیر صفر قرار دارد. ان‌شاءالله ورزش استان قزوین یک تکان اساسی بخورد. مردم ما نباید این ذهنیت را داشته باشند که شورا فقط جای متخصصین شهرسازی است. کلمه شورا یعنی مشورت‌کردن، یعنی هر کس که می‌تواند باید مشورتش را بدهد».

  • دستفروشی که رئیس شوراست

ولی‌الله رستمی‌نژاد، دستفروشی که در زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شورای شهر خرم‌آباد هیچ‌ تبلیغی انجام نداده بود، ناگهان با بیشترین رأی به‌عنوان نفر نخست به ساختمان شورا راه یافت. او با بیش از 40هزار رأی و درحالی‌که فاصله آرای او با نفر دوم انتخابات حدود 28هزار رأی بود با اقتدار در این جایگاه قرار گرفت. چنین اتفاقی برای رستمی‌نژاد که سال‌ها به‌عنوان دستفروش کسب درآمد می‌کرد یک شگفتی بزرگ بود.

در زمان انتخابات 60ساله بود و البته طی این سال‌ها به گفته خودش از تحصیل غافل نبود. با مدرک کارشناسی‌ادبیات برای عضویت در شورا پذیرفته شد، اما رستمی‌نژاد فردی است که به زبان انگلیسی تسلط دارد. در کنار امرار معاش از طریق دستفروشی به واسطه تحصیلاتش از درس‌آموزی به دانش‌آموزان غافل نبود.

چنان‌که در خرم‌آباد پیش از اینکه به شورای شهر راه یابد، او را به‌عنوان یک عنصر فرهنگی می‌شناختند. معتقد است که می‌تواند از هیچ، همه‌‌چیز بسازد و گفته بود: «من با توکل به خدا با هیچ هزینه‌ای پیروز انتخابات شدم». اکنون به‌عنوان رئیس شورای شهر خرم‌آباد فعالیت می‌کند و این دستاورد مهمی برای رستمی‌نژاد به‌حساب می‌آید؛ برای مردی که از دل مردم برای نمایندگی آنها وارد شورا شد و ظاهرا شناخت زیادی از شهر و مدیریت شهری دارد. احتمالا به همین دلیل است که گفته:‌ «من خطر کردم و وارد این کار خطیر شدم. ان‌شاءالله روسفید باشم».

کد خبر 414862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha