سید محمد فخار -خبر‌نگار: امروز ۵هزار دوچرخه وارد خیابان‌های تهران می‌شوند تا بزرگ‌ترین طرح دوچرخه اشتراکی کشور را در بزرگ‌ترین شهر کشور کلید بزنند.

دوچرخه

نه از نظر تعداد دوچرخه که قرار است به 120هزار دستگاه برسد، نه از نظر طرح که بی‌سابقه و بی‌مانند است، همین که برای پایتخت شلوغ و آلوده، آرامش به همراه می‌آورند، خود توفیقی بزرگ است. دوچرخه‌های نارنجی رنگ «بی‌دود» حاصل یک ایده استارتاپی هستند که در 217شهر جهان موفقیت‌هایی داشته و از امروز تهران به فهرست بلندبالای طرفداران دوچرخه می‌پیوندد. برای پیوستن به این جریان به سایت bdood.ir یا نرم افزار‌های دانلود اندروید و اپل بروید و پس از دانلود نرم افزار، در کمتر از 30ثانیه ثبت نام و حسابتان را اندکی شارژ کنید تا شما هم عضو بزرگ‌ترین طرح دوچرخه سواری کشور شوید.

  • میزبانی در 4منطقه پایتخت

مهم‌ترین مزیت دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند نسبت به دوچرخه‌های عادی که سال‌هاست در کیوسک‌ها بی‌استفاده مانده‌اند، در این است که شما می‌توانید این دوچرخه را از هر نقطه شهر بردارید و سپس در هر نقطه که مایل بودید رها کنید. در این سیستم هوشمند شما محل نزدیک‌ترین دوچرخه را به کمک اپلیکیشن روی نقشه پیدا می‌کنید و سپس هنگام رسیدن به آن قفل دوچرخه به کمک اپلیکیشن برای شما باز می‌شود و پس از رسیدن به مقصدتان آن را در نقطه‌ای قرار می‌دهید و قفل می‌کنید تا نفر بعدی از آن استفاده کند.

نخستین مسیرهایی که این دوچرخه‌ها را در آن خواهیم دید طبق برآورد‌ها، مسیرهای شرقی غربی یا غربی شرقی خواهند بود؛ یعنی خیابان‌های مرکزی شهر؛ بلوار کشاورز، کریمخان، خیابان انقلاب، خیابان‌های مطهری و بهشتی و منطقه۱۲. بدین‌ترتیب در مرحله‌‌ ابتدایی اجرای دوچرخه‌سواری همگانی مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ میزبان دوچرخه‌سواران خواهند بود تا اگر شهروندی به ‌ناچار با وسیله نقلیه شخصی و یا حتی وسیله نقلیه عمومی به مناطق مرکزی شهر رسید، به‌سادگی و با استفاده از دوچرخه‌های آزاد در منطقه در این حوزه فعالیت کند و بدون نگرانی از جای پارک، به‌دنبال فعالیت خود برود.

  • همه دعوتیم

از امروز سه‌شنبه ششم تا پنجشنبه هشتم شهریورماه همه‌ شهروندان تهرانی به نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری تهران که در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب برگزار می‌شود، دعوت هستند. این نمایشگاه، قرار است فرصتی برای آشتی شهروندان با دوچرخه‌ای باشد که سال‌ها در خانه‌های دوچرخه شهر خاک می‌خورده و حالا با طرحی نو قرار است همه دوچرخه‌سوار شویم.

  • اهمیت تأمین زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری
  • آلن پطروسیان، مسئول توسعه دوچرخه سواری همگانی کشور

بسیار مشعوفم از اینکه پس از 3سال فرهنگسازی برای توسعه دوچرخه سواری و برگزاری همایش‌ها و کمپین‌های مختلف، بیشتر مسئولان شهری ترغیب شده‌اند که زیرساخت‌های شهری ازجمله تجهیزات دوچرخه را گسترش دهند. این موضوع در تهرانی که از اهمیت بالایی در میان شهرهای کشور برخوردار است، متأسفانه کمرنگ‌تر بوده اما با همکاری بخش خصوصی طرح‌های بزرگی درحال رونمایی است.

این اقدام البته بسیار مؤثر و مفید است اما اگر برنامه‌ریزی دقیقی در پی‌اش وجود نداشته باشد، خطرناک و مضر برای توسعه حمل‌ونقل پاک در شهر خواهد بود. در تهران ما کمتر به مردم توصیه می‌کنیم برای امور روزانه دوچرخه‌سواری کنند؛ چون نه معابر ایمنی داریم و نه فرهنگ رانندگی سواره‌ها آنقدر بالاست که حاشیه امنی برای دوچرخه‌سواران وجود داشته باشد؛ بنابراین اگر این 5هزار دوچرخه اشتراکی بدون معابر ایمن در شهر تردد کنند، ما بازخوردهای منفی خواهیم داشت. از سویی شهروندان تهرانی هم خواهرانه و برادرانه از این وسایل نقلیه دوستدار محیط‌زیست بهره بگیرند تا این نوع ترددها به رسمیت شناخته شود.

  • تفکیک جنسیتی نداریم

تا نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه‌سواری راه زیادی در پیش است و هیچ تفاوتی برای استفاده زنان و مردان از امکانات رفاهی وجود ندارد. طبیعتا همانطور که پوشش آقایان در استفاده از امکانات به‌خود شهروندان مربوط است‌، پوشش زنان هم از این قاعده مستثنی نیست.

مسئولیت حجاب و رعایت شئونات اسلامی با خود افراد است و شهرداری و نه هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند در این موضوع مسئولیتی قبول کند؛ بنابراین اگر به هر دلیلی نگرانی برای استفاده زنان از دوچرخه‌ها پیش بیاید، حتما به نقطه ضعف این طرح تبدیل می‌شود و طرح شکست می‌خورد.

واقعیت این است که در دنیای امروز و برنامه‌های پیشرفته زندگی دیجیتال، دیگر بحثی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد و ما نمی‌توانیم یک برنامه دوچرخه اشتراکی درست کنیم و از اپلیکیشن بخواهیم جنسیت را تشخیص بدهد و بعد بگوید شما چون زن هستید نمی‌توانید از این برنامه استفاده کنید! اتفاقا در دنیای امروز کار ساده شده و هر شهروندی می‌تواند اپلیکیشن را نصب و بعد از ثبت درخواست خود از طریقGPS تلفن همراه نزدیک‌ترین دوچرخه را انتخاب و با استفاده از کد فعال‌سازی قفل آن را آزاد کند.

کد خبر 414850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha