سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورزش کوراش از جمله ورزش‌های باستانی و نزدیک به ورزش کشتی است.

ورزش کوراش

خاستگاه اوليه اين ورزش آسياي ميانه و به ويژه در ميان تاتار‌ها است. اين ورزش در كشورهاي مختلف جهان با اسامي گوناگون شناخته مي‌شود.

كشورهايي مانند جمهوري آذربايجان، ازبكستان، هند، سوئيس، ايرلند، انگستان و مجارستان با اين ورزش آشنا هستند.

در ايران، ورزش كوراش قرابت‌هايي با انواع كشتي‌هاي محلي و زورخانه‌اي در منطقه خراسان، گيلان، مازندران، كردستان و سيستان و بلوچستان، قزوين، منطقه آذربايجان، خوزستان و يزد دارد.

در كشتي كوراش، تمامي فنون، سرپا اجرا مي‌شوند و فنون خاك در اين رشته وجود ندارد. هر كدام از كشتي‌گيران كواش لباسي به رنگ آبي و سبز و شلواري سفيد رنگ، بر تن دارند و اين از علامت‌هاي مشخصه اين ورزش در مقايسه با جودو است

ازبك‌ها بنيانگذار اين ورزش به سبك جديد آن هستند و آن را منتسب به پورياي ولي مي‌دانند. تاكنون 38 كشور به عضويت انجمن ورزش كوراش در‌آمده‌اند. رييس اسلام كريم اف، جمهور ازبكستان رياست افتخاري انجمن كوراش را برعهده‌ دارد.

مسابقات كوراش، مجموعا در 4 وزن برگزار مي‌شود و انجام آن تابع نظم و قانون خاصي است. اين ورزش در هر دو رشته زنان و مردان برگزار مي‌شود.

مسابقه کوراش با وضعیت سلام کردن دو بازیکن که به آن تعظیم (Tazim) مي‌گويند، شروع مي‌شود.

در اين ورزش سه روش برای امتیاز دهی در این ورزش وجود دارند:

Halal: هنر انداختن حریف به پشت با سرعت تمام و نگهداشتن او. بازیکنی که (فنHalal) را مستقیما اجرا می‌کند مسابقه را می‌برد.

Yambosh: انداختنی که بطور کامل یک فن Halal نیست اما وضعیتی نزدیک به آن است که Yambosh نامیده می‌شود. هر دو فن یامبوش یک هلال محسوب می‌شود.

Chala: انداختن‌هایی که نزدیک به فن یامبوش است Chala گفته می‌شود. این حرکات مستقل بوده و شمار مشخصی از آنها بعنوان یک یامبوش یا یک هلال محسوب نمی‌شوند.

پنالتی‌ها (جریمه‌ها) بر روی حرکاتی که قوانین را نقض می‌کنند اعمال می‌شوند.

حداکثر 2خطا (پنالتی يا TambikوDakk ) مجاز است و نتیجه انجام سومین خطا(Girrom) رد صلاحیت  كشتي‌گير است.

در پایان مسابقه کشتی‌گیری کسی که امتیازات بیشتری را بدست آورده، برنده است.

مهم‌ترين رويداد بزرگ ورزش کوراش مسابقات قهرمانی جهان است که به‌عنوان بخشی از مسابقات جهانی کشتی فیلا (فدراسیون جهانی کشتی) است.

کد خبر 414848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha