سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در بخش ایرانی هورالعظیم دو هزار و ۱۰۰ هکتار و در بخش عراقی نیز بالای ۲۵ هزار هکتار دچار آتش‎سوزی شده است.

هورالعظیم به علت کم‌آبی، مستعد آتش‌سوزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، احمد لاهیجان‌زاده در نشست خبری تشریح اقدامات دولت در زمینه محیط زیست، اظهار کرد: هورالعظیم غنی از مواد آلی انباشته شده و مستعد واکنش‌های شیمیایی است لذا خشکی بخش‌های زیادی از مساحت آن، بالا بودن دمای هوا و وجود گازهای مستعد، به آتش‌سوزی تالاب می‌انجامد.

وی با بیان این که تالاب در این فصل به علت خشکی بخش‌های وسیعی از آن، مستعد آتش‌سوزی است، افزود: طی مشاهدات هوایی ما، ده‌ها و شاید صدها نقطه کوچک یا وسیع از هورالعظیم دچار آتش‌سوزی است و واقعا خاموش کردن آنها شاید بتوانیم بگوییم غیرممکن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عملیات اطفای هوایی توسط سازمان هوافضای سپاه، عنوان کرد: بالگردها در شرایط سختی عملیات اطفای حریق را انجام می‌دادند و خلبانان به علت شدت دود، میدان دید برای پیدا کردن کانون‌های آتش‌سوزی نداشتند و با تصاویر ماهواره‌ای به اطفا می‌پرداختند.

وی گفت: در مجموع یک میلیون و صد هزار لیتر آب بر روی کانون‌های آتش‌سوزی هورالعظیم ریخته شد؛ همچنین کمیته‌ای متشکل از چند نهاد برای مذاکره با طرف عراقی تشکیل شده و به وزارت خارجه نیز پیشنهاد کردیم از طریق مراجع بین‌المللی، از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در بخش ایرانی هورالعظیم تاکنون پنج نوبت و مجموعاً دو هزار و 100 هکتار دچار آتش‌سوزی شد که به دلیل رسیدن به سطح آب در مدت 2 تا 8 ساعت خاموش می‌شد؛ در بخش عراقی نیز بالای 25 هزار هکتار آتش گرفته است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به احداث 5 تصفیه‌خانه در شهرهای خرمشهر، شادگان، آبادان، بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر، بیان کرد: احداث این تصفیه‌خانه‌ها ظرف هشت تا یک سال آینده تکمیل می‌شود. پروژه‌های ایجاد شبکه‌های فاضلاب این شهرها نیز پیشرفت حدود 70 درصدی دارد.

وی همچنین از بهره‌برداری ایستگاه سنجش هوای شهرستان رامهرمز و پاسگاه‌های محیط‌بانی تالاب میانگران و تالاب بامدژ در روزهای آینده خبر داد.

کد خبر 414805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha