همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر سرمایه‌گذاری انجام نگیرد دلالی و تورم رونق می‌گیرد بنابر این باید در هر شرایطی از سرمایه‌گذاران استقبال و شرایط را برای حضور آنان فراهم کرد.

استفاده بد از فناوری بیشترین ضربه را به محیط زیست می‌زند

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در نشست شورای اداری استان ایلام اظهار کرد: در هفته دولت باید عملکرد دولت را برای امیدآفرینی بیشتر تشریح کرد.

وی با بیان این که در آستانه‌ ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی باید تصمیمات اشتباه آسیب‌شناسی شوند، تصریح کرد: تجربه‌ای که از خدمت در دولت‌های مختلف از سال ۱۳۶۰ دارم این است که هرچند امروز در شرایط سختی قرار داریم اما ظرفیت حل مشکلات نیز وجود دارد که این مهم مستلزم تشخیص درست اولویت‌ها است چون امروز با محدودیت‌های ریالی، پولی و ارزی مواجه هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص گفت: راه به کارگیری این نیروها سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است چون در غیر این صورت و با وجود بوروکراسی‌های اداری، نیروی متخصص نمی‌تواند آن گونه که باید نقش‌آفرینی کند.

کلانتری تصریح کرد: باید بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را در کشور خلق کنیم اما با اهداف چشم‌انداز برنامه ششم فاصله داریم تا بتوانیم به اقتصاد اول منطقه تبدیل شویم.

وی با بیان این که بیشترین نرخ بیکاری مربوط به افراد تحصیلکرده است و راهی جز سرمایه‌گذاری برای اشتغال آنان وجود ندارد، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری انجام نگیرد دلالی و تورم رونق می‌گیرد بنابر این باید در هر شرایطی از سرمایه‌گذاران استقبال و شرایط را برای حضور آنان فراهم کرد.

کلانتری ادامه داد: پیش‌بینی نکردن مشکلات زیست‌محیطی برای طرح‌های عمرانی نتیجه‌ای جز گرفتاری برای مردم ندارد. به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان به جای این که در شرق باشد باید در غرب اصفهان ساخته می‌شد و نیروگاه شهید رجایی به دلیل مکان‌یابی نامناسب ۲۰ درصد به آلودگی هوای تهران اضافه کرده است.

وی دلیل این مشکلات را فقدان آمایش سرزمین در کشور دانست و گفت: متاسفانه به دلیل این نقص نمی‌دانیم چه صنعتی در کجا مناسب است و نسبت به سواحل شمالی و جنوبی کم‌‌توجه بوده‌ایم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این که مسائل زیست‌محیطی به هیچ وجه نمی‌تواند بازدارنده‌ توسعه باشد و توسعه هم نباید به محیط زیست ضربه بزند، ادامه داد: در گذشته مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها اختیارات کافی نداشتند و برای ۹۹ درصد کارها باید از تهران مجوز می‌گرفتند که خوشبختانه این مشکل حل شده است.

کلانتری با تاکید بر این که در بهره‌گیری از محیط زیست باید حقوق نسل‌های آینده محترم شمرده شود، گفت: استفاده بد از تکنولوژی بیشترین ضربه را به محیط زیست می‌زند.

وی با اشاره به وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: یک سری وظایف، اجرایی و دسته‌ دیگر سیاستگذاری، نظارتی و پایشی است و دولت تدبیر و امید به موضوع پسماندها، گرد و غبار و احیای تالاب‌ها توجه جدی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که دولت بیش از ۱ میلیارد دلار برای بهبود وضعیت پسماندها بودجه گذاشت اما مجلس با این اعتبار موافقت نکرد، تصریح کرد: امروز شهرهای شمالی از این موضوع رنج می‌برند و در حال نابودی هستند.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت برای حل موضوع گرد و غبار ۲۰۰ میلیون دلار را اختصاص داد اما مجلس تنها با ۱۰۰ میلیون دلار آن موافقت کرد و همه‌ی این مبلغ را هم برای خوزستان گذاشت، در حالی که امروز سیستان و بلوچستان هم دارد نابود می‌شود. جازموریان و استان فارس هم وضعیت خوبی ندارند.

کلانتری با اشاره به مسائل اقتصادی کشور هم گفت: مسائل اقتصادی ما ریشه سیاسی دارد و برای مشکلات سیاسی نمی‌توان نسخه‌ اقتصادی پیچید و نباید در شرایط تحریم اجازه دهیم وحدت ملی خدشه‌دار شود.

وی با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید هیچ اصراری بر تکرار مصوبه‌های اشتباه هم ندارد، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی هرکس به اندازه‌ اختیاراتش مسئول است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه فعالیت دولتمردان در دولت تدبیر و امید شفاف است و حقوق همه مدیران دولت مشخص است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی - نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام - نیز در این دیدار اظهار کرد: هر چند کشور در وضعیت کنونی در شرایط خاصی قرار دارد اما با پشتوانه مردم و ارتباط نزدیک دولتمردان با مردم ایران اسلامی به سلامت از این برهه زمانی عبور خواهد کرد.

وی با بیان این که مردم با وجود مشکلات و سختی‌های موجود در جامعه به پای نظام خود ایستاده‌اند و همین حضور مردم در صحنه‌های حساس انقلاب باعث شده که خدعه‌ها و دسیسه‌های دشمنان خنثی شود، تاکید کرد: اکنون کشور نیازمند مدیریت اصولی بحران شرایط اقتصادی و معیشت مردم است و مسئولان باید واقع‌گرایانه و با بیان حقایق ارتباط خود را با مردم بیشتر از گذشته کنند.

کلانتری پس از حضور بر مزار شهدای گمنام فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب ایلام را با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی کرد.

کد خبر 414798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha