همشهری‌آنلاین: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در پی درخواست رئیس‌ جمهور افغانستان، مذاکرات چندجانبه صلح به میزبانی مسکو را به تعویق انداخته است.

دستگاه دیپلماسی روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مذاکرات صلح افغانستان که قرار بود با حضور نمایندگانی از طالبان برگزار شود، به زمان دیگری موکول شده است.

چند روز پیش، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تایید کرد که گروه طالبان ماه سپتامبر در نشست مذاکرات صلح در مسکو شرکت خواهد کرد. افغانستان در واکنش گفته بود که در این نشست شرکت نمی‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، ریاست‌جمهوری افغانستان پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس‌جمهور افغانستان و وزیر خارجه روسیه دوشنبه پنجم شهريور در گفت‌وگویی تلفنی تصمیم گرفته‌اند نشست مسکو به تعویق افتد.

در این بیانیه آمده است: در این گفت‌وگو تصمیم گرفته شد براي آمادگی‌ها و تأثیر بیشتر، نشست مسکو به تعویق انداخته شود تا هر دو کشور برای این نشست آمادگی یابند و دولت‌های افغانستان و روسیه هر دو به طور مشترک این نشست را مدیریت و میزبانی کنند.

این نخستین بار خواهد بود که گروه طالبان در روند گفت‌وگوهای مسکو شرکت می‌کند. روسیه روند گفت‌وگوهای جداگانه‌ای را درباره آینده افغانستان پیگیری می‌کند و در دو سال گذشته نشست‌هایی را در مورد وضعیت این کشور میزبانی کرده است.

موضع دولت افغانستان در قبال روند گفت‌وگوهای صلح این بوده است که هر بحثی که در منطقه درباره افغانستان مطرح می‌شود، باید در «محوریت دولت افغانستان» برگزار شود.

روسیه از زمانی که تروریست‌های داعش در افغانستان ظاهر شده‌اند، در مسائل مربوط به این کشور نقش فعال‌تری به عهده گرفته چرا که این موضوع می‌تواند تهدیدی بالقوه برای روسیه تلقی شود.

روسیه مذاکرات صلح افغانستان را با دعوت از چین و پاکستان آغاز کرد و سپس دولت افغانستان را هم به این مذاکرات دعوت کرد.

فرماندهان آمریکایی و مقام‌هاي محلی افغانستان بارها روسیه را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده و مدعی هستند نشانه‌هایي دیده شده که روسیه براي این گروه تسلیحات فراهم می‌کند.

کد خبر 414775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha