همشهری آنلاین: دین اسلام تا میانه‌های قرن بیست و یکم به دین غالب جهان تبدیل و جایگزین مسیحیت می‌شود.

کعبه

به گزارش همشهري آنلاين، گاردين در گزارشي به قلم هريت شروود به فراگير شدن بيش از پيش دين و مذهب در دنيا و بررسي دلايل آن پرداخته است. بر اساس نتايج تازه‌ترين تحقيق مركز پژوهشي پيو، بيش از 84 درصد از جمعيت 7.3 ميليارد نفري جهان به يك دين باور و گرايش دارند كه دين حضرت مسيح با 2.3 ميليارد نفر (معادل 31.2 درصد) بيشترين پيرو را دارد. پس از آن اسلام با 1.8 ميليارد (24.1 درصد) در رده دوم ايستاده و هندو با 1.1 ميليارد و بودايي با 500 ميليون نفر در رده‌هاي بعد ايستاده‌اند.

نكته مهم در اين گزارش، سرعت رشد خيره‌كننده دين اسلام در گوشه و كنار دنياست؛ به گونه‌اي كه پيروان پيامبر اسلام تا ميانه‌هاي قرن اول از هزاره سوم صدرنشين جدول پرجمعيت‌ترين دين‌ها مي‌شوند. در حالي كه ميانگين سن جمعيت دنيا 18 سال است، ميانگين سن پيروان دو دين پايين‌ترين از ميانگين جهاني است. اسلام با 23 و هندو با 26 سال جوان‌ترين پيروان را دارند و مسيحي‌ها با 30، بودايي‌ها با 34 و يهودي‌ها با 36 سال پس از آنها قرار گرفته‌اند.

بيشترين نرخ رشد هم از آن اسلام و بيش از دو برابر ميانگين نرخ رشد جمعيت دنياست. بين سال‌هاي 2015 تا 2060 حدود 32 درصد به جمعيت دنيا افزوده مي‌شود، اين در حالي است كه جمعيت مسلمانان جهان در همين بازه زماني 70 درصد رشد (26 درصد بيش از مسيحيت) خواهد داشت. به اين ترتيب، اسلام تا 45 سال ديگر به دين غالب مردم دنيا تبديل مي‌شود و جاي مسيحيت را در صدر جدول دينداران مي‌گيرد.

كاهش هفت درصدي جمعيت بودايي‌ها تا سال 2060 و نرخ رشد 27 و 15 درصدي هندوها و يهوديان بيش از همه به دليل نرخ تولد و مرگ است. ميانگين تعداد فرزندان زنان مسلمان 2.9 و بسيار بالاتر از ميانگين 2.2 زنان غيرمسلمان است. در حالي كه زنان مسيحي ميانگين 2.6 فرزند به دنيا مي‌آورند اما آمار مرگ در ميان مسيحيان اروپايي بين سال‌هاي 2010 تا 2015 شش ميليون نفر بيش از تولدهاست و نكته عجيب اينكه سهم مسيحي‌ها از آمار مرگ دنيا 37 درصد است.

23 درصد مسلمانان آمريكايي از ديني ديگر به اسلام گرويده و 77 درصد ديگر از همان بدو تولد مسلمان بوده‌اند. انتظار مي‌رود چين تا سال 2030 بيشترين آمار مسيحيان را در خود جاي داده باشد. اين كشور در حال حاضر 93 تا 115 ميليون نفر مسيحي پروتستان دارد و 10 تا 12 ميليون نفر مسيحي كاتوليك. در سوي ديگر، اروپاي غربي با معضل كاهش تعداد شهروندان مسيحي دست و پنجه نرم مي‌كند.

91 درصد از كساني كه در آمريكا به دين اسلام مشرف مي‌شوند، در خاك آمريكا به دنيا آمده‌اند و 59 درصد اين گروه آفريقايي-آمريكايي هستند. 67 درصد از گروندگان به اسلام در آمريكا از كليساي پروتستان مي‌آيند، 10 درصد كاتوليك و پنج درصد از ديگر دين‌ها و مذاهب هستند. تنها حدود 15 درصد از كساني كه اسلام مي‌آورند، پيش‌تر ديني نداشته‌اند و شش درصد آنها در همان بدو امر مذهب تشيع را برمي‌گزينند.

کد خبر 414728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha