همشهری آنلاین: سناتور جان مک‌کین، سیاستمدار آمریکایی و نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان مغز در ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

سناتور جان مک کین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، جان سيدني مك‌كين سوم كه شش دوره نماينده ايالت آريزونا در كنگره و سناي آمريكا و از تاثيرگذارترين سياستمداران دوران خود در سپهر سياسي ايالات متحده بود، ساعت 4:28 عصر روز شنبه 25 اوت كنار همسرش سيدني و ديگر اعضاي خانواده درگذشت. باراك اوباما كه سال 2008 با غلبه بر مك‌كين راهي كاخ سفيد شد، يكي از انبوه چهره‌هايي بود كه براي مرگ اين سياستمدار كاركشته پيام تسليت فرستاد.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريكا هم كه دشمن خوني مك‌كين بود و در هفته‌هاي اخير حتي نام او را بر زبان نمي‌آورد، در توييتر خود بدون آنكه تحسيني نثار سياستمدار فقيد كند، در متني كوتاه نوشت: «عميق‌ترين همدردي‌ها و احترام من نثار خانواده سناتور جان مك‌كين. قلب‌ها و دعاهاي ما با تو است.» مك‌كين با وجود جمهوريخواه بودن، به شدت با سياست‌هاي ترامپ مخالفت مي‌كرد و تا روزهاي آخر زندگي اين مخالفت را ادامه داد.

مك‌كين در 60 سال حضور خود در صحنه سياسي آمريكا هرگز با حاشيه و جنجال بيگانه نبود و از جدي‌ترين حاميان جورج دبليو بوش در حمله نظامي به عراق در 2003 به شمار مي‌رفت. حمايت او از سارا پيلين در نامزدي براي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا هم با ناكامي محض همراه شد، نمونه‌اي از سياست‌هاي پوپوليستي حزب جمهوريخواه بود كه در نهايت به ظهور موجودي به نام ترامپ به نمايندگي از اين حزب انجاميد.

مك‌كين در جنگ آمريكا عليه ويتنام در 1967 خلبان نيروي دريايي آمريكا بود و همان‌سال تا يك قدمي مرگ پيش رفت؛ آن هم زماني كه موشك ويتنامي‌ها نزديك مخازن سوخت ارتش آمريكا به زمين خورد و 134 نفر را كشت. سه ماه بعد، هواپيماي او در آسمان ويتنام مورد اصابت قرار گرفت و مك‌كين جوان با دو دست و يك پاي شكسته به اسارت نيروهاي ارتش ويتنام شمالي درآمد.

از آنجا كه پدر خلبان ارتش آمريكا يك ژنرال چهار ستاره بود، خيلي زود حكم آزادي او صادر شد اما مك‌كين ترجيح داد تا آزادي ديگر زندانيان جنگ در زندان ويتنامي‌ها بماند. اين دوره پنج سال طول كشيد و دو سال آن در سلول انفرادي با شكنجه‌ها و آزارهاي جسمي و روحي شديد گذشت. هر چند ترامپ در مبارزه‌هاي انتخاباتي سال 2016 اسير شدن مك‌كين را به سخره گرفت و گفت: «او قهرمان جنگ نيست. من قهرماناني را دوست دارم كه اسير نشده‌اند.»

مك‌كين در 1981 از خدمت در ارتش بازنشسته شد و سال بعد از ايالت آريزونا براي ورود به كنگره اقدام كرد. او در 1987 از كنگره وارد سنا شد و در 2000 پس از يك مبارزه كثيف با بوش پسر، در كسب راي جمهوريخواهان براي ورود به عرصه رقابت رياست‌جمهوري ناكام ماند. هشت سال بعد اما ميت رامني را شكست داد تا بخت خود را براي ورود به كاخ سفيد بيازمايد، هر چند دست تقدير اوباما را مقابلش قرار داد كه نخستين رئيس‌جمهوري رنگين‌پوست آمريكا لقب گرفت.

سناتور فقيد آمريكايي سال گذشته مخالفت رسمي خود را با اعمال قانون جلوگيري از ورود شهروندان شش كشور مسلمان به آمريكا اعلام كرد و از مخالفان جدي انتخاب جينا هاسپل به مديريت سازمان سيا به دليل گذشته تاريك اين زن بود. مك‌كين آخرين ماه‌هاي زندگي را همراه همسر دومش سيندي در مزرعه‌اي در آريزونا گذراند و به دليل دست و پنجه نرم كردن با سرطان، مدت‌ها در محل كارش در واشنگتن حضور نداشت.

کد خبر 414584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha