علی ابراهیمی-خبرنگار: شورای رقابت در آخرین نشست خود با بررسی ترکیب اعضای هیأت‌مدیره جدید ایران‌خودرو از اداره ثبت شرکت‌ها خواست تا از ثبت برخی شرکت‌های سهامداری تا پایان اعلام نظر نهایی این شورا خودداری کند.

کدام خودروها ارزان شد؟

به گزارش همشهری، بررسی وضعیت بازار و مباحث مطرح‌شده در مورد آزادسازی قیمت خودروهای داخلی دستور کار دیگری بود که به نشست دوشنبه هفته جاری این شورا موکول شد.

رئیس شورای رقابت درباره بازار خودروهای داخلی و مباحث مطرح در مورد آزادسازی قیمت خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری این شورا، گفت: شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته گذشته خود مصصم بود تا وضعیت بازار خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری این شورا را بررسی کند اما به‌دلیل طولانی شدن بحث ترکیب سهامداران شرکت ایران‌خودرو این موضوع به نشست دوشنبه هفته جاری(پنجم شهریور) شورای موکول شد.

رضا شیوا با بیان اینکه درچند هفته گذشته اظهارنظرهایی در مورد ضرورت خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و تأثیر آن بر حذف قیمت‌های حاشیه بازار مطرح می‌شود، گفت: این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که اکنون شورای رقابت تنها در مورد برخی خودروهای پرتیراژ داخلی کمتر از 45میلیون تومان دستورالعمل تعیین قیمت را ابلاغ می‌کند و بقیه خودروهای داخلی و وارداتی مشمول این ضوابط نیست،

اما حاشیه بازار اینگونه خودروها به‌مراتب بیش از خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است. اگر چنین استدلالی درست باشد، باید پرسید علت شکل‌گیری حاشیه بازار و شکاف قیمتی اینگونه خودروها از شرکت‌های خودروسازی تا بازار آزاد چیست؟ او با بیان اینکه برخی خودروسازان مدعی هستند که با خروج شورای رقابت از تعیین و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ داخلی حاشیه بازار این خودروها حذف خواهد شد، افزود: اکنون شورای رقابت حتی برای بسیاری از خودروهای تولید ایران‌خودرو و سایپا دستورالعمل قیمت‌گذاری ندارد، آیا اینگونه خودروها حاشیه بازار ندارند؟

شیوا با تأکید بر اینکه حذف قیمت‌های حاشیه بازار یکی از شروط و الزامات شورای رقابت برای موافقت با درخواست افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی برای شرکت‌های خودروسازی است، افزود: خودروسازان اعلام می‌کنند که شرایط خاص اقتصادی مانند مشکلات ارزی برای تأمین قطعه و توقف اجرای برخی قراردادهای تولید مشترک یا تأمین مواداولیه و قطعات موجب افزایش هزینه تمام‌شده تولید خودرو شده است اما این موارد ارتباطی به مداخله شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو ندارد پرسش ما این است،

آیا اگر شورای رقابت از این فرایند خارج شود مشکلات ارزی و تأمین مواداولیه و قطعات رفع شده و عرضه خودرو افزایش می‌یابد؟ رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه میزان ارزبری خودروهای داخلی با توجه به میزان ساخت داخل مشخص می‌شود، افزود: از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا سبد هزینه تأمین مواداولیه شرکت‌های خودروسازی را در 6‌ماه گذشته مشخص و اعلام کند که مثلا فولاد، مواداولیه پتروشیمی، مس، شیشه و... که در تولید یک خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد تا چه میزان افزایش قیمت داشته است.

شیوا تأکید کرد: با مشخص شدن تورم بخشی خودرو و سایر فاکتورهای مؤثر در تعیین قیمت خودروهای داخلی، خودروسازان می‌توانند درخواست‌های جدید افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. او اعلام کرد: اینکه بدون بررسی کارشناسی و ضوابط اعلام شود که قیمت خودرو‌های داخلی مثلا 20درصد یا کمتر و بیشتر افزایش می‌یابد، رویکرد درستی نیست. باید اینگونه اظهارنظرها پایه علمی و منطقی داشته باشد.

  • موضع شورای رقابت درباره هیأت‌مدیره جدید ایران‌خودرو

رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری در مورد نتایج نشست دوشنبه هفته گذشته این شورا برای بررسی ترکیب شرکت‌های حقوقی جدید هیأت‌مدیره ایران‌خودرو گفت: شورای رقابت در جلسه دوشنبه هفته گذشته خود کم وکیف اجرای مصوبه شماره 63این شورا و ترکیب هیأت‌مدیره جدید ایران‌خودرو را بررسی کرد.

براساس مصوبات این نشست، سه‌شنبه هفته گذشته نامه شورای رقابت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شد و از این اداره خواستیم تا از ثبت یکی از شرکت‌های حقوقی جدید که در مجمع فوق‌العاده 28مرداد‌ماه امسال ایران‌خودرو با به‌دست آوردن 28درصد آرای سهامداران به‌عنوان یکی از اعضای حقوقی هیأت‌مدیره این شرکت معرفی شده، تا پایان تحقیقات مرکز ملی رقابت خودداری کند.

رضا شیوا، افزود: پس از ارسال این نامه به اداره ثبت شرکت‌ها، ادامه بررسی ترکیب هیأت‌مدیره جدید ایران‌خودرو به جلسه دوشنبه هفته آینده این شورا(12شهریور) و پس از مشخص شدن نتایج بررسی‌‌های مرکز ملی رقابت موکول شده و به‌احتمال زیاد در جلسه مذکور رأی نهایی شورا در این زمینه صادر خواهد شد.

کد خبر 414577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha