همشهری آنلاین: جلسه رسیدگی به اتهامات یک متهم فساد اقتصادی به اتهام فساد فی‌الارض، صبح امروز، ۳ شهریور، به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

دادگاه انقلاب

به گزارش ایسنا، قاضی صلواتی در ابتدای جلسه گفت: در مورخ ۳ شهریور ۹۷، شروع پنجمین جلسه محاکمه متهمین این پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را با حضور مستشاران دادگاه، وکلای متهمین و نمایندگان و وکلای شرکت‌های شاکی و نمایندگان دادستان به صورت علنی اعلام می‌دارم.

رئیس دادگاه افزود گفت: در انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده و محاکمات علنی که متضمن بیان مشخصات شکات باشد رعایت نظم عمومی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: در ۴ جلسه قبل کیفرخواست ۳۲۵ صفحه‌ای دادسرا توسط نماینده دادستان قرائت شد و حدود ۴ سال به طول انجامید که پرونده ۱۵۵ جلد و ۳۳ نفر متهم دارد که ۵ نفر از متهمان فراری هستند.

قاضی صلواتی در بیان اتهامات متهم ردیف اول پرونده حمید باقری درمنی گفت: اتهام وی شامل افساد فی الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری با وصف سردستگی از شرکت نفت جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۴۶ کیلوگرم قیر، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران با وصف سردستگی، مشارکت در کلاهبرداری و ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: همچنین مشارکت در شروع کلاهبرداری با وصف گردشگری به مبلغ ۹ میلیارد تومان، مشارکت در شروع کلاهبرداری از بانک گردشگری و مشارکت در شروع کلاهبرداری از یک شرکت صرافی با مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، مشارکت در شروع به کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان، توهین به کارمندان دولت و پرداخت رشوه از جمله اتهامات این فرد است.

رییس دادگاه بیان داشت: در اجرای ماده ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری اعلام می‌دارم اخلال در نظم دادگاه از طرف متهمین یا سایر اشخاص موجب غیر علنی شدن محاکمه نمی‌شود و بلکه باید با نظم ادامه داشته باشد. رئیس دادگاه می‌تواند کسانی که باعث اخلال در نظم می‌شوند از جلسه دادگاه خارج کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در ۴ جلسه گذشته کیفرخواست قرائت شده از وکلا می‌خواهم در جایگاه حاضر شوند

ابتدا وکیل مدافع شرکت نفت جی در جایگاه حاضر شد.

یکی از وکلای شرکت دی ضمن قرائت بخشی از شکایات این شرکت از حمید باقری درمنی، اظهار کرد: با توجه به گزارش نحوه‌ عملکرد این شخص، حمید باقری در تاریخ 95.6.26 طی نامه‌ای که به تایید افسر نگهبان رسیده است خطاب به زینعلی قید کرده که طی 15 سال گذشته به افرادی با عناوین محمد فخاری‌تبار، علیرضا مسلمی، محمد باقری درمنی، حمید خیابانی، محمود میرزایی و چند نفر دیگر اعتماد نموده و اموال خود را به نام آنها منتقل کرده است.

وی ضمن اعلام برخی از اموال مورد ادعای حمید باقری درمنی، گفت: برخی از این اموال شامل دو فقره ملک در مازندران، کن، ملک اندیشه، املاک شیخ بهایی، ملک شهرک غرب، ملک توپخانه، کارخانه‌ای در زنجان، ملکی در دربند، پمپ بنزین کمربندی امل و بابل، یک فقره ملک در ظفر، ملکی در خیابان نفت، ملکی واقع در ساوه، ملکی در بوکان، بابلسر و دو قطعه باغ دماوند را شامل می‌شود و همچنین گفته است تعداد دیگری از املاک را پس از یادآوری قید خواهد کرد.

وکیل مدافع شرکت نفت جی با بیان این‌که حسب کیفر خواست، اتهام حمید باقری درمنی سردستگی گروهی با نیت انجام کلاهبرداری متعدد از شرکت جی، بانک ملی ایران، بانک گردشگری و غیره، افساد فی‌الارض بیان شده، بیان کرد: در سال‌های 91 و 92 شرکت نفت جی از اولین شرکت‌های تولید قیر خاورمیانه بوده است که توسط این فرد و گروهش متوجه زیان‌های داخلی و بین‌المللی جبران‌ناپذیری شده است.

وی با بیان این‌که حمید باقری درمنی به دنبال کلاهبرداری‌های ارتکابی اقداماتی انجام داده است که برخی متهمان در جریان تحقیقات متواری و از کشور خارج شده‌اند، عنوان کرد: این امر منجر شده است که پرونده زوایای پنهانی داشته باشد که همچنان مبهم است. محمدرضا نصیری به عنوان یکی از ایفاگران جعل اسناد به حمید باقری کمک کرده است و آقایان جوانمیر و خزاعی پارسا نیز سهمی دارند. موکل با فروش 322 میلیون تن قیر که در زمان تحویل دارای ارزش دلاری 145 میلیون دلاری بوده است، خسارت جبران ‌ناپذیری به بیت‌المال وارد کرده است که تقاضای ما این است که علی‌رغم اتخاذ تصمیم شایسته و صدور حکم برای متهم نامبرده و سایر متهمین به میزان کیفرخواست، تعقیب تمام متهمان از جمله شرکا را از مقام قضایی خواستاریم.

یکی از وکلای شرکت نفت جی ضمن ارائه‌ جمع‌بندی با بیان این‌که نحوه عملکرد حمید باقری به این صورت بوده است که در جریان ارتباط با شرکت نفت جی محمدرضا نصیری را که از مهره‌های اصلی مجموعه ایشان به شمار می‌رود و قبل از ورود به این مجموعه در اداره آگاهی در بخش جعل اسناد فعالیت می‌کرده را جهت تاسیس شرکت آریامهر هرم معرفی کرده و این فرد با مراجعه به شرکت نفت جی اقدام به خرید قیر می‌کند که در ازای دو فقره ضمانت‌نامه جعلی 37 میلیون کیلوگرم قیر را خریداری می‌کند.

وی افزود: این اقدامات با هماهنگی سیروس محمدی و جوانمیر محمدی با حمایت حمید باقری در شعبه بانک ملی انجام می‌شود. سیروس محمدی به عنوان شرکت آبی‌در از شرکت نفت جی 22 تن قیر خریداری می‌کند و در ازای آن دو فقره ضمانت‌نامه به شعبه بهار بانک ملی پرداخت می‌کند. پس از این اقدامات شرکت فجرگستر که حمید باقری سهامدار و برادرش مدیرعامل این شرکت بوده است به شرکت نفت جی مراجعه می‌کند و این شرکت با توجه به این‌که براساس اساسنامه هیچ اختیاری برای خرید و فروش قیر نداشته اقدام به خرید و فروش می‌کند و حدود 10 میلیارد تومان قیر صادراتی را به موجب دو فقره چک و بیمه‌نامه خریداری می‌کند که این پول پس از سه ماه وصول نمی‌شود و ضمانت‌نامه به بیمه ایران ارائه می‌شود در نهایت بیمه اعلام می‌کند که مدارک ضمانت‌نامه جعلی است و وصول نمی‌شود.

وکیل شرکت نفت جی با اشاره به بخش دیگری از اقدامات حمید باقری درمنی، گفت: شرکت فجرگستر فرد دیگری را با نام جزایری برای خریداری قیر معرفی می‌کند. شرکت نفت جی باید قیرها را به صورت نقدی می‌فروخت. آقای جزایری از طریق آقای فیروز فیروزبخش، ناصر مصلحت لای و چند تن دیگر در جریان این موضوع قرار می‌گیرد و اقدام به فروش قیر می‌کند. 67 هزار تن قیر به جزایری تحویل می‌شود. به موجب نامه‌ای از مجید باقری درمنی خطاب به جزایری که در آن نوشته شده است مقدار مهم نیست اینها را در بازار بفروش و پول آن را برای ما بیاور، جزایری این اقدام را انجام می‌دهد و بخشی از پول فروش قیر را به باقری درمنی و بخشی را به مدیران وقت شرکت نفت جی به عنوان پورسانت پرداخت می‌کند.

وی افزود: حمید باقری و مجموعه‌اش به این اقدامات اکتفا نکرده و مجددا از طریق شش شرکت صوری اقدام به خرید قیر می‌کنند و 128 هزار تن قیر طی عملیات این شرکت‌ها تحویل آقایان علیرضا مسلمی و فیروزبخت می‌شود و سایر شرکا طی اقرارهای مختلفی به دریافت وجوه مختلف، شمش طلا و غیره اعتراف کرده‌اند. از همین پول‌ها پالایشگاهی در بوشهر متعلق به پرنده آبی را خریداری می‌کنند که در ازای آن 42 میلیارد تومان بابت خرید پرداخت می‌شود در حالیکه متاسفانه مشخص نشده است که قیر را چقدر خریداری کرده‌اند.

وکیل مدافع شرکت نفت جی با اشاره به معامله دیگری که توسط باقری درمنی با شرکت نفت جی صورت گرفته است، گفت: حمید باقری درمنی به شرکت نفت جی می‌گوید 165 هزار تن دیگر قیر به ما بدهید و ما 100 میلیارد تومان را طی چهار سال دیگر از طریق پنج چک به شما پرداخت می‌کنیم و پنج چک 20 میلیاردی با قید ضمانت پالایشگاه با تمام منافع که مجوز آن توسط وزارت صنعت و معدن صادر شده است را پرداخت می‌کنند و دوباره با تاکید بر این‌که شما نمی‌توانید این پالایشگاه را مدیریت کنید می‌گویند، اجازه دهید که ما آن را به یک شرکت اجاره دهیم و اجاره پرداخت شده را به شما بپردازیم در نتیجه با یک شرکت دیگر که از زیرمجموعه آقای باقری محسوب می‌شوند، وارد معامله می‌شوند. کارشناسان طی تبانی، ارزش پالایشگاه را حدود سه برابر مبلغ خرید و حداقل 100 میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌کنند تا اگر طلب پس از چهار سال وصول نشد پالایشگاه را به جای طلب بردارند.

وی افزود: زمانی که پالایشگاه را اجاره می‌دهند پروانه را به علاوه فاز 3 پالایشگاه به نام شرکتی از زیرمجموعه خود منتقل می‌کنند که قطعا مدیران وقت از این موضوع اطلاع داشتند، اما اقدامی نکردند. از طرفی به واگذارکنندگان قیر متعهد می‌شوند 26 میلیارد تومان را به عنوان تضمین بدهند که آن هم انجام نمی‌شود و از پرداخت وجوه نقد خودداری می‌کنند تا این‌که مدیریت کل صندوق تغییر کرد و پس از این تغییر متوجه مسائل شدند و شکایاتی مطرح شد. حتی آقای باقری درمنی مراجعاتی داشتند تا این موضوع حل و فصل شود، اما اقدامی صورت نگرفت. در نهایت طلب شرکت نفت جی حدودا سه میلیون و 22 کیلوگرم قیر است که قیمت دلاری آن در روز تحویل 145 دلار بوده و هنوز مبلغی از این طلب دریافت نشده است و صرفا تعدادی از املاک وردآورد آقای علیرضا مسلمی معرفی شده که به جای انتقال وکالت آن را به شرکت جی داده بودند با ارزش حدود 38 میلیارد تومان به تملک در آمده است.

در ادامه این جلسه قائمی وکیل بانک ملی، وکیل بیمه ایران، نماینده شرکت سامان مجد، وکیل بانک گردشگری، وکیل خدمات ارزی - صرافی سهامی بانک اقتصاد نوین عناوین و متن شکایات خود را قرائت کردند.

وکیل بانک گردشگری در تشریح شکایات خود از مدیران وقت شرکت نفت جی، عنوان کرد: در خصوص اقداماتی که پیرامون ورود خسارت به بانک گردشگری از طریق مداخله شرکت نفت جی وارد شده است، شکایت بانک گردشگری علیه مدیران وقت شرکت نفت جی است. از طرف دیگر شخصی به عنوان مهرعلی قهرمان در اوایل سال 1390 به بانک گردشگری مراجعه و تقاضای صدور ضمانت‌نامه فروش قیر می‌کند که در همان سال این ضمانت‌نامه به منظور خرید قیر صادر می‌شود. این ضمانت‌نامه در سال 1390 معادل 36 میلیارد تومان ارزش گذاری می‌شود درحالیکه بیش از 2 میلیارد تومان ارزش نداشته است. با شکایت ما در شعبه 6 بازپرسی یکی از کارشناسان به رد پای فروش 53 تن قیر شرکت نفت جی اشاره می‌کند. شرکت پارسیان بنیان کیش از طریق آقای نصیری سندی را به میزان شش میلیارد و 100 میلیون تومان ضمانت می‌کند. در آن زمان بانک ملی به تمامی بانک‌ها ابلاغ می‌کند که مراقب باشید فردی چنین کاری کرده و با یک وثیقه به صورت متعدد تسهیلات دریافت کرده است که این ابلاغیه دیر به دست ما رسید و کار از کار گذشته بود.

وی افزود: در پرونده پارسیان بنیان کیش هم اثر آقای باقری دیده می‌شود. در نتیجه اقدامات مجرمانه‌ای که صورت گرفته است مبنی بر صدور ضمانت‌نامه حسن اجرای تعهدات با مبلغ 34 میلیارد تومان توسط بانک در حالیکه این وثیقه حداکثر دو میلیارد تومان ارزش داشته است، جمعا حدود 32 میلیارد تومان در این پرونده و شش میلیارد تومان در یک پرونده دیگر به بانک گردشگری خسارت وارد می‌کند.

در ادامه وکیل خدمات ارزی بانک اقتصاد نوین در بخشی از صحبت‌های خود با بیان این‌که بانک ملی مدعی است رییس شعبه بهار بانک ملی با اختیار خود ضمانت‌نامه‌ها را صادر کرده است و مجوز آنها در بانک ملی وجود ندارد، گفت: با توجه به احراز صحت انتصاب صدور ضمانت‌نامه‌ها و عدم نفوذ به اعتبار مدیران در برابر اشخاص ثالث، تسهیل ضمانت‌نامه‌ها از طریق معامله و... تقاضا داریم ضمن رسیدگی به کیفرخواست متهمان مستندا در جهت تصمیم مقتضی برای صدور ضمانت‌نامه‌ها به بانک اقتصاد نوین اقدام نمایید.

در ساعت 12، قاضی صلواتی ریاست شعبه رسیدگی کننده، پایان این جلسه رسیدگی به این پرونده را اعلام و گفت که تاریخ جلسه تفهمیم اتهام به زودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 414547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha