همشهری آنلاین: فرمانده پدافند هوایی شرق کشورگفت: امروز با آمادگی ۱۰۰ درصدی نیروهای مسلح و با تجهیزات بومی و نوآور، مقتدرانه در مقابل دشمن ایستاده‌ایم.

پدافند

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ علی اکبر عباسی تجدد، در جمع خبرنگاران بیرجند و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تخریب از سوی رسانه های معاند، افزود: رسانه های معاند همواره به دنبال تخریب با به وجود آوردن جنگ روانی بوده اند اما باید بدانند که تجهیزات پدافندی امروز کشور بر اساس فناوری روز دنیا بومی شده اند.

وی ادامه داد: اگر در هشت سال دفاع مقدس با تجهیزات شرقی و غربی در مقابل دشمن ایستادیم امروز با آمادگی 100 درصد نیروهای مسلح و بدون هیچ تجهیزات تاریخ گذشته ای، محکم و با اقتدار ایستاده ایم.

امیر سرتیپ عباسی تجدد، اظهار داشت: مجموعه پدافند هوایی کشور با پشتیبانی صنایع وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان، در طراحی و تولید بیشتر نیازمندی ها و تسلیحات دفاع هوایی، اعم از سامانه های پیشرفته راداری، سامانه پیشرفته موشکی بومی و توپخانه ای دقیق، سامانه فرماندهی و کنترل تاکتیکی، و سامانه جنگ الکترونیک با قابلیت فراگیر به خودکفایی رسیده است و در سطح چند کشور تراز اول است.

وی یادآور شد: سازمان ایکائو که یک سازمان جهانی در زمینه مدیریت تردد ها و حمل و نقل هوایی است چند سال قبل اعلام کرد که آسمان ایران امن ترین آسمان منطقه غرب آسیا است که این امنیت باعث افزایش تعداد پرواز در آسمان کشور شده است.

فرمانده پدافند هوایی شرق کشور گفت: ایران همچون جزیره ای امن و آرام در اقیانوسی متلاطم قرار دارد، گروه های تکفیری و سلفی در تمام کشور های پیرامونی در حال فعالیت هستند اما به برکت نیروهایی انقلابی زیر فرمان رهبری مدبر و آگاه جرات جسارت به جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

وی اضافه کرد: صلح، دوستی و ثبات همواره پیام جمهوری اسلامی ایران به کشور های همسایه بوده است اما فرزندان ملت در ارتش ولایی در مقابل هرگونه تعرض به مرزهای کشور همچون مشتی آهنین مقابله خواهند کرد.

امیر سرتیپ عباسی تجدد تاکید کرد: حریم امن و گسترده ای که امروز در آسمان، دریا و زمین گسترانیده شده است بر پایه تجارب و رشادت های غرور آفرین نیروهای مسلح در هشت سال دفاع مقدس است و ریشه گرانبهای آن در دل تاریخ مقابله جانانه و مردانه فرزندان ملت ایران در مقابل تجاوز آشکار رژیم بعث صدام است.

وی اظهار داشت: فرمانده معظم کل قوا با هدف تقویت جایگاه پدافند هوایی در دهم شهریور 1387 فرمان استقلال و تشکیل پدافند هوایی را به عنوان یک فرماندهی مستقل صادر کردند که امروز به عنوان یک یگان فرا نیرویی، هدایت عملیات پدافند هوایی همه یگان های هوایی نیروهای مسلح را بر عهده دارد.

امیر سرتیپ عباسی تجدد با بیان اینکه این سازمان ماموریتی به گستردگی وسعت آسمان جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: کشف هرگونه اهداف پرنده، شناسایی و تشخیص دوست و دشمن، رهگیری هواپیمای دشمن و درگیری و انهدام هواپیمای دشمن از وظایف ذاتی این مجموعه است که برای حفظ و صیانت دایمی از آسمان کشورمان انجام می شود.

وی ادامه داد: بنابراین شبکه یکپارچه پدافند هوایی ماموریت دایمی دارد تا همه پرواز ها را از زمان ورود تا خروج از کشور رصد کند و این ماموریت مستمر و بدون تعطیلی صورت می پذیرد.

فرمانده پدافند هوایی شرق کشور گفت: استقرار در پالایشگاه ها، تلمبه خانه ها، پتروشیمی و نیروگاه ها، پایانه های نفتی، ذوب آهن و کارخانه ها از فعالیت های پدافند برای تامین امنیت و حراست از منابع درآمدی کشور بوده است به صورتی که با حمله بیش از 2 هزار و 800 بار دشمن ارسال نفت از جزیره خارک هیچگاه قطع نشد.

وی اظهار داشت: در زمان جنگ علیرغم هزار و 377 مورد حمله هواپیماهای دشمن به نفتکش های حامل نفت ایران، تعداد سه هزار و 145 نفتکش تحت نظارت پدافند از تنگه هرمز عبور کردند و 55 هواپیمای دشمن ساقط شد.

امیر سرتیپ تجدد اضافه کرد: در عملیات والفجر تنها در طول 20 روز، 135 هواپیمای دشمن ساقط شد و در این عملیات 82 تیر موشک «هاک» شلیک شد که 52 تیر به هدف اصابت کرد.

وی ادامه داد: در این مدت 605 هواپیما و 67 بالگرد دشمن سرنگون و با نابودی نیروی هوایی عراق 59 خلبان عراقی اسیر شدند.

فرمانده پدافند هوایی شرق کشور یادآور شد: در سه سال آخر جنگ 97 هزارو 792 مورد تجاوز عراقی ها با واکنش به موقع و تاکتیکی سامانه پدافندی خنثی شد و پدافند هوایی در هشت سال دفاع مقدس 400 پایور و 600 نیروی وظیفه را تقدیم نظام کرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته پدافند هوایی، دیدار با نماینده ولی فقیه، غبارروبی مزار شهدا و قرائت زیارت عاشورا، تجلیل از کارمندان و سربازان نمونه، حضور پر شور در نماز جمعه و سخنرانی قبل از خطبه ها در چهار شهرستان استان، اهدا خون و جلسه انس با قرآن را از مهمترین برنامه های این هفته ذکر کرد.

قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از نیروهای چهارگانه ارتش است که در بهمن 1387 و با تقسیم نیروی هوایی ایران به دستور مقام رهبر معظم انقلاب تشکیل شد.

کد خبر 414531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha