جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به کار خود پایان داد که دبیر این دوره از جشنواره ضمن پاسخ به برخی انتقادات، شرایط کیفی این بخش از دوره اخیر را مثبت ارزیابی کرد.

موسیقی

به گزارش مهر، بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که از روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه با حضور هنرمندان شرکت کننده در فرهنگسرای نیاوران تهران آغاز شده بود، روز پنجشنبه با اجرای تعدادی از هنرمندان در بخش موسیقی شمال خراسان به کار خود پایان داد.

در این بخش که طبق سنوات گذشته حضور هنرمندان سنی الف و ب نسبت به حضور هنرمندان شرکت کننده در گروه سنی ج شکل برجسته تری داشته هیاتی متشکل از حمیدرضا اردلان، محمدرضا اسحاقی، جابر اطاعتی، عبدالله امینی، رضا پرویز زاده، کیخسرو پور ناظری، اسفندیار تخم کار، مجید تکه، عزیز تنها، بهمن حاج امینی، مسعود حبیبی، ایمران حیدری، ابوالحسن خوشرو، محمد فاروق درپور، فضل الله دهقان، یوسف دیبایی، بابک راحتی، حسین رحمت اللهی، سید عطالله سلامیه، علیرضا سلیمانی، علی اکبر شکارچی، شهریار صدیق، سعید طهرانی زاده، ارسلان طیبی، فرج علیپور، فرزاد عندلیبی، عبدالرحمن غوثی، مسلم فهیمی، علیرضا فیض بشی پور، بیژن کامکار، روشن گل افروز، علی اکبر مرادی و سید علاالدین یاسینی به تفکیک حوزه فعالیت سازی خود در قالب شوراهای تخصصی، هیات انتخاب و داوران به ارزیابی آثار شرکت کننده پرداختند.

در بخش موسیقی آذربایجان هنرمندان شرکت کننده آثارشان در حوزه‌های سازی تار، دایره، قانون، قوپوز، کمانچه، گارمون، نقاره ارایه دادند. در بخش موسیقی ترکمن نیز هنرمندان کارهای خود را در دو حوزه سازی دوتار و کمانچه به رقابت با یکدیگر پرداختند. در حوزه سازی تنبور نیز به دلیل گستره جغرافیایی این ساز در مناطق غربی کشور هنرمندان استان های مختلف به ارایه آثار خود در حوزه تنبور و ساز و تنبور پرداختند که طبق مشاهدات عینی خبرنگار مهر داوری این بخش تا نیمه‌های شب ادامه یافت.

در بخش موسیقی خراسان نیز هنرمندان شمال، جنوب و شرق خراسان آثارشان را در حوزه های دوتار، دوتار و آواز ارایه دادند. ضمن اینکه علاوه بر اجرای بخش دف، هنرمندان منطقه کردستان کارهای خود را در حوزه های آواز، دهل، دوزله، سرنا، شمشال، ضرب، نرمه نای و هنرمندان منطقه لرستان آثارشان را در حوزه‌های آواز، تمبک، سرنا، کمانچه و هنرمندان مازندرانی آثارشان را در حوزه‌های آواز، دسرکوتن، سرنا، قرنه، کمانچه، لَلِوا در معرض رقابت گذاشتند از سوی دیگر هنرمندان جوان مناطق دیگر از جمله چهارمحال و بختیاری، قشقایی و بوشهر نیز به ترتیب در بخش نی و نی انبار آثار خود را اجرا کردند.

از نکات قابل توجهی که در بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان می‌توان به آن اشاره کرد، انگیزه و توانایی مثال زدنی برخی از هنرمندان شرکت کننده در گروه های سنی الف و ب بود که هم فضای اجراهای این جشنواره را تحث تاثیر قرار داد و هم باعث خلق لحظات شیرینی شد که هنرنمایی تعدادی از آنها از جمله پارسا باجلاوند در بخش تمبک و سید یونس قریشی و آرمان فلاح پور در بخش آواز بود تا روزها در صفحات مجازی بین مخاطبان دست به دست می شد. البته طی روزهای گذشته برخی از هنرمندان و فعالان موسیقی اقوام ایران نیز به دلیل تجربیاتی که در حوزه فعالیتی خود داشتند انتقاداتی از روند برگزاری این بخش از جشنواره از جمله اطلاع رسانی نامناسب ستاد جشنواره برای دعوت از هنرمندان به ویژه هنرمندان مناطق محروم و حضور تکراری تعدادی از هنرمندان شرکت کننده دوره‌های قبل در این دوره داشتند که در نوع خود جالب توجه بود.

فارغ از نکات فنی که در برگزاری چنین رویدادهایی می توان به آن اشاره کرد، حضور مخاطبان تخصصی موسیقی در تالارهای اجرای برنامه است که در این دوره از جشنواره با وجود تمام تلاش مناسبی که از سوی دست اندرکاران برگزاری در انجمن موسیقی ایران و تیم علمی جشنواره صورت گرفته بود باز هم تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران که انتظار می‌رفت در حداقل‌ترین انتظار ممکن شاهد حضور پژوهشگران، دانشجویان و فعالان عرصه موسیقی نواحی در روزهای برگزاری این بخش باشد همچنان خالی از مخاطب بود و این گروه های شرکت کننده و بعضا استادان عضو شوراهای تخصصی جشنواره بودند که از برنامه ها دیدن کردند. البته در روزی که تنبور نوازان به اجرای برنامه پرداختند محمدرضا درویشی آهنگساز و موسیقیدان مطرح موسیقی اقوام ایران به تماشای قسمتی از برنامه پرداخت.

کد خبر 414458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha