چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶

همشهری آنلاین: باستان‌شناسان در مقبره‌ای در مصر با یکی از قدیمی‌ترین انواع پنیر در جهان روبرو شدند. پنیر کشف شده شبیه نوعی پنیر بز است که می‌توان روی نان مالید. مزه پنیر یافت‌شده اما بسیار ترش‌تر است.

پنیر باستانی

به گزارش دويچه‌وله، باستان‌شناسان در آرامگاه روحانی اعظم "پتامس" در شهر مردگان "سقاره" در نزدیکی قاهره پنیر پیدا کردند. چهار سال پیش نیز باستان‌شناسان در همین مکان کوزه‌های بزرگی کشف کرده بودند که ماده سفید و مرموزی در داخلشان بود. به گزارش نشریه تخصصی و علمی Analytical Chemistry دانشمندان این ماده را آزمایش کرده و دریافته‌اند که باقیمانده پنیری ۳۲۰۰ ساله است.

به گزارش نشریه یادشده، کشف باستان‌شناسان احتمالا "قدیمی‌ترین پنیری است که تا کنون یافت شده است". اگرچه در چین خرده‌های ۴۰۰۰ ساله نوعی پنیر یافت شده بود، اما ماده کشف شده در چین رقیق‌تر می‌نمود و بیشتر شبیه "کفیر" (Kefir) بود که نوعی نوشیدنی شبیه ماست است.

"پتامس" در قرن ۱۳ پیش از میلاد مسیح در زمان فرعون ستی یکم و فرعون رامسس دوم یا رامسس کبیر زندگی می‌کرد و مدتی فرماندار "منف"، پایتخت مصر باستان بود.

مقبره او را قبردزدها در سال ۱۸۸۵ میلادی کشف و غارت کردند. اما باستان‌شناسان این مقبره را در سال ۲۰۱۰ بار دیگر کشف کردند. در آن سال چندین تن شن این مقبره را پوشانده بود. قبردزدها به جز کوزه‌های پنیر چیزی در این مقبره به جای نگذاشته بودند.

به گفته پژوهشگران، پنیر قدیمی کشف شده در مصر مخلوطی از شیر گاو و شیر گوسفند یا بز است و بیش از هر چیز با نوعی پنیر بز در عصر حاضر قابل مقایسه است، اما مزه آن بسیار ترش‌تر است.

پژوهشگران تنها به کمک روش‌های مدرن آنالیز شیمیایی موفق شدند بدانند که ماده کشف‌شده پنیر است. آنها اما نسبت به خوردن این پنیر هشدار داده و گفته‌اند که ۳۲۰۰ سال است که تاریخ مصرف آن گذشته و خوردنش باعث مسمومیت می‌شود. شیمیدان‌ها در این پنیر باکتری‌هایی یافته‌اند که موجب تب مالت می‌شود.