همشهری‌آنلاین: دوچرخه‌سواری یکی از پاک‌روهای قدیمی است که در گذشته همه اقشار مختلف یزد از آن استفاده می‌کردند و حالا باز هم این سنت قدیمی با ساخت اولین پارک دوچرخه کشور در یزد در حال احیا شدن است.

پیشینه دراز مدت دوچرخه‌سواری یزدی‌ها در کتاب «ارزیابی شتابزده» از جلال آل احمد و سفرنامه گردشگران خارجی به چشم می‌خورد. جلال آل احمد یزد را قبل از شهر بادگیرها، شهر دوچرخه سوارها می‌داند که این لقب نشان از جایگاه فرهنگی دوچرخه در استان یزد است.

محمدصفدرپور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضا سبز شهرداری یزد​ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که پاک‌روها یکی از ساده‌ترین و سبک‌ترین وسایل حمل و نقل محسوب می‌شوند، اظهار کرد: با توجه به این‌که استفاده از وسایل حمل و نقل شهری باعث کم تحرکی افراد شده، توجه به فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه از اهمیت خاصی برخوردار است.

صفدرپور با بیان این‌که علاوه بر فرهنگ‌سازی باید زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری نیز تامین شود، افزود: اولین پارک دوچرخه‌سواری کشور در یزد ساخته می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضا سبز شهرداری یزد، با اشاره به وجود پیست‌های مختلف دوچرخه‌سواری، پیاده‌رو همراه با فضا سبز در این پارک، خاطرنشان کرد: این مجتمع با مساحتی حدود 37 هکتار در حاشیه پارک کوهستان احداث می‌شود. با توجه به قرار گرفتن این پارک در حاشیه جاده برای توقف و استراحت مسافران محل مناسبی است .

  • توسعه ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در یزد

مهدی‌ شهریاری، مدیر حمل و نقل پارک شهرداری یزد هم با اشاره به این که فرهنگ دوچرخه‌سواری، یکی از فرهنگ‌های قدیمی و اصیل در یزد است، بر حفظ این اصالت تاکید و اظهار کرد: یزدی‌ها اعم از روحانی تا بازاری از گذشته‌ها مانوس با دوچرخه‌ بوده‌اند و به همین دلیل نیز از یزد به عنوان شهر دوچرخه‌ها یا شده است.

او در مورد ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد، بیان کرد: مناسبات فرهنگی مانند فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌توانند پتانسیلی برای برگزاری همایش‌های این ورزش باشد و با تاکید بر مقوله‌هایی مانند محله محوری از این پتانسیل براي ایجاد رقابت‌های لازم استفاده شود. علاوه بر محلات شهرستان‌هایی مانند مهریز یا منطقه فهرج از توابع بخش مرکزی یزد نیز اقدام به برگزاری سلسله همایش‌های دوچرخه‌سواری می‌کنند که تاثیر خوبی در حفظ این فرهنگ و ترویج آن در بین عموم مردم دارد.

شهریاری، استفاده از پاک‌روها را یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های مقابله با معضل‌هايي مانند آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی در شهرها دانست و گفت: شهرداری در این رابطه باید به دنبال ایجاد تغییرهاي کلان در برنامه‌ها از جمله استفاده از پاک‌روها باشد.

او با بیان این‌که دوچرخه از جمله پاک‌روهای مناسب برای استفاده به عنوان حمل و نقل عمومی است، اذعان کرد: مسیر پاک‌روها برای ترغیب شهروندان به استفاده از آن ها نیاز توسعه دارد. پاک‌روها به عنوان وسایل حمل و نقل شهری نیاز به پلاک‌گذاری دارند که البته این موضوع در حال بررسی است.

شهرياري در مورد ارائه تسهیلات برای خرید انواع پاک‌روها براي ترغیب شهروندان به استفاده از آنها نیز گفت: خرید اقساطی و ارائه تسهیلات می‌تواند عامل تاثیرگذاری در ترغیب به استفاده از انواع پاک‌روها باشد.

او با اشاره به فعالیت کنونی چهار ایستگاه دوچرخه در سطح شهر یزد، گفت: متاسفانه نحوه نادرست اجاره دوچرخه در این ایستگاه‌ها باعث شده که استقبال چندانی از آنها نشود لذا در نظر داریم با ساماندهی آنها، با همکاری اداره کل ثبت احوال ضمن تایید هویت افراد از طریق سامانه‌های برخط، تنها هزینه ناچیزی بابت اجاره دوچرخه از افراد اخذ شود.قرار است که ایستگاه‌های دوچرخه نیز به صورت شبکه‌ای فعال شوند تا افراد بتواند در هر ایستگاه نزدیک، دوچرخه را تحویل و در نزدیک‌ترین ایستگاه به مقصد دوچرخه خود را تحویل دهند.

مسئول حمل و نقل پاک شهرداری یزد از برنامه‌ریزی برای افزایش 20 ایستگاه دوچرخه در شهر یزد با بیش از 600 دستگاه دوچرخه خبر داد و گفت: در نظر داریم تا اپراتور در این ایستگاه‌ها حذف و سامانه‌هایی به روز جایگزین شود .گزارش از مهتاب محمدیان، خبرنگار ایسنا

کد خبر 414254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =