مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

حامد فوقانی-خبر‌نگار: اعضای شورای شهر تهران پس از ۱۶ روز تعطیلی تابستانی تشکیل جلسه دادند؛ جلسه‌ای که با ۱۴ عضو حاضر رأس ساعت ۹ صبح آغاز شد و رأس ساعت ۱۱ پایان یافت.

شورای شهر

این در حالی بود که پیش از شروع جلسه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، به نشست هم‌اندیشی اعضا اشاره کرد و گفت: «تمام تلاشمان را می‌کنیم که تغییر مدیریتی در تهران نداشته باشیم.

در مورد شهردار تهران قرار شد همه اعضا تلاش کنند تا هم‌ترازی لحاظ شود.» او در جمع خبرنگاران به موضوع تعیین تکلیف بانک شهر هم پرداخت و اظهار کرد: «سهامداران بانک شهر کاندیدای مورد نظر خود را برای هیأت‌مدیره انتخاب کرده‌اند و درصورت احراز صلاحیت این افراد از سوی بانک مرکزی، هیأت‌مدیره، مدیرعامل جدید را انتخاب خواهد کرد که اکنون منتظر نظر بانک مرکزی هستیم.» آنگونه که گفته می‌شد برخی اعضای شورا از جمله احمد مسجدجامعی در مراسم تشییع پیکیر مرحوم عزت‌الله انتظامی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون شرکت کرده بودند.

مهم‌ترین دستور جلسات دیروز شورای شهر تهران به انتخاب 3نفر برای عضویت در مجمع عمومی مترو و انتخاب اعضای هیأت عامل سازمان تاکسیرانی اختصاص داشت. از سوی دیگر خزانه‌دار شورا نیز گزارشی از عملکرد مالی 3ماه نخست سال‌جاری شهرداری ارائه کرد.

نکته جالب اینجا بود که به گفته رسولی، تلاطمات اخیر بازار ارز و سکه سبب شده شهرداری در عملکرد درآمدی اردیبهشت و خرداد خود با کسری 58درصدی مواجه شود. او عنوان کرد که این مسئله بر روند تأمین منابع شهرداری از محل عوارض بر پروانه‌های ساختمانی، درآمد حاصل از تغییر کاربری‌ها و عوارض بر مازاد تراکم در حد مجاز تأثیر مستقیمی داشته است.

در این بین مجیدفراهانی 2راه‌حل را برای عبور از وضعیت کنونی پیشنهاد داد: «اولی کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران؛ با جدیت معتقدم 30درصد هزینه‌ها را می‌توان کاهش داد و دوم فراخوان جنبش جذب سرمایه‌ها.

متأسفانه عزم لازم در دولت محترم نیست زیرا با پیشنهاد تعطیلی اخذ ارزش افزوده توسط وزارت صمت مواجه هستیم که حدود1500میلیارد تومان هزینه‌ها در 6ماه دوم کاهش پیدا خواهد کرد و با پیش‌بینی متخصصان رکود در بخش مسکن داریم که این مسئله بیش از 6 هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهری را هدف قرار داده است.» محمد سالاری هم خواستار تشکیل جلسه اضطراری برای اصلاح بودجه ۹۷ شهرداری تهران شد که این مورد با پاسخ مثبت دیگر اعضا همراه بود.

سیدمحمود میرلوحی نیز گفت: «شهرداری تهران بیش از 1600ملک در شهر تهران دارد که بخش عمده آن در مناطق برخوردار شهر است اما میزان مشارکت در فعالیت‌های شهرداری صفر است. با تهاتر بخشی از این املاک می‌توان بودجه مورد نیاز برای فعالیت‌های عمرانی در شهر را تأمین کرد.» حبیب‌زاده هم اعتقاد داشت باید به سمت استفاده از سرمایه‌های خرد مردم برای سرمایه‌گذاری در حوزه شهری حرکت کرد.

  • شرایط بحرانی مالیه

اینطور که حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر اعلام کرد تنها 49درصد منابع بودجه مصوب سه ماهه شهرداری تحقق یافته است. او در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد‌ماه امسال در ارزیابی کلی گفت: «شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 29هزار و 49میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند،

اما در 2ماه اردیبهشت و خرداد 1397شهرداری تهران توانست با تحقق 48درصد منابع، مبلغ 13هزار و 999میلیارد ریال را تحصیل کند و با ثبت تنها 11درصد مصارف خود مبلغ 3هزار و 300میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به‌عنوان گزارش هزینه 2‌ماه اردیبهشت و خرداد ارائه کند.»

به‌نظر او تحقق 49درصد منابع و مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای نبوده است که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه‌ای را طی کند، بر همین اساس باید تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با بحران‌های مالیه شهری اندیشیده شود تا روند خدمت‌رسانی به شهروندان دچار وقفه و تأخیر نشود.

رسولی موارد دیگری در رابطه با عملکرد مالی شهرداری در بازه زمانی 3ماهه نخست امسال را هم اعلام کرد که به‌طور خلاصه در زیر آمده است:

شهرداری با 52درصد کسری عملکرد در تأمین منابع مواجه بوده و ثبت میزان 11درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است.

شهرداری تهران در 2‌ماه اردیبهشت و خرداد، با کسری عملکرد 14میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده، که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، درحالی‌که شهرداری مکلف به تأمین 43درصد منابع از این محل بوده اما شاهدیم تنها توانسته مبلغ 5هزار و 138میلیارد ریال از منابع خود را در این دو‌ماه از این محل تأمین کند.

در بخش درآمدها شاهد عملکرد 8میلیارد ریالی در مجموع 2‌ماه هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری عملکرد 41درصدی در این بخش مواجه هستیم. در حقیقت نوسانات اقتصادی این بخش از منابع شهرداری را نیز دستخوش تغییر کرده و ما شاهد کاهش میزان تحقق درآمدهای شهرداری به محدوده 50درصد هستیم.

در بخش مصارف هزینه‌ای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهرداری اختصاص می‌یابد ما شاهد عملکرد 2هزار و 941میلیارد ریال هستیم که 89درصد کل مصارف شهرداری در اردیبهشت و خرداد‌ماه 1397را از آن خود کرده است.

  • یک‌نفر برای مترو، 3نفر برای تاکسیرانی

روز گذشته لایحه شهرداری تهران مربوط به معرفی 3نفر از افراد مطلع و صاحب‌نظر برای عضویت در مجمع عمومی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در دستور کار شورا قرار گرفت.افشین حبیب‌زاده، نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک در این رابطه گفت: «آقای افشانی3 نفر را برای عضویت در مجمع عمومی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه معرفی کرده‌اند که شامل آقایان اکبر ترکان، غلامرضا شافعی و شاپور رستمی می‌شوند.»

سرانجام با بحث و بررسی میان اعضا رأی‌گیری انجام شد که یک نفر از3نفر (رستمی) را به‌عنوان عضو مجمع عمومی مترو انتخاب کردند و 2 نفر دیگر رأی نیاوردند. در این جلسه همچنین بررسی لایحه شهرداری درخصوص پیشنهاد و معرفی اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت. نتیجه رأی‌گیری که با چاشنی حاشیه همراه بود به این ترتیب اعلام شد:

«از میان محسن پور سیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، مرضیه حصاری و امیر روحی همه جز معاون شهردار انتخاب شدند.» دیروز2عضو نیز تذکراتی ارائه کردند که فراهانی به‌عنوان نفر نخست، خواستار برخورد با برخی پیمانکاران بازیافت و مأموران فاسد شهرداری شد که نسبت به بهره‌کشی و استثمار کودکان کار، اتباع بیگانه و آسیب دیدگان اجتماعی اقدام می‌کنند. حبیب‌زاده هم از توقف 50درصدی اتوبوس‌های سامانه5(بی‌آرتی) در پارکینگ‌ها گلایه کرد. به گفته او، از 1189اتوبوس تندرو پایتخت تعداد 552دستگاه به دلایل مختلف متوقف هستند.

کد خبر 414242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha