سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حراجی کریستیز به ادعای مطرح شده از سوی استاد معروف دانشگاه آکسفورد درباره خالق اصلی نقاشی «سالواتور موندی» واکنش نشان داد.

نقاشی

به گزارش ایسنا به نقل از هفته‌نامه آرت مارکت، «متئو لندروس» ـ مورخ برجسته دانشگاه آکسفورد و از متخصصان آثار هنری «لئوناردو داوینچی» ـ چندی پیش مدعی شد با نگاهی به نسخه‌های گوناگون آثار شاگردان «داوینچی» درمی‌یابیم که نقاشی «سالواتور موندی» اثر «برناردینو لوئینی» از دستیاران وی بوده است و تنها ۵ تا ۲۰ درصد نقاشی کار «داوینچی» است و بنابراین «بوئینی» نقاش اصلی اثر است. 

این نقاشی از حضرت مسیح (ع) با عنوان «سالواتور موندی» (ناجی جهان) سال گذشته در حراجی کریستیز نیویورک با فروش ۴۵۰ میلیون دلاری رکورد گران‌ترین اثر نقاشی که تاکنون در یک حراجی به فروش رفته را به نام خود ثبت کرد.

اگرچه پرفسور «لندروس» تنها محققی نیست که تاکنون اصالت نقاشی «سالواتور موندی» را به چالش کشیده است و «فرانک زولنر» مورخ هنری اهل آلمان، «مایکل دالی» مدیر موسسه «آرت واچ» بریتانیا و چارلز هوپ» متخصص هنری دوره رنسانس نیز نظری تقریبا مشابه درباره این اثر هنری دارند اما حراجی کریستیز در واکنش به ادعای اخیر مطرح شده از سوی «متئو لندروس» عنوان کرده که اجماع گسترده محققان درباره این که نقاشی «سالواتور موندی» به طور کامل اثر «لئوناردو داوینچی» است همچنان بی‌تغییر باقی‌ مانده است. 

سخنگوی حراجی کریستیز در این زمینه توضیح داد: "نسبت دادن این نقاشی به «لئوناردو داوینچی» ۱۰ سال پیش از فروش آن و توسط گروهی متشکل از چندین محقق انجام شده و در زمان برگزاری حراجی در سال ۲۰۱۷ نیز مجددا اصالت آن مورد تائید کارشناسان قرار گرفته است. «مارتین کمپ» پرفسور تاریخ هنر در دانشگاه آکسفورد و متخصص آثار داوینچی و «لوک سیسون» که اولین بار در سال ۲۰۱۱ این نقاشی را به عنوان نمایشگاه‌گردان در نگارخانه ملی لندن به نمایش گذاشت از جمله حامیان مهم اصالت کامل این نقاشی هستند. 

«مارتین کمپ» اعلام کرده که در حال نگارش کتابی با همکاری «رابرت سیمون» و «مارگارت دالیواله» است که در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود و در آن به مجموعه‌ای کامل از اسناد و شواهدی پرداخته که نشان می‌دهد نقاشی «سالواتور موندی» شاهکار «داوینچی» است. 

قدمت نقاشی «سالواتور موندی» (ناجی جهان) که یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جا مانده از «داونیچی» نقاشی نامدار رنسانس شناخته می‌شود به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در حالی که گوی بلورینی در دست دارد به تصویر کشیده شده است. این اثر نقاشی اولین‌ بار به سفارش مجموعه شخصی پادشاه چارلز اول کشیده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپدید شد. این نقاشی در سال ۱۹۵۸ در حراجی ساتبی به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد و مجددا در سال ۲۰۰۵ در اختیار کنسرسیوم آثار هنری قرار گرفت و مرمت‌های فراوانی روی آن صورت گرفت و در نهایت در ماه نوامبر سال گذشته به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به دپارتمان فرهنگ و گردشگری ابوظبی فروخته شد و قرار است در ماه سپتامبر در نماشگاه لوور ابوظبی برای اولین بار پس از فروش به نمایش گذاشته شود و سال آینده نیز در لوور پاریس رونمایی می‌شود.

کد خبر 414194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha