همشهری آنلاین: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع گفت: سامانه باور ۳۷۳ که قابلیت فنی و تولیدی بالاتری از اس ۳۰۰ دارد در مرحله آزمایش نهایی است.

رضا طلایی نیک

به گزارش ایرنا، سردار «رضا طلایی نیک» در حاشیه جلسه علنی مجلس ضمن تشریح جلسه غیرعلنی که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، افزود: در این جلسه امیرسرتیپ امیر حاتمی به برخی از پروژه‌ها و سامانه‌های وزارت دفاع اشاره و اعلام کرد که سامانه باور 373 در مرحله تست نهایی است که پس از طی این مرحله در آینده عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: این سامانه فراتر از اس 300 است و در صنعت دفاعی قابلیت فنی و تولیدی بالاتر از این موشک دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع با یادآوری این که در جلسه غیر علنی مجلس 6 حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ گفت: حوزه نخست پشتیبانی از توان دفاعی نیروهای مسلح بود که از وظایف قانونی وزارت دفاع است، امیر حاتمی گزارش مبسوطی از این حوزه و همچنین در موضوع مشارکت وزارت دفاع در پروژه های غیر نظامی و اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

وی یادآور شد: وزیر دفاع همچنین گزارشی از عملکرد یک سال گذشته این وزارتخانه در بخش خدمات رفاهی- معیشتی به کارکنان و بازنشستگان لشگری، حوزه مهندسی دفاعی و حوزه حقوق دفاعی و تعامل با مجلس ارائه کرد.

سردار طلایی نیک ادامه داد: بعد از گزارش مبسوط وزیر دفاع، حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گزارش خود را از حوزه دفاعی و عملکرد وزارت دفاع به اطلاع نمایندگان رساند.

وی درمورد گزارش وزیر دفاع به نمایندگان گفت: با توجه به شرایطی که منطقه و جهان در آن قرار گرفته است یعنی پیچ تاریخی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید دارند، ما آثار و تحولات پیچ تاریخی را در جهان پایش می کنیم و در حوزه دفاعی به ویژه در منطقه پیرامونی جمهری اسلامی ایران تحولاتی که مرتبط با این پیچ تاریخی در حوزه دفاعی منطقه انجام می شود با دقت مورد پایش بخش دفاعی کشور است.

وی افزود: روند تحولات منطقه به گونه ای بوده که رقابت ها و چالش های منطقه ای و مداخلات قدرت های فرامنطقه ای افزایش یافته است و به همین نسبت نیروهای مسلح و مجموعه دفاعی کشور با ارتقای قدرت دفاعی توانسته اند به مولفه های قوی تری از بازدارندگی نائل شوند به گونه ای که با وجود ایران هراسی ما تهدید نظامی را علیه جمهوری اسلامی ایران شاهد نیستیم این موضوع به قدرت دفاعی و بازدارندگی بر می گردد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع ادامه داد: خوشبختانه مولفه های گوناگون ملی و از جمله قدرت دفاعی توانسته است قدرت بازدارندگی را در سطح فراتر از جریانات مداخله گر در منطقه قرار دهیم، به حدی وزرت دفاع علاوه بر افزایش قدرت نرم و سخت در یک سال گذشته با 10 کشور منطقه ای و قدرت های مطرح جهانی توانسته است همکاری ها و تعامل دیپلماسی دفاعی را ارتقا ببخشد که این قابلیت در پیشبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی بسیار هم موثر واقع شده است.

وی با بیان این که اولویت وزارت دفاع در دیپلماسی دفاعی، کشورهای همسایه و منطقه و به ویژه کشورهای اسلامی است، عنوان کرد: روند روبه رشدی را در تحکیم مناسبات و همکاری های دفاعی و از جمله گفت و گوهای سازنده د دیپلماسی دفاعی شاهد هستیم.

سردار طلایی نیک در مورد توانمندی های علمی- تحقیق و فناوری های پیشرفته و استفاده از ظرفیت های بومی برای کم اثر کردن تحریم ها اظهارداشت: بخش دفاع و صنعت دفاعی از40 سال قبل توسط دشمنان و به ویژه آمریکا تحریم شده است اما ما بومی ترین صنعت کشور را در صنعت دفاعی داریم و این صنعت از وابستگی که قبل انقلاب اسلامی بود، خارج شده است.

معاون وزیر دفاع با بیان این که ارتقای توان دفاعی به 7 حوزه مربوط است، افزود: بخش اول به قابلیت های دفاعی در حوزه توان موشکی اختصاص داشت و نمایندگان در جریان ارتقای کیفیت از نظر دقت در موشک ها، دقت در نقطه زنی و همچنین کیفیت موشکی به لحاظ دوره ماندگاری و رادار گریزی و هوشمند سازی سیستم های موشکی ارائه دادند.

طلایی نیک در ادامه به ارائه گزارشی از سامانه های پدافند هوایی پرداخت و گفت: در حوزه پدافند به عنوان یکی از اولویت های صنعت دفاعی،برخی پروژه ها و سامانه از«باور373» فراتر از سامانه «اس 300» در مرحله تست قرار دارد که در آینده عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه رزم دریایی، شناورها و تجهیزت و سامانه های دفاع در حوزه های دریایی، رزم هوایی و رزم زمینی به اطلاع نمایندگان رسید، در حوزه پشتیبانی از توان انتظامی و مرزبانی، این وزارت خانه رویکردهای جدیدی را آغاز کرده و تسلیحات متناسب با امنیت مرزی و نیازهای نیروی انتظامی را تامین کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع تصریح کرد: کمک های وزارت دفاع به تجهیزات انتظامی و مرزبانی در تحکیم امنیت مرزی و مقابله با برخی تهدیداتی که در سال های اخیر افزایش یافته بود بسیار موثر بوده است.

وی یادآور شد: در حوزه راداری نیز علاوه بر ارتقای سامانه های راداری که سامانه های جدیدی در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته، در سامانه های جنگ الکترونیک و اپتیک نیز پیشرفت های شگفت و بسیار مهمی در صنایع دفاعی به دست آوره ایم که برای حفظ امنیت این سامانه ها از انعکاس جزئیات آن پرهیز می کنیم.

طلایی نیک به میزان مشارکت صنعت دفاعی در اقتصاد مقاومتی اشاره و عنوان کرد: ظرفیت های مازاد صنایع دفاعی در اختیار توسعه کشور قرار می گیرد، در 9 حوزه تجهیزت ریلی، فرودگاهی، شناورهای دریایی، حوزه نفت و گاز،انرژی های تجدید پذیر، ارتباطات و مخابرات، تجهیزات پزشکی و همچنن ذخیره سازهای انرژی و حوزه های دیگر؛ ظرفیت های مازاد صنایع دفاعی در اختیار بخش های غیر نظامی قرار می گیرد که موافقت نامه های گوناگون بین صنعت دفاعی با سایر دستگاه ها منعقد شده است.

وی ادامه داد: در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی، وزیر دفاع اطلاعاتی درباره نمایشگاه صنعت دفاعی ارائه کرد.

طلایی نیک افزود: هواپیمای 'جت جنگنده پشتیبانی نزدیک' در این هفته به پرواز در خواهد آمد و به این ترتیب یکی دیگر از قابلیت های صنعت دفاعی را شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص مشارکت وزارت دفاع برای پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی در بخش محیط یست، شیلات و حفاظت از جنگل ها و مراتع تصریح کرد: تجهیزاتی به ارزش 225 میلیارد تومان برای سال جاری پیش بینی شده است که در اختیارات سازمان های ذی ربط قرار می گیرد.

وی در مورد خدمات و مشکلات کارکنان و بازنشستگان هم گفت: طبق قانون میزان حقوق دریافتی کارکنان لشکری باید 20 درصد از کارکنان کشوری بیشتر باشد که در حال حاضر به علت محدودیت منابع بودجه این 20 درصد تامین نمی شود و 15 در صد در این زمینه کسری وجود دارد و قرار است در اعتبارات بودجه سال آینده، با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی این امر لحاظ شود.

وی ادامه داد: در سال های 96 و 97 با کمک دولت 2 هزار و 400 میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری هزینه کرده است و برای اینکه فاصله حقوق بازنشستگان سال های قبل با بازنشستگان اخیر به کمتر از 10 درصد برسد، نیاز است.

طلایی نیک درباره مطالبات بازنشستگان گفت: 40 در صد معوقات بازنشستگان به میزان 500 میلیارد تومان در سال جاری پرداخت می شود و همچنین با اعتباری معادل 600 میلیارد تومان سبد کالاهای فروشگاهی و خدمات فروشگاه اتکا برای جامعه بازنشستگان اختصاص یافته است.

وی افزود: در 26 استان برای خدمات رفاهی جامعه بازنشستگان از ظرفیت های بخش خصوصی به صورت خرید خدمت استفاده می شود و علاوه بر این این جامعه در بستر خدمات الکترونیک انجام می شود تلاش شده که با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی این موضوع توسعه پیدا کند.

وی یادآور شد: بودجه بنیه دفاعی کشور طبق قانون باید حداقل 5 درصد بودجه عمومی به اعتبارات بودجه دفاعی اختصاص یابد که با این رقم مقداری فاصله داریم.

وی در مورد نقل و انتقال پادگان ها از مناطق درون شهری به خارج شهرها تصریح کرد:19 پروژه انتقال پادگان ها و مناطق نظامی از درون شهرها به خارج شهرها در دستور کار وزارت دفاع قرار دارد، اراده این وزارتخانه بر این است که علی رغم اینکه اعتبار بودجه برای این موضوع وجود ندارد، از محل فروش اراضی مازاد نیروهای مسلح به صورت خوداتکایی این جابجایی ها فراهم شود.

معاون وزیر دفاع به پاکسازی مناطق آلوده به مین اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته 2 هزار و 687 هکتار از اراضی به مین های زمان دفاع مقدس پاکسازی شده که وزارت دفاع 18 میلیارد تومان برای آن هزینه کرده است.

طلایی نیک به دستورکارهای دفاعی دولت پرداخت و تاکید کرد: در حال حاضر 13 موضوع مرتبط با نیروهای مسلح در دستور کار کمیسیون های هیات دولت قرار دارد از جمله اصلاح بیمه حواث نیروهای مسلح که به موجب آن میزان دریافتی بیمه حوادث کارکنان چندبرابر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد کارکنان خرید خدمت و برخی مشکلات سربازان وظیفه و جانبازان ایثارگر نیروهای مسلح و در حوزه مربوط به تامین اجتماعی و خدمات درمانی پیشنهاداتی داده شده که در دستور بررسی کمیسیون ها است.

کد خبر 414183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha