همشهری آنلاین: رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پذیرش بدون آزمون در واقع پذیرش بدون ضابطه است، گفت: تا پیش از این «پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی» به این صورت بود که در ساعت خاصی سامانه باز می‌شد و هر کس زودتر ثبت‌نام می‌کرد دانشجوی آن رشته می‌شد. این مسئله رانت‌هایی را در بحث انتخاب رشته ایجاد کرده بود.

به گزارش ايسنا، امیررضا شاهانی درباره تفاوت «پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی» با «پذیرش بدون آزمون» در این دانشگاه توضیح داد: دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر طرحی را با عنوان «پذیرش بدون آزمون» اجرا می‌کرد که این نوع پذیرش در واقع پذیرش «بدون ضابطه» است. برای مثال پذیرش در رشته‌محل بدون آزمونی مانند مهندسی کامپیوتر در یکی از دانشگاه‌های واحدها استان تهران، که بسیار پرطرفدار است، تا پیش از «پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی»، سامانه در ساعت خاصی باز می‌شد و هر کس زودتر ثبت‌نام می‌کرد دانشجوی آن رشته می‌شد. این مسئله رانت‌هایی را در بحث انتخاب رشته ایجاد کرده بود.

وی در ادامه توضیح داد: برای مثال وقتی سامانه ساعت هشت باز می‌شد، اگر دو نفر با معدل دیپلم ۱۰ و ۱۸ برای ثبت‌نام اقدام می‌کردند، آن کسی پذیرفته می‌شد که زودتر وارد سامانه شده بود، نه کسی که معدل بالاتری داشت.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد یادآور شد: قانون مصوبی در مجلس وجود دارد مبنی بر اینکه داوطلبان فقط به دو شیوه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و تلفیقی از سوابق تحصیلی و کنکور می‌توانند در دانشگاه پذیرفته شوند. یعنی شیوه سومی وجود ندارد. بنابراین ما قانون را اجرا کرده و سعی کردیم نحوه پذیرش در دانشگاه عادلانه‌تر باشد و دانشجویان باکیفیت بالاتر را جذب کنیم تا بحث رانت‌ها هم از بین برود.

شاهانی درباره یکی دیگر از تفاوت‌های ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی توضیح داد: در شرایط فعلی داوطلبان پذیرش بر اساس «سوابق تحصیلی»، انتخاب رشته می‌کنند، در گذشته داوطلبان تک رشته‌ها را انتخاب می‌کردند، البته فرد می‌توانست ۱۰ رشته انتخاب کند اما باید ۱۰ بار حق ثبت‌نام پرداخت می‌کرد، اما الان یک حق ثبت‌نام می‌دهد، البته این سیستم را از بهمن‌ ماه 96 برای تکمیل ظرفیت عملیاتی کردیم و در حال حاضر کاملا اجرا می‌شود و با یک بار پرداخت هزینه، داوطلب می‌تواند ۲۰ رشته محل انتخاب کند و این تغییر به نفع داوطلبان است.

وی در پایان درباره نحوه پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی یادآور شد: ما سوابق تحصیلی داوطلبان را بر مبنای معدل کتبی دیپلم‌شان پردازش می‌کنیم و نتایج را اعلام می‌کنیم. دانشجو در یک رشته محل بر مبنای اولویت‌ها و ظرفیت موجود پذیرش می‌شود.

طبق علام مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، از سال تحصیلی جدید، پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می‌گیرد.

کد خبر 414092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha