همشهری آنلاین: وزارت نیرو حجم ذخیره آب سدهای پنجگانه استان تهران در روزهای پایانی مرداد را ۷۴۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد که کاهش ۲۵۰ میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای تهران نسبت به سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

ذخایر آب پشت سد

به‌گزارش ایرنا، بررسی آخرین وضعیت منابع آبی استان تهران، بیانگر کاهش 22 درصدی بارندگی این استان نسبت به سال گذشته است.

میزان نزولات جوی استان تهران نیز از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر) تاکنون به 252 میلیمتر رسیده که در مقایسه با متوسط درازمدت نیز کاهش هشت درصدی دارد.

برپایه این گزارش، کاهش ورودی آب به سدهای استان، حجم ذخایر آب سدها نسبت به سال گذشته با افت 25 درصدی روبرو شده و مجموع آب ذخیره‌ شده در مخازن پنجگانه استان تهران که وظیفه تامین آب شرب استان را بر‌عهده دارند، به 742 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته کاهش250 میلیون مترمکعبی داشته است.

بر اساس این گزارش،61 درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران خالی از منابع آبی است که در سدی مانند لار این رقم به 93 درصد می‌رسد یعنی این سازه، بدترین وضعیت ذخیره آب در میان سدهای پنجگانه استان تهران را دارد.

افت بارندگی‌ها در سال آبی جاری نیز موجب شد تا حجم ورودی به سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان، ماملو) با افت 32 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شود.

کل حجم آب ورودی به سدهای استان نیز از ابتدای سال آبی تاکنون به یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب رسیده است.

اکنون حجم آب ذخیره شده در سد لار 70 میلیون مترمکعب، سد طالقان 313 میلیون مترمکعب، سد کرج 164 میلیون مترمکعب، سد لتیان 48 میلیون مترمکعب و سد ماملو 147 میلیون مترمکعب است.

کد خبر 413973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha