همشهری آنلاین: بمبی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حمله به اتوبوس کودکان یمنی استفاده کرده ساخت آمریکاست و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این نوع بمب را به عربستان سعودی فروخته است.

بمب امریکایی قاتل۴۰ کودک یمنی | ترامپ این بمب را به عربستان داد

به گزارش يورونيوز، شبکه سی‌ان‌ان، بمبی که باعث کشته شدن ۴۰ کودک یمنی شد، بمبی ۲۲۷ کیلوگرمی از نوع MK 82 ساخت کارخانجات لاکهید مارتین آمریکا است.

این بمب بسیار شبیه بمبی است که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ در حمله به یک مراسم تدفین در یمن استفاده کرده است؛ در جریان آن حمله ۱۵۵ تن کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. عربستان سعودی در آن زمان گفت که «اطلاعات نادرست» باعث این حمله هوایی شده است و مسئولیت آن‌ را بر عهده گرفت.

در آن زمان و بعد از حمله دیگری از سوی عربستان سعودی به بازاری در یمن که به کشته شدن ۹۷ شهروند این کشور انجامید، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا فروش این نوع بمب ها را به عربستان سعودی ممنوع کرد. با این حال با روی کار آمدن دونالد ترامپ، وی فروش انواع سلاح ها از جمله بمب هایی که در دولت اوباما فروششان به عربستان سعودی ممنوع شده بود را از سر گرفت.

دونالد ترامپ در جریان دیدار رسمی محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند سعودی از کاخ سفید، با در دست داشتن تابلویی از میزان بالای تسلیحات آمریکایی فروخته شده به ریاض، ابراز خرسندی کرد.

دولت دونالد ترامپ قرارداری ۱۱۰ میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات با ریاض امضا کرده است.

با افزایش قربانیان حملات عربستان سعودی در یمن، اعتراض ناظران و گروههای حقوق بشری به نقش ایالات متحده آمریکا در کشتار کودکان یمنی در حال افزایش است. واشنگتن می گوید نقشی در هدف هایی که ریاض برای حمله انتخاب می کند ندارد با این حال از عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با فروش میلیاردها دلار اسلحه، کمک به سوختگیری هواپیماهای جنگی و کمک های اطلاعاتی حمایت می کند.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا گفته است: «می خواهم بگویم که ما در طراحی حملات به آن‌ها کمک می کنیم اما اهداف عینی و جزئی را برای آنها تعیین نمی کنیم.»

گزارش سی‌ان‌ان نشان می دهد که عربستان سعودی پیشتر در چندین نوبت از بمب های مشابه آمریکایی برای حمله به یمن استفاده کرده است.

سازمان ملل متعهد در سال ۲۰۱۶ در گزارشی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را مسئول مرگ بخش بزرگی از غیرنظامیان یمنی دانست اما پس از اعتراض شدید عربستان سعودی نام عربستان را از فهرست عوامل کشتار کودکان یمنی موقتا خارج کرد.

بحران انسانی در یمن شدیدترین بحران انسانی جهان در حال حاضر است. سه چهارم جمعیت ۲۲ میلیون نفری یمن در حال حاضر به کمک های بشر دوستانه نیاز دارند و بسیاری از آنها از گرسنگی شدید رنج می برند.

کد خبر 413966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha