جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اظهارات پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهانی در سفر به آلمان در باره اسلام با واکنش‌های بسیار تند و خشمگینانه افکار عمومی ،مقامات سیاسی و علمای مسلمان در کشورهای مختلف مواجه شده است.

پاپ سه شنبه گذشته در سخنانی در آلمان به محتوای کتابی مربوط به قرن ‪ ۱۴‬میلادی اشاره کرد که در آن از اسلام و پیامبر انتقاد شده و پاپ نیز در سخنانش به طور ضمنی از ارتباط بین اسلام و خشونت سخن گفت.

پاپ بندیکت شانزدهم ‬در سخنانی توهین آمیز گفته است که عقیده مسیحیت مبتنی بر منطق است در حالیکه عقیده اسلامی تابع منطق نیست و در کلام خود با اشاره به کتاب امپراطوری بیزانس به پیامبر اسلام اهانت و از مفهوم جهاد در اندیشه اسلامی انتقاد کرده بود.

سازمان کنفرانس اسلامی  با ابراز تاسف نسبت به سخنان اخیر پاپ درباره اسلام ابراز تاسف کرد از پاپ بندیکت شانزدهم خواست درباره موضع خود در قبال اسلام توضیح بدهد.

در مغرب هم یکی از موسسان حزب عدالت و توسعه اسلامی اظهار داشت سخنان اخیر پاپ اهانت به یک میلیارد مسلمان است. وی ابراز نگرانی کرد که این سخنان پاپ در جانبداری از اعتقادات صهیونیستی رئیس جمهوری آمریکا بیان شده باشد.

در این حال فواد سنیوره نخست وزیر لبنان از سفیر واتیکان در بیروت خواست واقعیت محتوای سخنان پاپ را توضیح دهد.

رئیس شورای دین اسلام در فرانسه از واتیکان خواست درباره اظهارات پاپ توضیح بدهد.

رئیس انجمن اسلامی شمال آمریکا هم تاکید کرد انتقادهای پاپ از اسلام دقیق نیست و کاملا جانبدارانه است.

در ترکیه هم مدیر امور دیدنی دولت این کشور با محکوم کردن اظهارات پاپ که آن را خصمانه و کینه توزانه خواند محکوم کرد و گفت این اظهارات افق‌های روشنی را در روابط مسیحیت و اسلام نشان نمی‌دهد.

اعتراض رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از پاپ خواست بصراحت از تمامی سخنان خود درباره اسلام و پیامبر (ص) پوزش بخواهد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، یوسف القرضاوی در واکنش به سخنان اخیر پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان، نسبت به مغلطه‌ها و توهین‌های غیر قابل توجیه به پیامبر اسلام (ص) ابراز تاسف کرد.

القرضاوی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: ما مسلمانان هیچ برخورد خصمانه‌ای نسبت به این گونه افراد نداریم ولی متاسفانه تجاوز از حدود توسط این افراد آغاز می‌شود. دین ما خواستار صلح و محبت و تسامح است ولی اگر علیه ما کینه و جنگ و تعصب اعمال شود آن را محکوم می‌کنیم.

وی خواستار ارائه توضیح درباره این سخنان شد و گفت: ما فقط خواستار عذرخواهی پاپ از جهان اسلام نیستیم زیرا وی با این سخنان به دین و پیامبر و اعتقادات خود نیز توهین کرده است.

اعتراض سازمان امور دیانت ترکیه

‬سازمان امور دیانت ترکیه سخنان پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیکهای جهان در معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت را محکوم کرد.

به گزارش آناتولی علی بارداک اوغلو سخنان پاپ در مورد دین اسلام و پیامبر گرامی اسلام را موجب نگرانی و تاسف آور ارزیابی و محکوم کرد.

رییس سازمان امور دیانت ترکیه در واکنش به این سخنان پاپ گفت:این گونه بیانات برای صلح جهانی و دنیای مسیحیت، موجب نگرانی و تاسف است. وی افزود: اگر این سخنان بیانگر کینه توزی و خصومت درونی پاپ باشد، جهان با وضعیت وخیمتری روبه‌رو است.
 
رییس سازمان امور دیانت ترکیه گفت: پاپ باید هر چه سریعتر از مسلمانان عذرخواهی کرده و حرف خود را پس بگیرد."

بارداک اوغلو اضافه کرد:غرب همواره در ارزیابی از دین اسلام و پیامبر گرامی مغرضانه و غیر واقع بینانه عمل کرده است.

از سوی دیگر احمد آکسو، رییس سندیکای کارکنان دولت ترکیه روز پنجشنبه طی اطلاعیه‌ای با محکوم کردن سخنان پاپ گفت: آقای پاپ گویا قصد دارد دوران قرون وسطایی و وحشیگری را به جهان باز گرداند.
 
وی اضافه کرد: به پاپ توصیه می‌کنیم که قرآن کریم و آثار مشاهیر اسلامی را مطالعه کند و مطمئن هستیم که در صورت مطالعه از سخنان خود شرمگین شده و از مسلمانان عذرخواهی خواهد کرد.

تظاهرات در مقابل سفارت واتیکان در ترکیه

از سوی دیگر گروهی از اعضای بنیاد امور دیانت ترکیه روز جمعه در مقابل سفارت واتیکان در آنکارا علیه پاپ تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان با محکوم کردن سخنان پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهان در معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت، به عنوان اعتراض پارچه سیاهی را به درب سفارت واتیکان نصب کردند.

بلال اثر،رییس بنیاد امور دیانت ترکیه در سخنرانی خود در این محل توهین به مقدسات دینی را گستاخی ارزیابی کرد و گفت: سخنان پاپ موجب تاسف برای جهان مسیحیت و مغایر با تلاشهایی است که برای ایجاد صلح جهانی و تفاهم بین فرهنگها صورت می‌گیرد.

وی گفت: این ذهنیت (پاپ)، ادامه همان ذهنیتی است که با تحریک مسیحیان علیه اسلام، موجب بروز جنگهای صلیبی شد.
 
بلال اثر، افزود: سخنان غیر منطقی و مغرضانه پاپ را بشدت محکوم می‌کنیم.
 
صالح کاپوسوز، رییس گروه پارلمانی حزب حاکم در مجلس ترکیه نیز امروز (جمعه) سخنان پاپ علیه اسلام را محکوم کرد و آن را ناشی از جهالت یا خیانت دانست.

اعتراض اخوان المسلمین مصر

 همچنی محمد مهدی عاکف، رهبر روحانی اخوان المسلمین مصر، روز پنجشنبه از پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، خواست به خاطر اظهاراتش در مورد اسلام عذر خواهی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، دفتر رهبر روحانی اخوان المسلمین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که وی از پاپ می‌خواهد به خاطر این اظهاراتش که موجب تشدید خصومت میان پیروان این دو دین الهی می‌شود و صلح جهانی را تهدید می‌کند، عذر خواهی کند.

عاکف همچنین تاکید کرده است در حالی که عقلای جهان پیوسته بر ایجاد راه‌هایی برای گفت و گو میان غرب و جهان اسلام تاکید می‌کنند، سخنان پاپ به خصومت‌ها دامن می‌زند و خشم مسلمانان را بر می‌انگیزد.

عاکف در بخشی دیگر از این بیانیه از کشورهای مسلمان و سازمان‌های مدنی خواسته است تا اظهارات پاپ را محکوم کنند و اگر وی عذری خواهی نکند، روابطشان را با واتیکان قطع کنند.

انتقاد امام جمعه تهران

سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران هم در واکنش به سخنان اخیر پاپ در مورد اسلام گفت: جای تاسف است رهبر دینی مسیحیان جهان اینقدر از اسلام بی‌اطلاع باشد.

به گزارش ایرنا، خطیب جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: متاسفانه پاپ به اسلام اهانت کرده است و اسلام عدالت خواه، صلح طلب و انسان دوست را به خشونت وجنگ طلبی متهم می‌کند ومی‌گوید، جهاد در اسلام عین خشونت است و ادعا می‌کند در اسلام برخلاف مسیحیت تعقل جایی ندارد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: مطمئنا مسلمانان جهان نسبت به اینگونه سخنان سخیف عکس العمل مناسب نشان داده و خواهند داد و آنهایی را که اسلام عزیز را نفهمیدند، دعوت می‌کنند، اسلام عزیز را بشناسید .

خاتمی تاکید کرد: اینگونه اهانت‌ها و هتاکی‌ها روز به روز نور اسلام را گسترده تر خواهد کرد .


 اعتراض نمایندگان مجلس ملی پاکستان

نمایندگان مجلس ملی پاکستان روز جمعه در جلسه علنی با صدور بیانیه‌ای سخنان پاپ علیه دین اسلام و پیامبر مکرم اسلام (ص) را محکوم کردند.

نمایندگان مجلس ملی پاکستان با توهین دانست سخنان پاپ بندیکت شانزدهم آن را باعث نفاق بین مسلمانان و مسیحت اعلام کردند.

این نمایندگان در بیانیه خود تصریح کردند که این سخنان مغایر با صلح در جهان و قوانین بین‌المللی در احترام به ادیان و توهین آشکار به اسلام و پیامبر عظیم‌الشان آن است.

نمایندگان مجلس ملی پاکستان همچنین از پاپ خواستند تا حرف‌های نامربوط و توهین‌آمیز به اسلام و پیامبر عظیم‌الشان(ص) را پس بگیرد.

همچنین رهبران احزاب مذهبی پاکستان در اعتراض به سخنان پاپ علیه دین اسلام و پیامبر مکرم اسلام(ص)، امروز( جمعه) را روز اعتراض اعلام کردند.

این رهبران با صدور اطلاعیه‌هایی جداگانه ضمن محکوم کردن این بیانات آن را باعث تاسف و شرم‌ساری جهان مسیحیت دانستند.

رهبران احزاب مذهبی تصریح کردند که مسلمانان پاکستان بعد از اقامه نماز جمعه در سراسر این کشور این بیانات غیرمسوولانه را محکوم خواهند کرد.

بیانیه وزارت خارجه پاکستان

همچنین سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز جمعه با صدور بیانیه‌ای سخنان پاپ شانزدهم رهبر مسیحیان جهان را علیه شخصیت پیامبر(ص) و تاریخ طلایی اسلام محکوم کرد.

خانم  تسنیم اسلم ، در این بیانیه تصریح کرده است که بیان این مطالب ناشی از عدم شناخت کافی و جهالت پاپ از شخصیت نبی مکرم اسلام (ص) و تاریخ روشن این دین پرفروغ است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در این بیانیه تصریح کرده است که بیان این مطالب نشاندهنده عدم شناخت کافی از شخصیت نبی مکرم اسلام (ص) و تاریخ روشن این دین پرفروغ است.

وی با اظهار تاسف از بیان این مطالب توسط یک رهبر مذهبی افزود: پیشرفت امروز جهان مرهون حضور دانشمندان و متخصصان متعدد از صدر اسلام تاکنون در کشور -های اسلامی است که از تعلیمات زرین اسلام بهره بردند و آن را در سایر جهان گسترش داده‌اند.

تسنیم اسلم اشاره کرد که این سخنان تاسف آمیز و قابل محکومیت است و به جای نزدیک کردن اسلام و مسیحیت با این روش این دو دین از هم دور خواهند شد.

 اعتراض جامعه روحانیون شیعه کویت

 دبیرکل جامعه روحانیون شیعه کویت روز جمعه در بیانیه‌ای با ابراز شگفتی از سخنان "مخالف حقیقت " پاپ واتیکان علیه دین مبین اسلام و حضرت محمد (ص) سخنان وی را محکوم کرد .

حجت‌الاسلام و المسلمین  سید محمدباقر مهری  در بیانیه خود اعلام کرد سخنان پاپ بندیکت شانزدهم  مبنی بر این که دین مبین اسلام بوسیله شمشیر در زمین انتشار یافت ، در تناقض آشکار با حقیقت است چون همگان می‌دانند که اخلاق عالیه ، تساهل و تسامح ، آزادی عقیده و پرهیز از وادار کردن دیگران به پیروی از اسلام از عوامل روی آوردن انسانها به دین مبین اسلام است .

وی با اشاره به برخورد انسانی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) با پیروان دیگر ادیان الهی ، دین مبین اسلام را کانون محبت ، برابری ، احترام به عقیده دیگران و رحمت الهی دانست .

دبیرکل جامعه روحانیون شیعه کویت سخنان پاپ واتیکان را واهی و غیر واقعی و در تعارض آشکار با دعوت وی در خصوص گفت وگوی تمدنها میان ادیان الهی دانست .

حجت‌الاسلام و المسلمین مهری در بیانیه خود از واتیکان خواست به منظور همزیستی مسالمت آمیز به دور از تروریسم و خشونت رسما از مسلمانان در خصوص سخنان پاپ عذرخواهی کند .

اعتراض فلسطینی ها

 در فلسطین نیز جنبش فتح و قاضی‌القضات فلسطین سخنان پاپ درباره پیامبراسلام رامحکوم‌کردند.

فهمی الزعاریر، سخنگوی جنبش ملی آزادیبخش فلسطین (فتح)، روز پنجشنبه سخنان پاپ علیه دین اسلام و پیامبر اسلام را محکوم کرد.

به‌گزارش منابع خبری فلسطین، الزعاریر روزپنجشنبه در شهر الخلیل در کرانه باختری رود اردن در واکنش به سخنان پاپ درباره پیامبر اسلام گفت:
پاپ باید اظهارات خود درباره دین اسلام و پیامبر اسلام را پس بگیرد.

سخنگوی جنبش فتح، سخنان پاپ را موجب برخورد میان تمدن و ادیان دانست و تاکید کرد اینگونه سخن‌ها با روح تسامح دین مسیحیت و پیامبر فلسطینی آن، عیسی بن مریم، ناسازگار است.

الزعاریر سخنگوی جنبش فتح خاطرنشان کرد که سخنان پاپ بیانگر واقعیت روابط موجود میان ملت‌های اسلامی و مسیحی نیست.

در همینارتباط تیسیر التمیمی، قاضی‌القضات فلسطین نیز به شدت سخنان پاپ را محکوم و خواستار پس گرفتن آن توسط وی شد.

دفاع واتیکان از اظهارات پاپ درباره اسلام

 در همین حال بی بی سی  اعلام کرده واتیکان از اظهارات اخیر پاپ بندیکت درباره مفهوم جهاد مقدس که از سوی برخی رهبران مذهبی در کشورهای اسلامی محکوم شده دفاع کرده است.

اما واتیکان گفت که پاپ قصد توهین به مسلمانان را نداشته است.

فدریکو لومباردی، سخنگوی پاپ، گفت: "روشن است که نیت پدر مقدس تشویق احترام و گفتگو در قبال سایر ادیان و فرهنگ ها بوده است که این آشکارا شامل اسلام هم می شود."

کد خبر 4139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز