چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه و ترکیه خود را قربانی تحریم‌هایی می‌دانند که آمریکا علیه این دو کشور اعمال کرده و هر دو آن را ناعادلانه می‌خوانند. بر این اساس دور از انتظار نیست که وزیران خارجه ترکیه و روسیه، هم‌صدا این تحریم‌ها را محکوم کنند.

حمایت روسیه از ترکیه در مناقشه با آمریکا

به گزارش دويچه وله، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه ( ۱۴ اوت/ ۲۳ مرداد) پس از دیدار با همتای روسی خود تاکید کرد که دوران تحریم‌ها باید به پایان برسد. او افزود اگر آمریکا بخواهد همچنان کشوری قابل احترام باشد باید از این رفتارها دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، چاووش‌اوغلو در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف با تاکید بر اهمیت ثبات و استحکام قدرت اقتصادی ترکیه برای اروپا هشدار داد که تحریم‌هایی که آمریکا علیه این کشور اعمال کرده ممکن است در آینده شامل یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بشود.

وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست خبری که در آنکارا برگزار شد تحریم‌های ایالات متحده را غیرقانونی و فاقد مشروعیت خواند و تصریح کرد که این‌گونه سیاست‌ها برای مدت طولانی پایدار نخواهند بود.

لاوروف ایالات متحده را متهم کرد که با اعمال تحریم علیه ترکیه و روسیه تلاش می‌کند در بازار تجارت جهانی به شکل "ناعادلانه" برای خود مزیت کسب کند. او افزود خواست آمریکا این است که در مناسبات بین‌المللی بدون نظرخواهی از دیگر کشورها حرف اول را بزند.

آمریکا در روزهای گذشته سیاست‌های سختگیرانه علیه مسکو و آنکارا را تشدید کرد. واشنگتن پیش از این در واکنش به ادامه بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی، دو عضو کابینه دولت ترکیه را تحریم کرده بود.

  • دو برابر شدن تعرفه‌های گمرکی

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در یکی از تازه‌ترین اقدام‌های خود علیه آنکارا تعرفه گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرد.

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافت. وضعیت پول ملی ترکیه که طی چند ماه حدود ۴۵ درصد ارزش خود را از دست داده بود، در حال حاضر اندکی بهبود یافته است.

تحریم‌ها آمریکا تا کنون آنکارا را به عقب‌نشینی وادار نکرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، واشنگتن را با اقدام‌های متقابل تهدید کرده و گفته که این کشور محصولات الکترونیکی ساخت ایالات متحده را تحریم می‌کند.

کشیش آمریکایی حدود دو سال پیش به اتهام جاسوسی و ارتباط با عوامل کودتای نافرجام در ترکیه بازداشت شد. او در دادگاهی در ترکیه به ۳۵ سال زندان محکوم شده است.

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نیز با اتهام دست داشتن مسکو در سوءقصد شیمیایی به جان سرگئی اسکریپل، جاسوس سابق روسی و دخترش در بریتانیا توجیه می‌شود. روسیه بارها هرگونه دخالت در این سوءقصد را به شدت تکذیب کرده است.

  • هشدار مسکو درباره پیامدهای جنگ تجاری

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه قرار است از هفته آینده (۲۲ اوت) اجرایی شوند. دولت روسیه هشدار داده که این تحریم‌ها آغاز یک جنگ تجاری با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی خواهند بود.

سرگئی لاوروف واشنگتن را به سوءاستفاده از موقعیت دلار در بازار جهانی متهم کرد و خواستار استفاده از پول ملی کشورها در مبادلات دوجانبه شد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که وضعیت سوریه و پاکسازی منطقه ادلب، به عنوان آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی در این کشور از دیگر مسائل مورد مذاکره در دیدار چاووش‌اوغلو و سرگئی لاوروف بوده است.

وزیران خارجه ترکیه و روسیه همچنین مقدمات دیداری در سطح عالی و در مورد سوریه را فراهم کرده‌اند که قرار است هفتم سپتامبر با حضور مقامات این دو کشور و نمایندگانی از آلمان و فرانسه در آنکارا برگزار شود.

کد خبر 413744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha