همشهری آنلاین: رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با طرح احداث یک دریاچه مصنوعی در آذربایجان شرقی با حقابه دریاچه ارومیه، گفت: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست دستور توقف این طرح را صادر کرد.

احداث دریاچه مصنوعی از حقابه دریاچه ارومیه متوقف شد

به گزارش ايرنا، فرهاد سرخوش با بیان این که اطلاعی از ساخت دریاچه مصنوعی با استفاده از آب رودخانه "آجی چای" در اختیار ستاد احیا قرار نگرفته بود، بیان کرد: پس از انتشار این اخبار در شبکه‌های اجتماعی دستور بررسی این موضوع صادر و مشخص شد در مسیر این رودخانه برای ایجاد یک دریاچه مصنوعی، آب‌بند احداث شده است.

وی با تاکید بر این که کسی نمی‌تواند از حقابه دریاچه ارومیه برای هدایت به منطقه‌ای دیگر استفاده کند، اظهار داشت: تلاش‌ها برای توقف این طرح بدون درنگ آغاز شد.

وی از نامه‌نگاری خود با رییس سازمان محیط زیست برای پیگیری این موضوع خبر داد و افزود: این سازمان به استاندار آذربایجان شرقی و وزیر نیرو اعلام کرده است که طرح ایجاد دریاچه مصنوعی از حق‌آبه درياچه اروميه باید متوقف شود.

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه تبعات سنگینی برای آذربایجان شرقی خواهد داشت و مسئولان این استان هم باید برای احیای نگین آبی آذربایجان تلاش کنند.

وی همچنین ایجاد پارک آبی در وضعیت نامناسب ذخایر آبی کشور را غیرمنطقی دانست.

به گزارش ایرنا آب‌بند ایجاد شده در رودخانه آجی چای توانایی ذخیره 500 میلیون مترمکعب آب را داراست.

ارتفاع نگین آبی آذربایجان در اثر تبخیر آب طی روز گذشته (22 مرداد 1397) به یک هزار و 270 متر و 46 سانتی‌متر رسید که نسبت به سال گذشته یک سانتی‌متر کاهش یافته است.

تراز این دریاچه قبل از تشکیل ستاد احیا تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید این روند کاهشی متوقف شده است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال (از سال 1394) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

تجاوز به حقابه این دریاچه یکی از عمده دلایل خشک شدن آن طی دهه‌های اخیر بوده است.

کد خبر 413723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha