همشهری آنلاین: تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار پس از نمایش تازه‌ترین تجربه کارگردانی خود در جشنواره سارایوو در برنامه «قهوه با...» شرکت کرد.

اصغر فرهادی در بوسنی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رسانه‌هاي بوسني، اصغر فرهادي كه رياست هيات داوران بخش مسابقه بيست و چهارمين جشنواره فيلم سارايوو را بر عهده دارد، روز يكشنبه در نمايش «همه مي‌دانند» خود در سينماي روباز ميدان جشنواره شركت كرد؛ برنامه‌اي كه گفته مي‌شود بيش از 4500 تماشاگر داشت و تمام بخش‌هاي ميدان هم با صندلي‌هاي اضافي تماشاگران مشتاق بوسنيايي پر شده بود.

فرهادي روز بعد باز هم در فضاي باز در برنامه «قهوه با...» حضور يافت و به پرسش‌هاي مجري و برخي حاضران درباره فيلم ساختن در اسپانيا و ويژگي‌هاي «همه مي‌دانند» پاسخ گفت؛ تريلري جنايي كه بهار امسال در مراسم افتتاحيه هفتاد و يكمين جشنواره فيلم كن به نمايش درآمد و نقش‌هاي اصلي آن را خاوير باردم و پنه‌لوپه كروز، مشهورترين زوج سينماي اسپانيا ايفا كرده‌اند. ريكاردو دارين، ستاره سينماي آرژانتين هم ديگر بازيگر «همه مي‌دانند» است.

فيلمساز تحسين‌شده ايراني در اين برنامه با اشاره به اينكه از 15 سال پيش در آرزوي سفر به اسپانيا همراه با اعضاي خانواده و البته فيلم ساختن در اين كشور اروپايي بوده است، ادامه داد: «ايران و اسپانيا از نظر فرهنگي بسيار به هم شبيه هستند و البته تفاوت‌هايي هم دارند كه اين تفاوت در بخش سياسي بسيار چشمگير است. در اسپانيا نوعي هماهنگي ميان زندگي سنتي و امروزي به چشم مي‌خورد.»

فرهادي در توضيح بيشتر شباهت‌هاي ايران و اسپانيا چنين گفت: «اسپانيا از نظر جغرافيايي در جنوب اروپا واقع شده و يك روح خاص جنوبي در آن هست. اين روح را مي‌توان در ايران هم جستجو كرد. ابتدا براي كار كردن در اسپانيا كمي ترديد داشتم اما وقتي به آنجا رسيدم، احساس نكردم در خانه نيستم. وقتي براي كار به يك كشور ديگر مي‌روم، به چند نكته توجه مي‌كنم؛ يكي از آنها شخصيت مردم و جامعه و شباهت‌ها و تفاوت‌هاي آنها با كشور خودم ايران است.»

ديگر موضوعي كه خالق «درباره الي...» و «جدايي نادر از سيمين» درباره آن حرف زد، كار با بازيگران سرشناس بين‌المللي بود. فرهادي با اشاره به اينكه از ابتدا بازيگران اصلي «همه مي‌دانند» را در ذهن داشته، افزود: «از آنجا كه فيلم به زبان اسپانيولي ساخته مي‌شد، به هر كدام از بازيگران يك نكته كليدي دادم. تلاش كردم اطلاعاتي از گذشته شخصيت‌ها در اختيار بازيگران بگذارم تا راحت‌تر با نقش خودشان كنار بيايند.»

شايد چالش اصلي فرهادي با دارين بوده باشد كه در «همه مي‌دانند» نقش يك مرد مذهبي را بازي مي‌كند. او درباره كار با ستاره آرژانتيني چنين گفت: «وقتي با ريكاردو درباره شخصيت الخاندرو حرف زدم، مي‌خواست بداند چرا او نمي‌تواند خودش تصميم بگيرد. كليشه مردهاي مذهبي اين است كه در موقعيت‌هاي دشوار تصميم‌هاي سخت مي‌گيرند. مي‌خواستم سطحي از تناقض در آن مرد باشد؛ انساني مذهبي كه سرشار از بدگماني و ترديد است.»

کد خبر 413714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha