چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور ترکیه با نخست وزیر عراق دیدار و تاکید کرد که آنکارا آماده است از عراق برای به دست آوردن تمامی سهم آبی‌اش حمایت کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه سه‌شنبه 23 مرداد در آنکارا در کنفرانس خبری مشترک با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفت: مشکلات عراق مشکلات ماست و ما آماده هستیم آنچه که بر عهده ما براي بازسازی عراق و برقراری امنیت و ثبات این کشور قرار دارد، انجام دهیم، چراکه امنیت و ثبات عراق امنیت و ثبات ترکیه بوده و سرنوشت کشورهای ما واحد است. ترکیه آماده است هر گونه حمایتی را به عراق ارائه دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم،اردوغان افزود: ما گام‌هایی را که باید در زمینه آب و انرژی اتخاذ کنیم، مورد بررسی قرار دادیم. ما آماده هستیم تا با دولت آتی عراق برای تحکیم روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های متعدد و تقویت امنیت و ثبات همکاری کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که با نخست وزیر عراق در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله مقابله با حزب کارگران کردستان به تفاهم دست یافته است.

اردوغان با بیان این‌که دو طرف گشوده شدن دروازه مرزی دیگری میان ترکیه و عراق را مورد بررسی قرار دادند، افزود: این امر به نفع دو کشور است. من مطمئن هستم که گام‌های لازم در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین بر لزوم بازگشایی کنسولگری‌های ترکیه در موصل و بصره تأکید کرد.

اردوغان توضيح داد: حجم تبادلات تجاری میان ترکیه و عراق سالانه به ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد که این میانگین در آینده افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، نخست وزیر عراق گفت: ما درخصوص تحکیم همکاری‌ها در زمینه آب، امنیت، کشاورزی، نیرو، گذرگاه‌های مرزی، سرمایه‌گذاری‌ها، پرونده‌های مربوط به فرهنگ صنعت و تجارت گفت‌وگو کردیم.

العبادی افزود: آقای اردوغان در دیدار با ما تاکید کرد که ترکیه سهم آبی عراق را به صورت کامل خواهد داد و امروز جلسه کاری میان دو هیئت وزارتی برای تأکید بر این مسئله برگزار شد.

او گفت: ما امروز همچنین از رئیس‌جمهور ترکیه وعده  اين كشور در کنفرانس کویت مربوط به مشارکت کارآمد در بازسازی عراق را شنیدیم و از این مسئله قویاً استقبال می‌کنیم.

کد خبر 413694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha