همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک گفت: هیچ‌یک از میوه‌های موجود در بازار تراریخته نیستند.

محصولات ترا ریخته

به گزارش مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، امیر موسوی در کارگاه آموزشی «زیست فناوری نوین در حوزه محیط زیست، ایمنی زیستی و بررسی ارزیابی آثار احتمالی زیست محیطی» افزود: اگر مشاهده می‎شود که میوه‎ها ماندگاری بیشتری نسبت به گذشته دارند این به دلیل تراریخته بودن آن‎ها نیست. با پیشرفت فناوری‏‌های پس از برداشت و روش‎های اصلاحی غیر از تراریختگی این امکان را فراهم کرده که میوه‎هایی با کیفیت بهتر تولید شود.

موسوي با تاکید براینکه افزایش جمعیت کشور و وابستگی در تامین امنیت غذایی نشان می‎دهد استفاده از فناوری برای تولید غذای بیشتر، ضرورت دارد، گفت: اصلاح ژنتیکی گیاهان قدمتی تاریخی دارد و مربوط به عصر حاضر نیست.

وی با بیان اینکه ایمنی زیستی مجموعه‎ای از تدابیر، سیاست‎ها، مقررات و روش‎هایی برای تضمین بهره‎برداری از فواید زیست فناوری و پیشگیری از آثار احتمالی فناوری بر تنوع زیستی، انسان و دام است، گفت: پروتکل‎های بین‎المللی، قوانین ملی و مقررات دستگاهی با هدف کنترل مخاطرات احتمالی زیست‎فناوری و نظارت بر تولید، واردات و صادرات محصولات تراریخته تدوین شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به قانون ملی ایمنی زیستی که دولت را مکلف کرده تمهیدات لازم برای کلیه امور مربوط به تولید، رهاسازی، واردات و صادرات محصولات تراریخته را فراهم کند، ادامه داد: طبق همین قانون وزارت بهداشت مسئول ارزیابی سلامت این محصولات به عنوان غذای انسان، وزارت جهاد کشاورزی مسئول ارزیابی محصولات تراریخته به عنوان خوراک دام است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر ارزیابی مخاطرات ایمنی زیستی محصولات تراریخته نظارت می‎کند.

وی در تشریح آخرین وضعیت جهانی محصولات تراریخته اظهار داشت: سطح زیر کشت این محصولات در جهان در انتهای سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۸۹.۸ میلیون هکتار رسید. ۸۰ درصد کل سطح زیرکشت پنبه و ۷۷ درصد کل سطح زیرکشت سویا در جهان تراریخته است.

 موسوي افزود: اسپانیا و پرتغال دو کشور اروپایی تولیدکننده محصولات تراریخته در سال ۲۰۱۷ بودند. ژاپن بیشترین مجوز مصرف محصولات تراریخته را در سال ۲۰۱۷ نسبت به سایر کشورها صادر کرده است.

موسوی گفت: کشورهای درحال توسعه با گذشت زمان و تدوین ساز وکار مناسب این کشورها به جمع تولید کننده های محصولات تراریخته پیوستند و در حال حاضر ۱۹ کشور درحال توسعه تولید کننده محصولات تراریخته هستند.تاکنون محصولات تراریخته با اهداف مختلفی همچون تحمل تنش های زیستی مانند شوری و خشکی، تحمل به علف کش، مقاومت به آفت، بهبود ارزش غذایی و تولید واکسن خوراکی در گیاه طراحی شده اند.

وی تاکید کرد: نصب برچسب تراریختگی روی محصولات تراریخته نشان از ایمنی این محصولات دارد. وجود برچسب روی محصول تراریخته این حقیقت را تایید می‎کند که این محصولات مورد ارزیابی‎های دقیق قرار گرفته‎اند و کاملا برای مصرف سالم و ایمن و مطمئن هستند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار داشت: استفاده از ارقام تجاری متحمل به علف‎کش باعث کاهش مصرف سموم علف کش پرخطر در مزارع شده و مدیریت علف هرز را هم آسان‎تر کرده است. اما در مزارع غیر تراریخته استفاده از سموم علف کش پرخطر و اختصاصی که سمیت بسیار زیادتری دارند در دوزهای بیشتر دیده شده است.

وی در واکنش به شایعه وجود برنج تراریخته در بازار گفت: برنج، مانند سایر محصولات غذایی وارداتی توسط سازمان غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‎گیرد و چنانچه این محصول مورد تایید وزارت بهداشت باشد مجوز ورود به بازار را دریافت خواهد کرد.

کد خبر 413662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha