جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

اوریانا فالاچی، روزنامه‌نگار و نویسنده ایتالیایی که به خاطر مصاحبه با بسیاری از شخصیت‌های جهانی و نظرات بحث برانگیزش شهرت داشت، در گذشته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، فالاچی که از چند سال پیش به بیماری سرطان مبتلا بود، شامگاه پنجشنبه [23 شهریور] در سن هفتاد و شش سالگی در بیمارستانی در شهر فلورانس، ایتالیا، درگذشته است.

اوریانا فالاچی در ماه ژوئن سال 1929 در شهر فلورانس متولد شد و در جریان جنگ دوم جهانی به چریک‌های مخالف دولت فاشیست این کشور پیوست.

وی در حالی‌که هنوز به سن بیست سالگی نرسیده بود حرفه روزنامه‌نگاری را برگزید و از اواسط دهه 1960 به عنوان خبرنگار جنگی به فعالیت پرداخت.

فالاچی در این شغل گزارش‌هایی را از جنگ ویتنام، جنگ هند و پاکستان، جنگ اعراب و اسرائیل و جنگ های آمریکای لاتین تهیه کرد.

با این‌همه وی بخش مهمی از شهرت خود را مدیون مصاحبه‌های غالباً جنجالی با بسیاری از شخصیت‌ها و رهبران کشورهای جهان است.

شیوه مصاحبه های فالاچی، که از آن با عنوان روشی «تهاجمی» و «گزنده» یاد می شود، باعث شد تا گفتگو با وی به نوعی چالش برای سیاستمداران تبدیل شود و به نوبه خود، باعث افزایش شهرت او شود.

از جمله کسانی که اوریانا فالاچی با آنان مصاحبه کرده است می‌توان از آخرین شاه ایران، آیت‌الله (امام) خمینی(ره) ، ذوالفقار علی بوتو (رهبر پیشین پاکستان)، یاسر عرفات (رهبر سابق فلسطینیان)، معمر قذافی (رهبر لیبی)، ایندیرا گاندی (نخست وزیر پیشین هند) و هنری کیسینجر (وزیر خارجه پیشین ایالات متحده) نام برد.

نحوه برگزاری مصاحبه‌ها و شیوه سئوال و جواب‌ها در اکثر آنها هر یک از مصاحبه‌ها را به وسیله‌ای برای کشف جنبه‌ای از شخصیت و دیدگاه مصاحبه شونده تبدیل می‌کند که معمولاً برای سایرین شناخته شده نبوده است.

به عنوان مثال، هنری کسینجر در مصاحبه با فالاچی اعتراف کرد که جنگ ویتنام را «جنگی بی‌فایده» می داند و افزود که خود را «یک کابوی می‌بیند که به تنهایی سوار بر اسب پیشاپیش کاروان دلیجان‌ها حرکت می کند».

مصاحبه‌های فالاچی نه تنها جوایز متعددی در زمینه روزنامه‌نگاری را نصیب وی کرد، بلکه گاه بحث و جدل‌هایی را نیز در پی آورد.

در سال‌های اخیر، به خصوص پس از حملات انتحاری یازدهم سپتامبر در آمریکا، اوریانا فالاچی به ابراز نظراتی بحث برانگیز در باره مسلمانان پرداخت.

از جمله دیدگاه‌های وی در باره مسلمانان و اسلام در کتاب های «خشم و غرور» و «قدرت تعقل» انتقاد شدید و حتی شکایت قضایی تشکل‌های مسلمانان را در پی داشته است که نویسنده را به برانگیختن خصومت علیه مسلمانان متهم کرده‌اند.

برخی از اظهارنظرهای اوریانا فالاجی در کتاب خشم و غرور توهین مستقیم به مسلمانان محسوب شده و وی در قدرت تعقل، دولت های اروپایی را به خاطر آنچه که تسلیم در برابر هجوم مسلمانان می‌خواند مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد و کلیسای کاتولیک را متهم می‌کند که در برابر جهان اسلام ضعف نشان می‌دهد.

در فرانسه، یک سازمان مخالف نژادپرستی خواستار منع انتشار کتاب خشم و غرور در این کشور شد اما این درخواست مورد قبول دادگاه قرار نگرفت.

از اوریانا فالاچی، علاوه بر گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعدد، حدود شانزده جلد کتاب از جمله مجموعه برخی از مصاحبه‌های وی باقی مانده که به بسیاری از زبان های مختلف، از جمله فارسی، ترجمه شده است.

برخی دیگر از کتاب های فالاچی که به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند عبارتند از: جنس ضعیف، پنه‌لوپه به جنگ می رود، اگر خورشید بمیرد، زندگی، جنگ و دیگر هیچ ، به کودکی که هرگز زاده نشد، یک مرد، انشاءالله  و مصاحبه با تاریخ.

کد خبر 4136

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز