دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزار و صدمین نشست مرکز فرهنگی شهر کتاب با عنوان عصری با جان روبرتو اسکارچیا ۲۹ مرداد برگزار می‌شود.

اسکارچیا

جان روبرتو اسکارچیا، یکی از برجسته‌ترین ایران‌شناسان ایتالیا بود که به تازگی درگذشت. او كه متولد ۱۹۳۳ در شهر رم بود از مهم‌ترین مروجان زبان و ادبیات فارسی در ایتالیا شناخته مي‌شد. و سال‌ها در ونیز به تربیت استادان زبان فارسی پرداخت. آثار اسكارچيا به بیش از صد و هفتاد کتاب و مقاله می‌رسد که اکثر آن‌ها درباره‌ اسلام، زبان، تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی و نویسندگان و شاعران فارسی‌زبان است. سال‌ها در دانشگاه‌های رم، ناپل و ونیز تدریس کرد. و مدتي نيز مربی زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود.

اوبه مدت هفده سال وقت خود را صرف ایجاد و توسعه موسسه ایران شناسی در دانشگاه فوسکاری و نیز تربیت دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه كرد. اسکارچیا علاوه بر زبان فارسی و آشنایی با برخی لهجه‌ها و گویش‌های مناطقی از ایران مانند گیلکی، کردی و بلوچی، با زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، یونانی و ترکی هم آشنایی داشت. آثار فراوانی درباره‌ هنر ایران، سبک شعر فارسی، مولوی، سعدی، خیام، سنایی، عطار، فردوسی، حافظ، صائب و ادبیات معاصر فارسی منتشر کرد.

هزار و صدمین نشست مرکز فرهنگی شهر کتاب دوشنبه ۲۹ مرداد ساعت ۱۶ با حضور هایده مشایخ، فائزه مردانی، محمود جعفری‌دهقی و علی‌اصغر محمدخانی به تحلیل و بررسی زندگي و آثار اسکارچیا اختصاص دارد.

کد خبر 413531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha