دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاندار گلستان گفت که جنگل‌های بکر این استان به‌ویژه منابع هیرکانی به عنوان ذخایر ناب ایران و حتی جهان به امکانات مهار آتش از جمله تجهیزات هوایی و بالگرد نیاز جدی دارد.

جنگل‌های هیرکانی به بالگرد نیاز دارد

به گزارش ایرنا، سیدمناف هاشمی روز یکشنبه در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گرگان اظهار داشت: سالانه گستره زیادی از جنگل‌های استان به دلیل آتش‌سوزی و نبود تجهیزات کامل و مناسب برای خاموش کردن نابود می‌شود که استقرار بالگرد برای امدادرسانی می‌تواند حجم خسارت را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی با یادآوری گرم شدن تدریجی زمین و طولانی شدن فصل گرم که امسال تشدید شد، بیان کرد: گلستان در مقایسه با دو استان شمالی و ساحلی دیگر خشک‌تر و کم بارش‌تر است که همین مورد احتمال افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌های استان را افزایش می‌دهد.

استاندار گلستان افزود: امسال آتش‌سوزی‌های زیادی در جنگل‌های گلستان رخ داد که اگر اقدام به موقع نیروهای امدادی محلی، دهیاران و روستاییان نبود، بی‌تردید بخش زیادی از این عرصه‌های ارزشمند طبیعی از بین می‌رفت.

هاشمی ادامه داد: زمینه بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ در جنگل‌های هیرکانی گلستان وجود دارد که استقرار بالگرد برای استفاده در مواقع اضطراری می‌تواند از بروز فاجعه تلخ و نابودی وسیع جنگل‌ها جلوگیری کند.

وی نیاز به دیگر تجهیزات از جمله سنسورهای هشدار آتش، پهپاد و تجهیزات سبک را نیز مورد تاکید قرار داد و با یادآوری ظرفیت‌های گردشگری گلستان گفت: استفاده درست و هدفمند از جنگل و جزیره آشوراده بخشی از این ظرفیت است که امیدواریم رفع موانع قانونی و اخذ مجوزهای لازم راهگشای بهره‌مندی از امکانات استان برای ایجاد شغل، درآمدزایی و ارزش افزوده مردم منطقه باشد.

به گزارش ایرنا جنگل‌های هیرکانی با 40 میلیون سال عمر گنجینه‌ای از گونه‌های مختلف جنگلی بوده و از آستارا در غرب استان گیلان شروع و با امتداد در مازندران تا گُلیداغ در شرق استان گلستان 800 کیلومتر طول و 20 تا 70 کیلومتر عرض دارد.

هیرکان یا ورکان به روایتی صورت یونانی باستان گرگان یا جرجان است که در زمان باستان محل زندگی قومی به همین نام در استان گلستان امروزی و حومه آن بوده است.

کد خبر 413496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha