همشهری آنلاین: اتوبوس‌های تهران بخشی از منابع تولید آلودگی هوای این شهر هستند و باید فرسودگی و آلایندگی آنها به سرعت رفع شود.

سهم ۱۲ درصدی اتوبوس‌های تهران در آلودگی هوا

به گزارش مهر، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در رابطه با خودروهای فرسوده گفت: اجرای هر قانونی نیاز به ضمانت اجرا دارد و برخورد جدی و قانونی با خودروهای سنگین صورت نگرفته است.

به گفته وحید حسینی‌منش، ۲ هزار دستگاه اتوبوس آلاینده در تهران تردد دارند. حسینی با اشاره به این که در کشور  ۸ کلانشهر درگیر آلودگی هستیم، گفت: خودروهای سنگین وقتی از تردد در جاده‌ها منع می‌شوند، تا ۲۰ یا ۳۰ سال در شهرها تردد می‌کنند.

وی با اشاره به این که سهم اتوبوس‌های شرکت‌های واحد از ذرات مضر معلق بر مبنای اطلاعات سال ١٣٩٢، ۱۲ درصد است افزود: اتوبوس‌ها به دلیل مواجه مستقیم با مردم ازاولویت رسیدگی برخوردارند.

حسینی‌منش به مسئولیت وزارت کشور اشاره کرد و گفت: وزارت کشور موظف است تمام اتوبوس‌های شرکت واحد را به فیلتر مجهز کند ولی تا امروز این اتفاق نیفتاده است.

وی در رابطه با ابزارهای در اختیار این کارگروه گفت: به‌عنوان نماینده دولت، گزارشات در مورد رعایت نشدن مصوبات توسط ادارات دولتی به هیات وزیران ارائه می‌شود. او افزود: در بحث خودروهای سواری اقداماتی صورت گرفت اما در رابطه با خودروهای سنگین هیچ همکاری صورت نگرفته است.

حسینی‌منش با اشاره به رد شدن بیش از نیمی از خودروهای تهران در آزمایشات معاینه فنی گفت: ممکن است بسیاری از این رانندگان نسبت به تعمیر خودروهایشان اقدامی نکنند و برای دریافت معاینه فنی به مراکزی که کمتر سختگیری دارند مراجعه می‌کنند.

وی گفت: از زمانی که خودرو وارد چرخه مصرف می‌شود، مسئولیت نظارت بر عهده وزارت کشور است.

حسینی‌منش افزود: پلیس وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین مربوط به آلایندگی را دارد و بدون همکاری پلیس و نهادهای دیگر اجرای طرح کاهش امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، در حالی‌که پلیس معتقد است اتوبوس‌های شرکت واحد نقش اساسی در آلایندگی هوا دارند اما نمی‌توان از نقش خودروها و بقیه موارد آلاینده هوای پایتخت چشم‌پوشی کرد.

حسینی‌منش درباره معاینه فنی اتوبوسرانی در پاسخ به گزارش سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت مبنی بر این که بخش بزرگی از اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی فاقد معاینه هستند، گفت ۶۲۰۰ اتوبوس در سطح تهران تردد می‌کنند که از این تعداد ۳ هزار اتوبوس گازسوز هستند و معاینه فنی دارند و هیچ مشکلی در آلایندگی هوای تهران ندارند.

کد خبر 413493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha