همشهری آنلاین: طبق نتایج مطالعه جدید، بیماران دیالیزی که منتظر پیوند کلیه هستند می‌توانند با اطمینان عضو را از یک دهنده مبتلا به ویروس هپاتیت C دریافت کنند.

کلیه‌های مبتلا به هپاتیت مشکلی برای پیوند ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا، کلیه‌های افراد مبتلا به هپاتیت C می‌توانند جان انسان‌های نیازمند به کلیه را نجات دهد.

«پیتر ریس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «درحال حاضر تعداد کلیه برای پیوند کم است. از سوی دیگر به خاطر بحران مصرف مواد افیونی، بسیاری از افراد معتاد که مبتلا به ویروس هپاتیت C هستند به خاطر اووردوز مواد می‌میرند. اما معمولا کلیه‌های این افراد به خاطر ابتلا به این ویروس رد می‌شود. در حالی که کلیه‌های آنها نیز می‌تواند گزینه سالم و مناسبی برای اهداء عضو باشد.»

نتایج مطالعات نشان می‌دهد میانگین زمان انتظار دریافت کلیه سالم بیش از دو سال است، درحالی که این مدت برای کلیه‌های مبتلا به عفونت هپاتیت C می‌تواند ۸ ماه باشد.

به گفته ریس، «درمان‌های جدید برای هپاتیت C به مراتب از مسمومیت کمتری برخوردار هستند، از این رو می‌توان این کلیه‌ها را در عمل پیوند استفاده کرده و سپس با موفقیت به درمان هپاتیت پرداخت.»

محققان در مطالعه ۲۰ بیمار غیرمبتلا به ویروس هپاتیت C دریافتند پیوند کلیه‌های سالم و غیرمبتلا به هپاتیت و سپس درمان دریافت‌کنندگان عضو منجر به درمان ۱۰۰ درصدی آنان شد. نیمی از آنان ۶ ماه بعد از پیوند و بقیه یک سال بعد از پیوند مورد معاینه قرار گرفتند.

ریس عنوان می‌کند: «ما دریافتیم پیوند این کلیه‌ها به اندازه پیوند کلیه‌های مبتلا به هپاتیت برای بیماران کارآمد و موثر بوده است.»

کد خبر 413393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha