شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

داغ‌شدن بازار مسکن از میانه‌های سال گذشته، رشد سرمایه‌گذاری در این بازار را در پی داشته است.

نمودار۱

 تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که شاخص‌های پیش‌نگر این بازار در 9‌ماه سال گذشته یعنی در بهار، تابستان و پاییز 96، باعث شده رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ساختمان 12درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن رشد کند.

به گزارش همشهری، در روال طبیعی رونق بازار مسکن، ابتدا تعداد معاملات و سپس میانگین قیمت رشد می‌کند و در ادامه افزایش سرمایه‌گذاری و رشد تولید اتفاق می‌افتد اما در 2سال اخیر به‌واسطه انتظاراتی که از اجرایی‌شدن برجام وجود داشت، از اواخر سال 94بهبود معاملات را در بازار شاهد بودیم، سرمایه‌گذاران بازار مسکن نیز فعالیت خود را به امید رونق بازار و بهره‌مندی از بازده مناسب افزایش دادند؛ هرچند تحقق این رونق تا میانه‌های سال گذشته طول کشید.

نتایج بررسی فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری در 9ماه سال 1396حاکی است‌ در این دوره سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید به قیمت جاری 55هزار و 913میلیارد تومان بوده که نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل 12درصد افزایش داشته و 70.9درصد از کل آن به ساختمان‌های مسکونی تعلق داشته است.

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط هزینه ساخت هر مترمربع بنای این ساختمان‌ها 940هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن 9.6درصد افزایش نشان می‌دهد و قیمت تمام‌شده تولید مسکن افزایشی معادل نرخ تورم داشته است. در این میان، آنگونه که مرکز آمار ایران گزارش داده، در بهار امسال قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران 12.4درصد نسبت به فصل زمستان و 27.3درصد نسبت به بهار 96رشد داشته است.

این مسئله می‌تواند هزینه تولید هر متر زیربنای مسکونی را که در 9‌ماه سال قبل معادل نرخ تورم کل بوده، تحریک کند و سهم هزینه ساخت‌وساز در قیمت نهایی مسکن را افزایش دهد. نکته قابل‌توجه اینکه 42.3درصد از کل این سرمایه‌گذاری در 3استان تهران، اصفهان و فارس انجام شده که به‌ترتیب با 26.8درصد، 9.3درصد و 6.2درصد، بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر استان‌ها دارا بوده‌اند. براساس این گزارش سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان تهران 27.5درصد و در اصفهان 18.1درصد رشد داشته است.

  • رشد منفی ساخت‌وساز مسکونی

باوجوداینکه آمارها نشان می‌دهد در 9ماه سال گذشته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ساختمان افزایش داشته، سهم بخش مسکن از این سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی بوده است. طبق این گزارش 79هزار و 513دستگاه از کل ساختمان‌های شروع‌شده در مناطق شهری ایران با سرمایه‌گذاری 36هزار و 697میلیارد تومان به ساختمان‌های مسکونی اختصاص داشته که این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل 0.2درصد کمتر شده است. در این میان سهم ساخت‌وسازهای مسکونی در شهر تهران 9.8درصد افت کرده و به‌نظر می‌رسد رشد سرمایه‌گذاری‌ها ناشی از افزایش 11.2درصدی هزینه بنای هر مترمربع باشد.

در کل کشور نیز مجموع سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز مسکونی به ساخت 40.5میلیون مترمربع زیربنای مسکونی اختصاص داشته که با هزینه هر مترمربع 910هزار تومان ساخته شده و کل زیربنای این ساختمان‌ها 1.5درصد کاهش یافته است. این کاهش زیربنا از یک‌سو می‌تواند ناشی از تمایل سازندگان به ساخت واحدهای با متراژ کمتر و مطابق الگوی مصرف باشد اما از سوی دیگر اثرگذاری رکود مسکن و خواب سرمایه بر افت سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز مسکونی نیز قابل‌انکار نیست.

نمودار

کد خبر 413376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha