همشهری آنلاین: دادگاهی در آمریکا به محکومیت شرکت صنایع کشاورزی و بیوتکنولوژی "مونسانتو" رأی دادند. این شرکت به دلیل تولید علف‌کش‌های حاوی گلایفوزیت به پرداخت جریمه ۲۸۹ میلیون دلاری محکوم شده است. ثابت شده این علف‌کش‌ها سرطان‌زا هستند.

جریمه ۲۸۹ میلیون دلاری برای شرکت تولید کننده علف‌کش‌ها در آمریکا

به گزارش دويچه وله، اعضای هیات منصفه دادگاهی در سان‌فرانسیسکو با وارد دانستن شکایتی علیه شرکت سرشناس "مونسانتو" به محکومیت این شرکت رأی دادند.

شخصی که از این شرکت شکایت کرده بود، پیش‌تر سرایدار بوده و اینک به سرطان غدد لنفاوی مبتلاست که عامل آن علف‌کش‌های ساخت مونتانسو تشخیص داده شده است. پزشکان بیماری این فرد را درمان‌ناپذیر دانسته‌اند.

هیات منصفه در توجیه رأی خود گفته، شرکت مونتانسو به مشتریانش هشدار نداده که علف‌کش‌ها می‌توانند موجب ابتلا به سرطان شوند و به این ترتیب دست به "فریبکاری" زده است.

فرد شاکی که اینک ۴۶ سال دارد، سال‌ها به عنوان سرایدار مدارس کار می‌کرده و از علف‌کش‌های مونسانتو به مقدار زیاد و به طور مرتب استفاده می‌کرده است.

این شرکت دو علف‌کش معروف با نام‌های "راند آپ" (Roundup) و "رنجر پرو" (RangerPro) تولید می‌کند که در آنها از ترکیب شیمیایی گلایفوزیت استفاده شده که احتمالا باعث ایجاد سرطان می‌شوند.

شرکت مونتانسو اتهام وارده را رد کرده و مدعی شده تحقیقات علمی نشان داده‌اند که این ماده شیمیایی برای انسان‌ها خطری ندارد.

این شرکت چندی پیش توسط کمپانی آلمانی "بایر" به مبلغ ۶۳ میلیارد دلار خریداری شد.

در مورد احتمال‌سرطان‌زا بودن گلایفوزیت اختلاف‌نظرهای زیادی بین کارشناسان وجود دارد.

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا و همچنین سازمان‌های نظارتی در اتحادیه اروپا و آلمان به این نتیجه رسیده‌اند که این ماده شیمیایی موجب ایجاد سرطان نمی‌شود.

اما در مقابل آژانس بین‌المللی تحقیق درباره سرطان (IARC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت سه سال پیش اعلام کرد که گلایفوزیت "احتمالا برای انسان سرطان‌زاست."

هزاران بیمار مبتلا به سرطان در آمریکا شرکت مونسانتو را متهم به فریبکاری کرده و دلیل مبتلا شدن خود به این بیماری را استفاده از علف‌کش‌های این شرکت می‌دانند. ماه گذشته یک قاضی ایالتی در سان‌فرانسیسکو بیش از ۴۰۰ شکایت دیگر را در زمینه سرطان‌زا بودن علف‌کش‌های این شرکت وارد دانست.

ناظران محکومیت پرداخت جریمه ۲۸۹ میلیون دلاری را ضربه‌ای سنگین برای مونسانتو می‌دانند که می‌تواند پیامد‌های سخت‌تری به همراه داشته باشد. این شرکت اکنون با بیش از ۵ هزار شکایت مشابه در آمریکا روبروست. مونسانتو اعلام کرده علیه حکم صادرشده درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

مجوز پخش گلایفوزیت در سطح اتحادیه اروپا نوامبر سال ۲۰۱۷ برای ۵ سال دیگر تمدید شد.

کد خبر 413329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha