یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سنجاب‌ها دانه‌های بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه یا سوراخ درختان مخفی می‌کنند که این کار کمک فراوانی به رشد و تجدید حیات جنگل‌های بلوط می‌کند.

سنجاب‌ها، ناجی درختان بلوط زاگرس

به گزارش ایسنا، سنجاب‌ها از دانه، میوه، جوانه، برگ و پوست درختان تغذیه کرده و برای فصل زمستان مقدار زیادی مواد غذایی و به خصوص دانه‌های بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه یا سوراخ درختان مخفی می‌کنند که این کار کمک فراوانی به جلوگیری از انقراض جنگل‌های بلوط می‌کند.

فریبا رضایی -مدیرکل محیط زیست استان کردستان- از رهاسازی تعداد 35 بطانه سنجاب در جنگل‌های بلوط بانه خبر داد.

به گفته وی، سنجاب‌های مذکور توسط یگان حفاظت محیط زیست زنجان از متخلفان و قاچاقچیان حیات وحش کشف و ضبط شده بودند.

وی افزود: با توجه به این که جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس یکی از بکرترین زیستگاه‌های این گونه جانوری در کشور است با هماهنگی‌های به عمل آمده، سنجاب‌های یادشده به منظور بازگشت به زیستگاه اصلی خود در جنگل‌های بلوط بانه، تحویل اداره محیط زیست بانه شدند.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: رهاسازی سنجاب‌ها پس از بررسی، معاینات بالینی و تائید صحت و سلامتی جسمی سنجاب‌ها توسط دامپزشک و رعایت تمامی موارد برای مصون ماندن جانور از آسیب و گزندهای احتمالی، توسط محیط بانان بانه انجام شد.

رضایی یادآور شد: سنجاب ایرانی، بومی مناطق جنگلی غرب کشور است و در جنگل‌های بلوط استان‌های زاگرس‌نشین زندگی می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، یادآور شد: تخریب زیستگاه‌ به دلیل دخل و تصرف اراضی توسط عامل انسانی، آتش‌سوزی جنگل‌ها، خشکیدن درختان بلوط و همچنین شکار و قاچاق این جاندار به منظور خرید و فروش آن، مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده حیات سنجاب ایرانی است.

کد خبر 413315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha