پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گفت‌وگوهای هیأت‌های بلندپایه ترکیه و آمریکا در تلاش برای رفع تنش میان دو کشور بی‌نتیجه ماند.

turkey us

موضوع محوری در تنش آنکارا و واشینگتن سرنوشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی است که در ترکیه در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

مذاکرات هیأت‌های بلندپایه ترکیه و آمریکا در واشینگتن برای حل مناقشه میان دو کشور به نتیجه دلخواه نرسید.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۹ اوت / ۱۹ مرداد) با اشاره به خواست اصلی دولت ایالات متحده مبنی بر آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی گفت، مذاکرات دو طرف بر سر این موضوع هنوز پیشرفت لازم را نداشته است.

برانسون از اکتبر سال ۲۰۱۶ در ترکیه نخست در زندان به سر می‌برد و چندی پیش دادگاه حکم زندان را به بازداشت خانگی تغییر داد. دولت ترکیه دستگیری این کشیش را در ارتباط با کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ اعلام کرده؛ موضوعی که از سوی این کشیش و وکیل او تکذیب شده است.

بالا گرفتن کشمکش‌ها و پافشاری هر دو کشور آمریکا و ترکیه بر مواضع خود سبب شد که دو طرف دست به تحریم‌های متقابل بزنند. دولت ایالات متحده همچنین سرگرم بررسی معافیت‌های گمرگی ترکیه در بازار آمریکا است.

البته سرنوشت برانسون تنها مورد اختلاف میان واشینگتن و آنکارا نیست. یکی دیگر از موضوعات مناقشه‌برانگیز میان دو طرف، بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است. به گفته‌ی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات هیأت‌های بلندپایه‌ی دو کشور بر سر این موضوع همچنان جریان دارد.

ترکیه اعلام کرده که به رغم تحریم‌های آمریکا به واردات گاز ایران ادامه خواهد داد. فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه چهارشنبه (۸ اوت / ۱۷ مرداد) در کنفرانسی رسانه‌ای گفت، ترکیه به توافق‌ بلندمدت خود با تهران در این زمینه پایبند خواهد ماند.

کد خبر 413167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha