همشهری آنلاین: هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز با اهدای جایزه افتخار فیلمساز از یک عمر فعالیت سینمایی ژانگ ییمو تقدیر می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین، افتخار فیلمساز به چهره‌هایی اهدا می‌شود که تاثیری ویژه بر سینمای معاصر گذاشته باشند و قرار است فیلمساز 68 ساله چینی آن را روز ششم سپتامبر پیش از نخستین نمایش جهانی تازه‌ترین فیلم خود از مدیران جشنواره ونیز دریافت کند. «سایه» در پالاتسو دل سینما (کاخ سینما) در لیدو روی پرده می‌رود و در بخش خارج از مسابقه ونیز 2018 حضور دارد.

ییمو از معدود فیلمسازان تاریخ سینماست که موفق شده دو بار جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را از جشنواره ونیز دریافت کند؛ بار اول در 1992 برای «داستان کیو جو» و دومین بار هفت سال بعد با «نه یکی کمتر». او یک سال پیش از بردن شیر طلایی توانسته بود جایزه شیر نقره‌ای را برای «فانوس قرمز را برافروز» از یکی از سه جشنواره معتبر سینمای اروپا و جهان (در کنار کن و برلین) از آن خود کند.

«داستان کیو جو» علاوه بر بردن بالاترین نشان افتخار از ونیز، جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن را هم برای گنگ لی به ارمغان آورد. ییمو علاوه بر فعالیت پرثمر و درخشان در عرصه سینما و فیلمساز، کارگردان دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی 2008 در پکن بود و جلوه‌ای دیگرگون و بسیار ماندگار به این رقابت ورزشی در سرزمین مادری خود بخشید.

«سایه» بیست و سومین تجربه کارگردانی یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان سینمای معاصر چین و درامی تاریخی سرشار از هنرهای رزمی درباره درگیری دو گروه فئودال در دوران حکمرانی سه قلمرو پادشاهی در سال‌های 220 تا 228 پس از میلاد در چین است. این فیلم پس از رونمایی در ونیز در جشنواره تورنتو روی پرده می‌رود. ییمو جایزه بزرگ هیات داوران کن و جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را هم در کارنامه دارد.

سازمان‌دهندگان جشنواره ونیز از 13 سال پیش اهدای جایزه افتخار فیلمساز را آغاز کردند و این جایزه در دوره‌های گذشته به چهره‌هایی چون برایان دی‌پالما، انیس واردا و اسپایک لی اهدا شده است. استفن فریرز بریتانیایی سال گذشته مفتخر به دریافت افتخار فیلمساز از ونیز شد.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز با نخستین نمایش جهانی «نخستین انسان» به کارگردانی دیمین شزل آغاز به کار می‌کند و امسال گی‌یرمو دل‌تورو ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی را بر عهده دارد. فیلمساز مکزیکی برنده اسکار سال گذشته با «شکل آب» جایزه شیر طلایی ونیز را برد.

کد خبر 413160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha