همشهری آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو، دلایل کمبود دارو و وضعیت بازار دارویی کشور را تشریح کرد.

نشست

به گزارش همشهري آنلاين، غلامرضا اصغري در نشست خبري با رسانه‌ها گفت: همواره بین ۳۰ تا ۴۰ قلم کمبود دارو در بازار دارویی کشور وجود دارد که طبیعی است. در حال حاضر کمبود اقلام دارویی به ۵۰ تا ۶۰ قلم رسیده است.

رييس سازمان غذا و دارو افزود: اولویت اول ما تأمین بازار دارویی است . اگر شرکت تولیکننده دارویی به هر دلیل تولید نکند و موجودی دارو به زیر 4 ماه برسد، برای تامین بازار به سمت واردات می‌رویم و بعد مشکل شرکت تولید کننده را حل می‌کنیم. شرکت‌های تولید کننده داخلی باید برنامه تولیدشان را در یک سامانه وارد کنند. اگر مشکلی داشته باشند اما آن را در سامانه ذکر نکنند، بی‌تردید تصور ما بر آن خواهد بود که آنها تولید را ادامه می‌دهندو ما با کمبود دارو در بازار مواجه می‌شویم.

او گفت: ذخیره ۸ ماهه برای دارو، نقطه مطلوب محسوب می‌شود، اگر این ذخیره به چهار ماه برسد. موضوع را پیگیری می‌کنیم.

اصغري افزود: از سوي ديگر، نگرانی‌ها از کمبود دارو باعث شده است، مردم داروی مورد نیاز خود را بیشتر خریداری و ذخیره کنند و اين مسئله، باعث می‌شود، ذخیره داروی کشور کاهش یابد.

رييس سازمان غذا و دارو خاطر نشان كرد: علاوه براين، چون شرکت‎های دارویی به صورت نقدی فروش می‌کنند بنابراين،بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها با توجه به کمبود نقدینگی در خرید دارو دچار مشکل می‌شوند.

او درباره وضعيت داروهاي خاص هم گفت: دولت برای داروهای خاص یارانه می‌دهد. این امر باعث می‌شود که مردم هزینه کمتری پرداخت کنند . داروخانه‌ها بايد این قبیل داروها را با قیمت اصلی تهیه کنند که با توجه به مشکل نقدینگی امکان این امر وجود ندارد و همين مسئله سبب مي‌شود كه مردم در مراجعه به داروخانه‌ها، با کمبود دارو مواجه شوند در حالی که این داروها در داروخانه‌های دولتی وجود دارد.

  • احتكار و قاچاق دارو وجود دارد

اصغري افزود: در شرايطي كه کمبود، گرانی، احتکار و قاچاق دارو وجود دارد، وظیفه ماست که وارد عمل شده و نسبت به رفع کمبودهای دارویی اقدام کنیم.

رييس سازمان غذا و دارو گفت: تلاش مي‌كنيم تا حد توان، نیازهای مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را تامین كنيم و. امروز کاری که به ویژه در فضای مجازی انجام می‌شود ایجاد جنگ روانی در حوزه‌های مختلف است. در این شرایط رسانه‌ها باید برای مقابله با این فضاسازی دشمن اطلاعات درست به مردم ارائه دهند.

اصغري گفت: من مشتاقم که بتوانیم اطلاعات شرکت‌هایی را که در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی دریافت کرده‌اند را داشته باشیم و بدانیم که این شرکت‌ها چه میزان ارز دریافت کرده‌اند. آیا محصولات‌شان را وارد و تولید کرده‌اند یا خیر. منتظر این اطلاعات هستیم و با بانک مرکزی هم مکاتباتی را انجام داده‌ایم. با رئیس گمرک صحبت کردم تا هر چه سریعتر این اطلاعات را به ما ارائه دهند و امیدواریم زودتر این اطلاعات منتشر شود.

  • مکمل‌ها ارز دولتی نمی‌گیرند

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: مکمل‌ها مشمول دریافت ارز دولتی نمی‌شوند. زیرا دارو محسوب نمی‌شوند،؛ بنابراین با توجه به شرایط کنونی کشور قیمت مکمل‌ها افزایش پیدا می‌کند.

  • متولی صنعت دارو نیستیم، متولی تامین داروی هستيم

اصغري گفت: حل مشکل صنعت دارو برعهده وزارت صنعت است. متولی رسیدگی به صنعت دارو نیستیم. متولی تامین داروی مردم هستیم اما هر کمکی، بتوانیم به صنعت دارو می‌کنیم.

کد خبر 413144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha