همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: معاون کل وزارت بهداشت گفت: آمار ابتلای ۸۷ نفر به ویروس اچ آی وی در یکی از روستاهای چابهار صحت ندارد و تعداد مبتلایان کمتر است.

دكتر ايرج حريرچي افزود: در يكي از خبرگزاري‌ها، اعلام شده بود كه 78 نفر از اهالي يك روستا در چابهار به ايدز مبتلا شده‌اند كه اين تعداد صحت ندارد و تعداد آمار مبتلایان کمتر از تعداد منتشر شده است. از سوي ديگر، مبتلايان، به ويروس اچ اي وي، مبتلا هستند و نه بيماري ايدز.

سخنگوي وزارت بهداشت اظهارداشت: منطقه اي كه از آن، نام برده شده بود، يك منطقه وسيعي است. در آن منطقه وزارت بهداشت حضور پررنگ دارد. در آن منطقه، مراكز ويژه اي هم براي غربالگري و هم براي مشاوره ويروس اچ اي وي، ايجاد شده است.

حريرچي تاكيد كرد: افرادي كه به ويروس اچ اي وي و نه ايدز، مبتلا شده اند، از مردم عادي نبوده اند، بلكه مبتلايان،  معتادان تزريقي، افرادي كه رفتارهاي جنسي پرخطر داشتند و همچنين، افرادي كه در مناطق مرزي و كشورهاي همسايه، در رفت و آمد هستند را تشكيل مي‌دهند.

معاون كل وزارت بهداشت اعلام كرد: همه افراد مبتلا شناسايي شدند و تحت پوشش درمان هستند. به ازاي هر بيمار، ماهانه بيش از 2 ميليون تومان دارو ، هزينه مي‌شود.

حريرچي خاطر نشان كرد: برنامه بيمار‌يابي از دوسال قبل، به شكل فعال تشدید شده است و اقدامات پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ایدز در کل مناطق مرزی و پرخطر به طور منظم، ادامه دارد. یک مرکز مشاوره ویژه در شهرستان چابهار و یک پایگاه مخصوص آموزش پیشگیری و مشاوره نیز در دهستان درگز راه اندازی شده است و به مردم به صورت رایگان خدمت‌رساني مي‌كنند.

 او اظهار داشت: وزارت بهداشت تاكنون، در اين منطقه، براي پيشگيري از ابتلا به ويروس اچ آي وي تنها بوديم اما ساير دستگاه‌ها قول دادند كه از اين به بعد، بيشتر با ما در اين زمينه همراهي كنند چرا كه برنامه آموزش پیشگیری و مراقبت HIV یک برنامه گسترده است كه نياز به همكاري‌هاي بين بخشي دارد.

به گفته قائم مقام وزارت بهداشت، استان سیستان و بلوچستان، از جمله استان‌هایی است که در آن شیوع HIV از متوسط کشوری بالاتر است.

گفت‌وگوي ديگر درباره موضوع اين مطلب را در ادامه بخوانيد:

کد خبر 413141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha