همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خبر چند خبرگزاری و پایگاه خبری به نقل از ایلنا درباره ابتلای ۷۸ نفر از اهالی یک روستا در شهرستان چابهار به ویروس HIV واکنش نشان داد.

حسینعلی شهریاری

دكتر حسینعلی شهرياري نماينده مردم زاهدان و رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي به همشهري آنلاين مي‌گويد: ابتدا بايد از صحت و سقم اين خبر مطلع شويم و در مرحله بعد بايد ببينيم كه جمعيت اين روستا چقدر است و بعد موضوع را به طور دقيق، بررسي كنيم. نبايد بدون بررسي، خبر را منتشر و نام روستا را ذكر مي‌كردند و حيثيت مردم يك روستا را زير سئوال مي‌بردند.

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي اضافه مي‌كند: اما در هرحال، در استان سيستان و بلوچستان به دليل نبود كار و وضعيت نامطلوب اشتغال، تعداد قابل توجهي از مردم ناچار براي كاركردن به كشورهاي حاشيه خليج فارس در رفت و آمد بوده و سفرهاي طولاني داشتند (وضعيت اشتغال البته اکنون به نسبت سال‌هاي قبل بهتر شده است).

وی اضافه می‌کند: متاسفانه چون آموزش‌ها كافي نبوده و در زمينه پيشگيري از ايدز، به دلايل مختلف با محدوديت‌هاي جدي رو به رو بوده و هستيم اين ويروس منتقل مي‌شد. به طوري كه هم مرد خانواده، همسر خود را مبتلا مي‌كرد و هم متاسفانه، در برخي از مواقع، نوزاد متولد شده از مادر مبتلا هم این ویروس را دریافت می‌کرد.

شهرياري خاطر نشان مي‌كند: از سوي ديگر، اين نكته را هم بايد خاطر نشان كنم كه برخي از روستاهاي استان سيستان و بلوچستان،  خيلي خيلي دور هستند. به همين دليل روند اطلاع‌رساني براي پيشگيري از بيماري‌ها ساده نيست. اما با اين وجود، وضعيت استان سيستان و بلوچستان از نظر بهداشتي و درماني در سال‌هاي اخير نسبت به گذشته، بهتر شده است. الان تعدادی خانه‌هاي بهداشت و مراكز خدمات جامع سلامت در بسياري از روستاها و شهرستان‌هاي استان سيستان و بلوچستان به امر خدمات‌رساني به مردم اين منطقه مشغول هستند و در زمينه پيشگيري از بيماري‌ها، نكات لازم بهداشتي را به اطلاع مردم مي‌رسانند اما در سال‌هاي قبل اين‌چنين نبود.

شهرياري اضافه مي‌كند: همان طور كه گفتم، وزارت بهداشت، در حوزه پيشگيري از بيماري ايدز خوب عمل مي‌كند اما مشكل اينجاست كه ما در زمينه پيشگيري و آموزش جلوگيري از عفونت از طريق ويروس HIV با محدوديت مواجه هستيم.

او تاكيد مي‌كند: بايد قبول كنيم كه در ايران، به نسبت ساير كشورها ما در زمينه اطلاع رساني براي پيشگيري از ايدز، آنهم ابتلاي ايدز از طريق روابط جنسي، محدوديت‌هايي داريم. به دليل همين محدوديت‌ها، نمي‌توانيم آن‌طور كه بايد مثل ساير كشورهاي اروپايي، به مردم آموزش بدهيم. البته وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، اقداماتي را در اين زمينه انجام داده اند اما به دليل محدوديت‌هاي موجود، هنوز در زمينه آموزش، با مشكل روبه رو هستيم.

  • آموزش‌هاي ايدز بايد از مدارس شروع شود

نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي‌كند: به اعتقاد من، آموزش‌هاي پيشگيري از ابتلا به ايدز، بايد بيشتر و البته با ملاحظات جدي‌تر پيگيري شود و اطلاع‌رساني‌ها شفاف‌تر باشد. اين آموزش‌ها بايد در سنيني كه قابل درك است آنهم با ملاحظات مناسب و ويژه ارائه شود.

  • نبود اشتغال، بيكاري و فقر | بالا رفتن سن ازدواج

شهرياري، يكي از دلايل آسيب‌هاي اجتماعي را نبود اشتغال و موضوع بيكاري، عنوان مي‌كند و مي‌گويد: به دليل نبود شغل، سن ازدواج بالا رفته و و جوانان به موقع ازدواج نمي‌كنند. بايد شرايط اشتغال جوانان را فراهم كرد. بايد فقر را ريشه كن كرد چرا كه بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي به دليل نبود اشتغال و فقر بروز و ظهور مي‌كند. اين مسائل، قطعا در استان‌هاي محروم بيشتر است.

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: در استان سيستان و بلوچستان به دليل نبود كار، مردم ناچار هستند براي گذران زندگي، به كشورهاي حاشيه خليج فارس سفر كنند كه اين امر، به همراه محدوديت‌هاي ناشي از اطلاع‌رساني مناسب براي چگونگي پيشگيري از عفونت ويروس HIV، بار بيماري را افزايش مي‌دهد.

  • آخرين آمار ابتلا به ايدز در ايران

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره آخرين آمار مبتلايان گفته تا ابتدای دی‌ماه حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به این بیماری تشخیص داده شده است که ۵۰ درصد آن در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اتفاق افتاده است. موارد شناسایی شده ۴۰ درصد آمار مبتلایان هستند و ۶۰ درصد آنها هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند. شاخص‌ها نشان می‌دهد که ما این موارد را دیر شناسایی می‌کنیم. به همین دلیل احتمال اینکه افراد ۲۱ تا ۳۵ ساله در سنین نوجوانی به این بیماری مبتلا شده باشند، وجود دارد. همچنین بیشتر موارد ابتلا به اچ آی وی / ایدز در سنین کمتر از ۱۵ سال به دلیل انتقال بیماری از مادر به کودک درگیر آن شده‌اند.

  • خبر چه بود؟
ایلنا و برخی منابع خبری دیگر به نقل از ایلنا نوشتند: رئیس اداره بهزیستی چابهار از ابتلای 78 نفر از اهالی یک روستا در این شهرستان به ويروس HIV   خبر داده است.

حسن تاوانه در گفت‌وگو با ایلنا درباره وجود روستایی در این منطقه که آمار نسبتا بالایی از ابتلا به HIV در آن وجود دارد، گفته است: در یکی از روستاهای این منطقه به نام «درگز» آمار ابتلا بالای ۷۸ نفر تایید شده است. البته بهتر بود این آمار از طریق مرکز بهداشت شهرستان رسما اعلام می‌شد اما شاید ملاحظه‌کاری آنها به دلیل توریستی بودن شهرستان و محرمانه بودن این دست اطلاعات است. آمار کلی ابتلا به HIV در شهرستان چابهار نیز تقریبا ۳۰۰ نفر است. اداره بهزیستی برای پیشگیری از گسترش HIV در منطقه درخواست کرده که اقدامات توافقی با نهادهای مسئول انجام شود اما کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان برای ثبت اطلاعات مشخصات سجلی و هویت در سامانه بهزیستی کشور مدت یک سال پاسخگو نبودند، به تازگی شبکه بهداشت شهرستان اعلام کرده است که در اختیار گذاشتن آن منوط به موافقت مسئولان بالادست استانی است. با پیگیری‌های به عمل آمده، توزیع کیت‌ها، تست HIV در مددسراهای اضطراری و شلتر مرکز گذری کاهش آسیب (DIC) عملی شده است، همچنین در جلسه هفته هم شبکه بهداشت برای در اختیار گذاشتن کیت‌های تست اعلام آمادگی کرد، حال باید دید که چه می‌شود. امیدوارم مسئولان کشوری با توجه به آمار بالای آسیب‌های اجتماعی برای حل معضلات و توسعه سواحل مکران کاری انجام دهند.

کد خبر 413043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha