همشهری آنلاین: محققان دریافتند در اثر تغییرات آب و هوایی و افزایش رطوبت خاک در جنگل‌ها، قابلیت جذب متان توسط خاک جنگل‌ها کاهش یافته است.

توان جنگل‌ها در حبس گازهای گلخانه‌ای کاهش یافته است

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، کشاورزی، تولید انرژی و دفن زباله منابع مولد متان هستند.

متان با فرمول مولکولی CH۴ یک گاز گلخانه‌ای است که به خاطر توانایی فراوان آن در جذب گرما اثر گلخانه‌ای بیشتری نسبت به دی‌اکسید کربن دارد.

جنگل‌ها به واسطه فعالیت باکتری‌های خاک می‌توانند متان را از جو بگیرند و محبوس کنند اما تغییر وضعیت اقلیم قابلیت خاک جنگل‌ها را برای محبوس کردن گازهای گلخانه‌ای کاهش داده و همین امر به نوبه خود گرمایش هوای جهان را تشدید کرده است.

اطلاعات مورد استفاده در این تحقیقات از مطالعات انجام گرفته در دو منطقه جنگلی متفاوت که یکی در کوه‌های نیوهمپشایر و دیگری در بالتیمور مریلند بود، به دست آمد. مدت زمان انجام مطالعه اول 14 سال و مطالعه دوم 18 سال بود.

محققان با گردآوری این اطلاعات و مقایسه آن‌ها با اطلاعات مربوط به میزان جذب متان توسط خاک جنگل‌های سراسر جهان که با بررسی و مطالعه 317 مقاله منتشر شده در بین سال‌های 1988 تا 2015 میلادی به دست آمد، به یک نتیجه کاملا روشن رسیدند. میزان جذب متان توسط جنگل‌های کوهستانی در سراسر جهان کاهش یافته است و این پدیده در مناطقی که در آن‌ها میزان بارندگی افزایش داشته، شدیدتر است.

بر اساس این تحقیقات میزان جذب متان توسط خاک جنگل‌ها در دوره مورد مطالعه 77 درصد کاهش داشته است.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد مدل‌های مورد استفاده برای اندازه‌گیری میزان افزایش متان در اتمسفر نقش جنگل‌ها را در جذب این گاز بیش از حد واقعی برآورد می‌کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

کد خبر 412979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha