همشهری آنلاین: کتاب فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱ نوشته لیندا آرنسون استرالیایی توسط شاپور عظیمی ترجمه شده‌است

فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱

واحد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی کتاب "فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱" را با عنوان فرعي راهنمای جامع فیلمنامه‌نویسی برای فیلم‌های فردا در ۷۴۳ صفحه منتشر كرده است .

كتابهاي ترجمه شده درباره فيلمنامه نويسي كه بسياريشان رنگ و بوي كتاب‌هاي درسي را نيز دارند و نويسندگشان سعي كرده‌اند تا كتابي خود آموز براي فيلمنامه‌نويسان بنويسند اغلب رويكردي سنتي به اين مقوله دارند . یعنی همان روش آشنای سه‌پرده‌ای که با ترجمه کتاب‌های سید فیلد بیش از سه دهه رویکرد غالب تدریس فیلمنامه، نه تنها در کشور ما بلکه در سینمای جهان، بوده است.

كتاب ليندا آرنسون اما سعي كرده است فرمهاي تازه اي براي نوشتن فيلمنامه مطرح كند.به ويژه اين كه در دهه اخیر، با ساخته شدن آثاری در سینمای جهان که از رویکرد سه‌پرده‌ای تبعیت نکرده‌اند و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، به‌تدریج، در میان سینمادوستان، رویکردهای دیگری به فیلمنامه مورد توجه قرار گرفته. اکنون دیگر آثاری مانند «۲۱ گرم»، «بابل»، «سه خاکسپاری برای ملکیادس استرادا» و آثاری از این دست، با رویکردهایی ساختارشکنانه، به نمادهای جدید سینمای جهان بدل شدند.
بر این اساس، لیندا آرنسون، نویسنده‌ استرالیایی، در حوزه روایت موازی کتابی را به نگارش درآورد که معادلی در میان کتاب‌های سینمایی آموزش فیلمنامه‌نویسی ندارد.

او در کتاب حاضر، چندین شیوه در روایت آثار نامتعارف را مطرح کرده و برای هر یک چندین نمونه از فیلم‌های گوناگون عرضه کرده است.

آرنسون اصطلاحات خاص خودش را در این کتاب آفریده و مثال‌هایی ارائه داده که از نظر وی، به تبیین تئوری‌هایش یاری می‌رساند. برای همین، به خوانندگان این کتاب توصیه می‌شود که هر فصل را با دقت دنبال کنند و از همه مهم‌تر، برای شناخت هرچه بیشتر روایت‌های گوناگونی که در کتاب در موردشان بحث شده است، حتماً به نمونه‌هایی که مؤلف اشاره می‌کند رجوع کنند.كتابعلاوه برنمايه پاياني در 6 بخش و 56 فصل نگاشته شده است .

عناوين بخش‌ها به اين ترتيبند:پيدا كردن ايده، ساختار روايي متداول، طراحي عملي، روايت موازي، گمشده در روايت:فيلمهايي با نقص‌هاي ساختاري و روي كاغذ آوردن .
كتاب با ويراستاري خانم ندا نوري و به قيمت 52000 تومان روانه پيشخوان كتابفروشي‌ها شده است .

کد خبر 412957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha