دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: امیر میرزائیان طی یادداشتی در ایرنا به دلایل مصدومیت کیمیا علیزاده از "نوابغ تکواندو" و پرچم‌دار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی پرداخته و آن را بیشتر ناشی از برنامه نادرست بدن‌سازی برای این ورزشکار عنوان کرده است.

کیمیا علیزاده

كيميا علیزاده از نوابغ تکواندوی ایران و جهان است. دختری که نخستین مدال جهانی بانوان تکواندوی ایران را به ارمغان آورد و سپس در بازیهای المپیک 2016 ریودوژانیرو به نشان برنز رسید تا اولین بانوی مدال آور کشورمان در تاریخ این رویداد مهم باشد.

وی که به تازگی مسئولیت خطیر پرچم داری کاروان ایران در جاکارتا را عهده دار شده بود تا افتخار دیگری را در اوج جوانی به نام خود ثبت کند، دیروز (یکشنبه 14 مرداد) با یکی از بدترین اتفاقات دوران قهرمانی خود روبرو شد و به دلیل مصدومیت، حضور در بازیهای آسیایی را از دست داد.

این مصدومیت، زوایای پنهانی دارد که مسئولان فدراسیون و کادر فنی تیم ملی نمی‌توانند بر آن چشم پوشی کنند.

علیزاده پس از المپیک ریو با مصدومیت و البته بیماری عجیبی روبرو شد که با تلاش پزشکان و اراده خود، سلامتی نسبی را به دست آورد. با این حال کارشناسان معتقدند که او نباید برای بازگشت به دنیای شیاپچانگ و قهرمانی، عجله می‌کرد.

او دربازی‌های المپیک در وزن منهای 57 کیلوگرم به مدال برنز رسید و پس از پایان بیماری و برای حضور مجدد در مسابقات، وزن منهای 62 کیلوگرم را انتخاب کرد.

با این حال وی سعی داشت تا در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا در وزن 67 کیلوگرم روی شیاپچانگ برود؛ یعنی افزایش 10 کیلوگرمی در فاصله یک سال که در ورزش قهرمانی برای یک بانوی جوان که مصدومیت‌های مختلفی دارد، اقدامی ریسک پذیر است.

او چند روز قبل در تورنمنت "ججو" کره جنوبی در وزن جدیدش به میدان رفت و به توفیقی نرسید که این مساله انتقادات فراوانی را متوجه وی و کادر فنی کرد، انتقاداتی که کیمیا را تحت فشار سنگین روانی قرار داده بود.

یکی از مسئولان فدراسیون تکواندو که خواست نامش فاش نشود در این خصوص به ایرنا، گفت: کیمیا قصد نداشت در "ججو" مسابقه بدهد و بارها اعلام کرد که از ناحیه زانو احساس درد می‌کند.

وی افزود: حتی او در تمرینات نیز این مساله را بارها به اطلاع کادر پزشکی و فنی رساند که پزشکان اعلام کردند، خطری علیزاده را تهدید نمی‌کند.

با این حال دارنده مدال برنز المپیک 2016 روز یکشنبه در تمرین تیم ملی به شدت آسیب دید و دچار پارگی رباط صلیبی (یکی از خطرناک‌ترین مصدومیت‌های ورزشی) شد.

بنابر اعلام دکتر "رازی" از مطرح‌ترین جراحان ایران، کیمیا باید پس از فیزیوتراپی جراحی شود و بهتر است بین 9 ماه تا یکسال از میادین قهرمانی دور بماند.

یکی از مهمترین دلایل این آسیب دیدگی، افزایش وزن برای حضور در مسابقات است.

آنهایی که در ورزش قهرمانی سررشته دارند به خوبی می‌دانند که افزایش وزن قهرمانان باید زیر نظر مستقیم پزشک تغذیه و مربی بدنساز کاربلد صورت بگیرد. این درحالی است که تیم بانوان تکواندوی ایران بدنساز ندارد و سرمربی تیم ملی خودش تمرینات بدنسازی را دنبال می‌کند.

تقویت و حجیم کردن عضلات برای تغییر و افزایش وزن یک ورزشکار از ابتدایی‌ترین اصولی است که نیاز به مربی متخصص بدنسازی دارد.

هادی ساعی قهرمان سابق تکواندوی جهان و المپیک نیز این مساله را تایید کرده و معتقد است که بدنسازی باید اصولی شکل می‌گرفت تا کیمیا پس از المپیک ریو، می‌توانست با قدرت به میدان بازگردد.

دارنده 2 مدال طلا و یک برنز المپیک همچنین معتقد است که بانوی تکواندوکار ایران نباید برای بازگشت به میدان عجله می‌کرد و تحت فشار قرار می‌گرفت.

با این حال، زهرا سروی، نایب رئیس بانوان فدراسیون تکواندو در دفاع از کادر فنی تیم ملی تکواندو، می گوید: کادر فنی سواد لازم را برای رساندن ورزشکاران به اوج دارد.

او مصدومیت ایجاد شده برای علیزاده را حادثه غیرقابل پیش‌بینی می‌داند که در هر رشته‌ای رخ می‌دهد.

با تمامی این تفاسیر به این نتیجه می رسیم که بی‌احتیاطی و ریسک برای بازگشت زودتر از انتظار به میدان، نداشتن تمرینات مناسب و اصولی بدنسازی مناسب، نبود مربی تخصصی بدنسازی، اصلی‌ترین دلیل نرسیدن پرچمدار کاروان ایران به جاکارتا باشد.

امید است این شوک، تاثیر منفی بر عملکرد تیم تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی 2018 نداشته باشد. چرا که پیش از مصدومیت علیزاده نیز، امید چندانی به موفقیت تیم بانوان تکواندوی ایران در جاکارتا نمی‌رفت.

کد خبر 412874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha