همشهری آنلاین: وجود ۳۴ خانه تاریخی در منطقه ۱۲ تهران که صاحبان آنها در تاریخ مشروطه نقش داشته‌اند، موجب شده تا عضو شورای اسلامی شهر پیشنهاد ایجاد مسیر گردشگری مشروطه را در حوالی این خانه‌ها ارائه کند.

عمارت مستوفی الممالک

به گزارش ايرنا، خانه‌های تاریخی شهر تهران که عمده آنها در منطقه 12 پایتخت واقع شده به این منطقه حس و حال تاریخی و گردشگری بخشیده است، بنای زیبای این خانه‌ها و معماری که این روزها نظیر آن دیده نمی‌شود، این قسمت از شهر و خانه‌هایش را منحصر به فرد کرده است.

در فهرست ابنیه تاریخی واقع در منطقه 12 شهر تهران، نام 50 خانه دیده می‌شود که صاحبان بسیاری از آنها در تاریخ مشروطه نقش موثری داشته‌اند.

خانه «مستوفی‌الممالک»، خانه‌ای که اولین کابینه مشروطیت در آن تشکیل شد، خانه «قوام‌الدوله (وثوق‌الدوله)»، خانه «مشیرالدوله» پیرنیا، خانه و باغ «اتحادیه»، خانه «نصیرالدوله»، خانه «عزیز السلطان» (ملیجک)، خانه «امین الضرب»، خانه «رضا خان»، خانه «آیت‌الله کاشانی» ار جمله خانه‌هایی است که تاریخ معاصر ایران را در خود جای داده است.

این منطقه حضور بسیاری از ادبا و شعرای معاصر را نیز شاهد بوده است، خانه «هوشنگ ابتهاج»، خانه «پروین اعتصامی»، «ابوالحسن صبا»، «جلال آل احمد» و خانه «صادق هدایت» از جمله خانه‌هایی است که در این منطقه واقع شده است.

حضور ابنیه تاریخی به حدی در این منطقه چشمگیر است که حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران پس از بازدید از این خانه‌ها عنوان کرد: «در منطقه 12 تهران حدود 34 ملک وجود دارد که به افراد شاخص عصر مشروطه تعلق داشته و یا وقایع مهم مشروطه در آنها رخ داده است.»

وی با انتشار توئیتی گفته است: «اکثر این املاک بدون ثبت ملی رها شده‌اند؛ امروز بعد از بازدید از این اماکن تصمیم گرفتم پیگیر بازسازی این املاک شوم و پیشنهاد می‌کنم مسیر گردشگری مشروطه ایجاد شود».

به گزارش ایرنا، بسیاری از ابنیه تاریخی قلب پایتخت متعلق به نهادها و سازمان‌هاي دولتی است، از جمله خانه مستوفی‌الممالک که در تملک وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات است و خانه ظهیرالدوله هم در تملک سازمان تامین اجتماعی قرار دارد.

جنبش مشروطه مجموعه کوشش‌ها و رویدادهایی است که به امضاء کردن فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه قاجار در 14 مرداد ماه 1285 انجامید و تا دوره محمدعلی شاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه ادامه یافت، این تلاش‌ها منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور ایران شد.

کد خبر 412799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha