همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه با انتقاد از رفتار مدعیان حقوق بشر در غرب گفت: آنها وقتی به ایران می‌رسند، از آشوبگران خیابانی حمایت می‌کنند.

آملی لاریجانی

به گزارش مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش حقوق بشر و کرامت انسانی و اعطای چهارمین جایزه حقوق بشر اسلامی، با بیان اینکه مساله حقوق بشر برای نظام جمهوری اسلامی یک مساله مهم است گفت: دلیل این اهمیت نگاه ویژه اسلام به تکریم حقوق انسانی است و در سنت پیامبر و ائمه، حقوق انسانها به عنوان مساله مهم مطرح شده است.

وی افزود: تکریم انسان از اصول اساسی قرآن است و این در کنار مطالب دیگر از حیث محتوا همین منظور را دارد و به عنوان مثال آیه «و نفحت فیه من روحی» از دلایلی است که بر کرامت انسانی تاکید می کند.

وی با اشاره به اینکه اصل نظام جمهوری اسلامی براساس اسلام است، گفت: در جای جای قانون اساسی به خصوص در فصل سوم حقوق ملت در جوانب مختلف تصریح شده است. در اصل دوم قانون اساسی اصول مبنایی توصیف شده که یکی از انها کرامت انسانی است.

وی افزود: انسان مومن ممکن است هر کاری کند اما طبق روایت حق ندارد اضلال نفس کند.

وی با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در دنیا گفت: اکنون جنایات جنگی در یمن در حال رخ دادن است، امروز در بحرین بیماران و کودکان و زنان مورد هجمه عظیم قرار می‌گیرند و اخیرا هم بیمارستانی در الحدیده مورد حمله قرار گرفت و بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند اما اینجاست که می بینیم دهان مدعیان حفظ حقوق بشر بسته است اما وقتی به ایران می‌رسند از آشوبگران خیابانی و کسانی که مغازه ها را به آتش می کشند حمایت می کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها کارهایی در افغانستان و فلسطین انجام دادند تا امروز قراردادهای ۲۵ ساله نفتی امضا کنند. همچنین خلق داعش نمونه بزرگ نقض حقوق بشر توسط آمریکا در دنیای معاصر است. حتی ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود در رابطه با خلق داعش انتقاداتی را به اوباما و کلینتون مطرح کرد اما همین افراد ایران را محکوم به نقض حقوق بشر می‌کنند.

وی افزود: آمریکا به دنبال این بود که چهره ایران و کشورهای اسلامی را مخدوش کند اما ایران به کمک برادران خود در عراق و سوریه توانست تا حدودی ریشه‌های این غده سرطانی را از بین ببرد.

وی به نقطه چالش ایران و غرب اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از کسانی که حقوق بشر اسلامی را مورد حمله قرار می‌دهند ادعا می‌کنند که این حقوق ایدئولوژیک است و ما مخالف این ایدئولوژی هستیم. در چارچوب اسلام و فضای عرفانی، حقوق بشری تصویر می‌شود و ما تصویری اگر از انسان نداشته باشیم نمی‌توانیم حقوق بشر را ترسیم کنیم.

وی با طرح این سوال که حق بشری انسان چیست؟ گفت: ما ادعا داریم که بین این انسان و انسانی که خودش را قائم به حق مطلق می داند فرق وجود دارد.

وی گفت: آنچه که ما از قدرت و علم و حرکت داریم همه قائم به خدا است و در این صورت حق بشری یک معنا دارد و تصویر ما از این انسان و سیر است و اگر تصور ما این است که همه چیزی به سوی خدا است و همه چیز را به سوی حق می‌بینیم و همه چیز به خدا باز می‌گردد بنابراین سیر انسان این گونه است.

رییس قوه قضاییه گفت: ما نمی‌توانیم در این حق بشری آن وجود مسلط عالم بشری که به او قایم هستیم و همه نعمت‌ها از اوست را نادیده بگیریم.

رییس قوه قضاییه گفت: حقوق بشر بدون اتکا به جهاد ارزشی نمی‌تواند به هیچ وجه وجود داشته باشد.

آیت الله املی لاریجانی گفت: ما به لحاظ متافیزیکی و فلسفی باید حقوق بشر غربی را به چالش بکشیم و به آنها بگوییم شما نمی‌توانید بدون اتخاذ موضع مشخص تصویری از حق بشر تعیین کنید.

وی با اشاره به بحث کرامت انسانی گفت: در اعلامیه جهانی حقوق بشر هم در مقدمه و هم در ماده یک آن به کرامت ذاتی بشر اشاره شده است .

وی ادامه داد: ما به خدا اعتقاد داریم و بنیان هستی برای ما مهم است اعتقاد داریم حق متعال بنیان هستی است و همه جا حضور دارد .

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: ما کرامتان را به تکریم الهی می دانیم، خداوند زمانی که انسان را خلق کرده است راه را هم به او نشان داده است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: انسان الهی به سمت اصول الحق می‌رود و این نگاه الهی به بشر است و حق بشر در چنین نگاهی معنا دارد.

رییس قوه قضاییه افزود : ما این موضوع را چالش مغرب زمین می‌دانیم که نمی‌تواند کرامت انسانی را تفسیر کند. چالش دیگر ما با مغرب زمین این است که ما می گوییم شما چه حقی دارید که حقوق بشر خود را به همه دنیا تحمیل می‌کنید.

وی ادامه داد: ما و یک میلیارد انسان دیگر به خدا اعتقاد داریم و براساس این اعتقاد تصویری از حقوق بشر داریم و همین اعلامیه جهانی حقوق بشر که در قاهره تصویب شده است و به نظرمان دارای نقص های هست اما در مجموع مواردی کاملا پیشرفته دارد.

وی خطاب به کشورهای غربی گفت: شما چه حقی دارید که فکر خود را به ما تحمیل می‌کنید؟ یک حقوق بشر را تحمیل می‌کنند و بعد می گویند که ازدواج با هم جنس هم امکان دارد و این تفسیر شما است.

وی ادامه داد: ما می گوییم این جور حق بشر مال خودتان باشد.

رییس قوه قضاییه گفت: این چالش بسیار مهمی است که ما با غرب داریم .دنیای غرب رویه غیر انسانی دارد و حقوق بشر ابزاری در دست انها است.

امریکایی‌ها در مرز خودشان مهاجرین را طبقه بندی کرده‌اند و فرزندان را از مادرنشان جدا کرده‌اند و بیش از دوهزار و خرده‌ای فرزند را از مادرشان جدا کرده‌اند و این حق بشر قرن بیست و یکم است. شیون‌های این کودکان را شنیده‌اید و این حق بشر دنیای متمدن و دارای ادعای تمدن است که کودکان را از مادر جدا می‌کند.

وی ادامه داد: در فلسطین و یمن می‌بینید که آنها چه می‌کنند و این رویه های است که جهان اسلام باید پاسخ بدهد و رویه‌های واحدی را علیه آنها اتخاذ کند و متاسفانه حکام برخی از کشور های اسلامی درست در کارهای نقض بشری کار می کنند. ائتلاف سعودی در این کشور ها چه می‌کند.

وی گفت: ما باید بحث حقوق بشر اسلامی را در وجه نظری و با چالش کشیدن غرب دنبال کنیم.

کد خبر 412762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha