یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گردا تارو نخستین عکاس زن در تاریخ عکاسی جهان بود که جان خود را برای ثبت صحنه‌های جنگ به خطر انداخت و در ۲۶ سالگی در همین راه کشته شد.

گردا تارو عکاس آلمانی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از كوارتز، صفحه اول سايت گوگل در نخستين روز ماه اوت تصوير خود را به زني اختصاص داده بود كه در نگاه اول چندان آشنا به نظر نمي‌رسيد. مناسبت اين كار گوگل هم 108 سالگي تارو بود؛ زني كه در اوج جنگ‌هاي داخلي اسپانيا به هشدار دور ماندن از خط مقدم توجه نكرد و روز 25 ژوييه 1937 در 26 سالگي به شكلي دردناك كشته شد. تانك نيروهاي جمهوريخواه خودروي حامل او را زير گرفت و به زندگي عكاس جوان پايان داد.

تارو پيش از آنكه برخي از بهترين عكس‌هاي كارنامه خود را در جنگ‌هاي داخلي اسپانيا خلق كند، عكاسي نسبتا شناخته‌شده بود. او مدتي از نزديك با رابرت كاپا همكاري كرد كه با راه‌اندازي آژانس عكس مگنوم به چهره‌اي ماندگار در تاريخ عكاسي دنيا تبديل شد. تارو و كاپا عكس‌هايشان را در روزنامه حزب كمونيست فرانسه منتشر كردند؛ جايي كه دختر جوان يك چهره ضدفاشيست شناخته و به واسطه رنگ موها و اندام ظريفش به «روباه كوچولوي قرمز» معروف شد.

پس از مرگ تارو حين انجام وظيفه در جبهه جنگ، حزب كمونيست مراسمي باشكوه براي تدفين او در پاريس تدارك ديد تا همبستگي خود را با مردم اسپانيا نشان دهد. بيش از 10 هزار نفر در اين مراسم شركت كردند و آلبرتو جاكومتي، مجسمه‌ساز نامدار سوئيسي ماموريت يافت مجسمه‌اي درخور نام تارو براي نصب كنار سنگ قبرش بسازد.

هر چند تقريبا 70 سال طول كشيد تا نقش او به عنوان عكاسي سنت‌شكن به رسميت شناخته شود. در پانتئون عكاسان جنگي، همه چيز داشت و تارو زير سايه او مانده بود. تا اينكه يك چمدان مكزيكي در سال 2007 شامل هزاران نگاتيو از عكس‌هاي اين زوج كشف شد كه نشان مي‌داد صدها عكس موجود در كارنامه كاپا در واقع حاصل كار تارو بوده است.

تارو در آلمان به دنيا آمد و به دليل درگيري در فعاليت‌هاي تبليغاتي ضدنازي در 23 سالگي سرزمين مادري‌اش را ترك كرد. او اندكي بعد با اندره فريدمان مجارستاني آشنا شد كه نامش را به كاپا تغيير داد. آنها در 1936 براي حضور در جنگ‌هاي داخلي اسپانيا به بارسلونا رفتند و عكس‌هاي تارو از بمباران والنسيا پس از حدود 80 سال همچنان تكان‌دهنده است.

کد خبر 412739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha