دولت سوسیالیست ونزوئلا به امید جلوگیری از سقوط آزاد اقتصاد این کشور، قوانین سختگیرانه‌ای را که سال‌ها پیش در رابطه با تبادل ارز وضع کرده، تسهیل می‌کند.

ونزوئلا

به گزارش آسوشیتدپرس، مجمع ملی قانون اساسی ونزوئلا پنجشنبه برخی تبادل‌های ارزی در صرافی‌ها را قانونی اعلام کرد.

تغییر قانون تبادل ارز همسو با برنامه اقتصادی دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلاست که قرار است به‌زودی اجرایی شود. هدف دولت از ارائه این برنامه اقتصادی اصلاحی، مقابله با بازار سیاه گسترده و همینطور مهار‌کردن نرخ تورم سرکش در این کشور است.دولت مادورو گفته است که از روز بیستم آگوست (29مرداد) 5 صفر از اسکناس‌های پول ملی این کشور - بولیوار - حذف خواهد شد.

تصمیم برای سهل‌گیری در رابطه با تبادل ارز، البته با نقد قانونگذاران مخالف دولت مواجه شده است. آنخل آلوارادو، یکی از نایب‌رئیسان مجمع ملی ونزوئلا در واکنش به این تصمیم در توییتر نوشت: «هدف دولت، تشکیل سیستم تبادل سنتی «شفاف» نیست. (سیستم) تبادل نرخ خارجی تنها در دسترس تعدادی از افرادی که ارتباط خاصی با دولت دارند، خواهد بود.»

فرانسیسکو ایبارا، یکی از اقتصاددانان مؤسسه اکونومتریکا (جامعه شخصیت‌های دانشگاهی اقتصادی که توصیه‌های اقتصادی خود را براساس داده‌های علمی ارائه می‌دهند) هم در گفت‌وگو با بلومبرگ از بی‌اثر‌بودن این تصمیم گفته است: «فکر نمی‌کنم که این کار تأثیر چشمگیری بر اقتصاد ونزوئلا داشته باشد. دولت نمی‌خواهد سیاست‌های کنترلی تبادل ارز خارجی را کاملا کنار بگذارد.»

ونزوئلا که روزگاری به‌واسطه فروش نفت یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین بود، در پی 2دهه سیاست‌های سوسیالیستی، 5سال است که در بحران عمیق اقتصادی دست‌وپا می‌زند. سیاست‌های اقتصادی دولت شرایط را به جایی رسانده است که مردم برای تهیه غذای روزانه خود هم با مشکل مواجه هستند و در گروه‌های بزرگ و گاهی با پای پیاده، به امید دستیابی به زندگی بهتر، به کشورهای همسایه پناه می‌برند. صندوق جهانی پول پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم در انتهای سال‌جاری میلادی در این کشور به یک میلیون درصد برسد.

به گزارش بلومبرگ، قوانین سختگیرانه کنترل تبادل ارزی، 15سال پیش توسط هوگو چاوز، رئیس‌جمهور پیشین ونزوئلا وضع شد. این سیاست اقتصادی به‌منظور مبارزه با سرمایه‌داری در پیش گرفته شد اما در سال‌های بعد، به رشد سازمان‌یافته فساد منجر شد و صنایع محلی را از دستیابی به ارز مورد نیاز برای واردات محروم کرد. هم‌اکنون، ارزش رسمی هر یک دلار آمریکا حدود 200هزار بولیوار است (این نرخ هر هفته یک‌بار در حراجی بانک مرکزی مشخص می‌شود و متغیر است) اما در خیابان‌ها‌ و بازارهای سیاه، هر دلار آمریکا گاهی تا چند ده‌برابر قیمت اعلام‌شده به بولیوار مبادله می‌شود.

کد خبر 412692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha