همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در واکنش به اقدام دولت آمریکا در تحریم وزیر کشور و دادگستری کابینه اش اعلام کرد که ترکیه هم به طور متقابل وزیران آمریکا را تحریم می کند.

اردوغان از تحریم متقابل وزیران آمریکا در ترکیه خبر داد

به گزارش روز شنبه ایرنا، اردوغان طی سخنرانی در کنگره شاخه زنان حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: در اقدامی متقابل ما هم دارایی وزیران کشور و دادگستری آمریکا را در ترکیه مسدود خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا علیه ترکیه به خاطر پرونده آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی، گامی سزاوار یک شریک راهبردی نیست.

وی با بیان این که 'تقدیس کنندگان و حامیان تروریست ها هرگز از چنگ دولت ترکیه رها نخواهند شد'، اظهار کرد: دیر یا زود حساب گروه های قاتل و تروریستی را مانند گذشته خواهیم رسید.

اردوغان به صورت غیر مستقیم و خطاب به رییس جمهوری و مقامات آمریکا گفت: 'با دستگیری معاون سابق هالک بانک ترکیه که پیشتر 6 بار به آمریکا رفت و آمد داشته است، در تلاش مبادله با ما نباش'.
وی مسدود کردن دارایی وزیران کشور و دادگستری ترکیه در آمریکا به بهانه مداخله آنها در پرونده آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه از سوی مقامات واشنگتن را غیر منطقی خواند.

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: کسانی با سخنان تهدید آمیز و تحریم های بی ارزش در صدد مجبور کردن ترکیه به عقب نشینی هستند، این کشور و این ملت را اصلا نشناخته اند.

وی با بیان این که آمریکا نمی‌تواند با تکرار اشتباهات کشورهای اروپایی به موفقیتی دست یابد، ادامه داد: ترکیه اجازه نمی دهد که به عنوان ابزار و بازیچه سیاست داخلی کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته در پی محکومیت قضایی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید سه روز پیش طی مصاحبه ای اعلام کرد که واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برانسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم می کند.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام واشنگتن با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ''تصمیم آمریکا در تحریم سلیمان سویلو وزیر کشور و عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه نه با اصول دولتی انطباق دارد و نه قابل تشریح با مفاهیم حقوقی و عدالت است و تنها ماهیت مداخله جویانه در سیستم حقوقی ترکیه دارد.'

بر اساس تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه این دو وزیر ترک، دارایی‌ آنها طبق اختیارات دستگاه قضایی آمریکا توقیف و مراوده تجاری با آنها ممنوع می شود.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود دولت ایالات متحده آمریکا را به انصراف از این تصمیم فرا خوانده و اعلام کرده است: به این موضع تهاجمی که هیچ مشکلی را نیز حل نخواهد کرد، بدون اتلاف وقت پاسخ متقابل خواهیم داد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم آمریکا در تحریم دو وزیر ترک اعلام کرد که 'اقدام آمریکا در تحریم دو وزیر ترکیه ای بدون ‌پاسخ نخواهد ماند.'

وی طی مطلبی در توئیتر خود تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا نپذیرفته باشد که نمی تواند با این شیوه به خواسته های غیرحقوقی خود دست یابد، قادر به حل اختلافات نخواهیم بود.

عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه که از سوی آمریکا در فهرست تحریم ها قرار گرفته در واکنش به تصمیم واشنگتن برای تحریم وی، اعلام کرد در آمریکا و دیگر کشورها پولی ندارد که بلوکه شود.

همچنین محمد موش معاون حزب عدالت توسعه، انگین آلتای معاون حزب جمهوری خلق، ارکان آکچای معاون حزب حرکت ملی و یاووز آغارالی اوغلو معاون حزب نیک ترکیه با انتشار بیانیه ای مشترک در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کردند: ما به تهدیدهای آمریکا با همبستگی و عزم مشترک ملت خود 'نه' می گوییم.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

این کشیش آمریکایی به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده ولی حکم او قطعی نشده است.

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر هفته گذشته با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

صدور این حکم و ادامه زندانی شدن این کشیش آمریکایی در ترکیه، تنش جدیدی را در روابط بین آنکارا و واشنگتن ایجاد کرد.

دادگاه کیفری شهر ازمیر ترکیه سه روز پیش درخواست وکیل این کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه برای لغو حبس خانگی و ممنوعیت خروج وی از کشور را رد کرد.

دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.

مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است.

کد خبر 412662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha