شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جزئیات آیین بزرگداشت و نکوداشت‌های بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران در باغ کتاب تهران اعلام شد.

سینما

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از روابط عمومی خانه سینما، مراسم بزرگداشت داریوش اسدزاده، ابوالحسن تهامی نژاد و داریوش مهرجویی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می‌شود و جایزه سیف الله داد نیز به پاس یک عمر خدمت به فرهنگ و هنر ایران به سید مهدی شجاعی اهدا خواهد شد.

این مراسم با حضور سینماگران، مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی و هنری کشورمان ساعت 20یکشنبه 28 مرداد ماه در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.

داریوش اسدزاده

داریوش اسدزاده متولد 1302 در کرمانشاه دوره دبیرستان را در مدرسه دارالفنون به پایان رسانده و فارغ التحصیل دانشکده بازرگانی و دارایی، همچنین دارای مدرک دکترا در رشته «ادبیات هنر» از دانشگاه تهران است. او از 20 سالگی وارد عرصه بازیگری شدو از همراهان تئاتر نصر بود. اسدزاده در بسیاری از فیلم های کوتاه و همچنین در بیش از 81 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است.

تالیف کتاب هایی درباره تاریخ تئاتر ایران و تاریخ تهران از جمله فعالیت های وی در حوزه نوشتار است.

ابوالحسن تهامی نژاد

ابوالحسن تهامی نژاد متولد 1317 در تهران و از گویندگان و سرپرستان پیشکسوت گفتار فیلم و همچنین از مترجمان با سابقه سینمایی کشور است. وی از سال 1337 کار دوبله را آغاز کرد.

تهامی نژاد برای نخستین بار آنونس گویی را به صورت هنری و حرفهای با ادبیات ویژه، مرسوم کرد و با سابقه روزنامه‌نگاری‌اش اولین کسی بود که نقد دوبله را به صورت جدی در مطبوعات بنیان گذاشت.

مخاطبان سینما و تلویزیون کشور با صدای گرم وی بر بسیاری از چهرههای بزرگ سینمای جهان و ایران آشنا هستند و آثار بیشماری از تاریخ سینمای دنیا برای نمایش در سینما و تلویزیون کشورمان تحت مدیریت وی دوبله شده است.

تهامی نژاد از سال 1340 کار ترجمه را آغاز کرد و بیش از 20 کتاب که 5 عنوان آن (هملت، هنری پنجم، جولیوس قیصر، رومئو و ژولیت و تاجر ونیزی) از آثار شکسپیر را ترجمه کرده است. وی همچنین کلیه آثار اسکاروایلد و "زندگی کوروش» اثر گزنفون را به فارسی برگردانده است.

تهامی نژاد به همراه همسرش دکتر بهبهانی (زبان شناس و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی) کتاب بررسی ادبیات معنوی را که هم اکنون کتاب درسی دانشگاه است تالیف کرده‌اند.

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی متولد 1318 در ایلام است. وی فارغ التحصیل فلسفه از دانشگاه یو سی ال ای آمریکا است و در سالهای دور سردبیری نشریه پارس ریویو لس آنجلس را به عهده داشته است.

مهرجویی در سال 1348 فیلم «گاو» را ساخت که برای سینمای ایران، جوایز متعددی را از جشنوارههای بین المللی به همراه داشت و فصل جدیدی را در سینمای ایران رقم زد. او بالغ بر 24 فیلم سینمایی با عنوان کارگردان، 22 فیلم سینمایی با عنوان نویسنده فیلمنامه و 13 فیلم را در مسند تهیه کننده در کارنامه خود دارد.

وی همچنین به عنوان طراح و مدیر هنری، تدوین گر و سرمایه گذار نیز در سینما فعالیت داشته است.

سید مهدی شجاعی

سید مهدی شجاعی متولد 1338 در تهران و فارغ التحصیل نمایش نامه‌نویسی و ادبیات دراماتیک است. وی سالها مسوولیت صفحه‌های فرهنگ و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیر ماهنامه صحیفه را به عهده داشت و هم زمان «انتشارات برگ» را مدیریت می‌کرد.

قطعات ادبی، داستانها و نمایش نامه‌های او در قالب چندین کتاب منتشر شده است.

فیلمنامه‌های بدوک (1370)، قله دنیا(1374)، پدر (1374)، کمین(1375)، مسیر عشق (مسافر کربلا) (1387) در کارنامه سینمایی او به چشم میخورد.

وی در بسیاری از هیات‌های داوری در جشنواره های تئاتر کشور حضور داشته است و علاوه بر آن عضویت در شورای سیاستگذاری تئاتر کشور، عضویت در هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای سیاستگذاری حوزه هنری، عضویت در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی، عضویت در شوراهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم قاهره، فیلم فجر و... از دیگر سوابق سید مهدی شجاعی است.

فیلمنامه 26 قسمتی حضرت یوسف(ع) با عنوان «یعقوب‌ترین یوسف، یوسف ترین زلیخا» و سرپرستی دایره‌المعارف امام حسین (ع) از دیگر فعالیت‌های تحقیقی او به شمار می رود که اولین مجلدهای آن منتشر شده است.

شجاعی بیش از 25 تالیف و 43 ترجمه منتشر شده برای کودکان و بیش از 42 تالیف داستان و رمان در زمینه بزرگسالان دارد.

کد خبر 412639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha