یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب مشروطیت ایران و رمان فارسی اثر مسعود کوهستانی‌نژاد در سرای اهل قلم نقد و بررسی خواهد شد.

مشروطیت ایران و رمان فارسی

نشست معرفی و بررسی کتاب «مشروطیت ایران و رمان فارسی» اثر مسعود کوهستانی‌نژاد عصر روز چهارشنبه (17 مردادماه) با حضور بهناز علیپور‌گسکری، مسعود کوهستانی‌‌نژاد و حسن میرعابدینی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،دوره پنج جلدی «مشروطیت ایرانی و رمان فارسی» به کوشش مسعود کوهستانی‌نژاد از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شده است. این مجموعه جزوی از یک مجموعه بزرگ‌تر با عنوان «مجموعه ادبیات عصر مشروطیت» است که تاثیرپذیری ایرانیان از تحولات ادبی دنیای جدید و افزوده شدن ژانر داستان‌نویسی مدرن به ادبیات ایران را نشان می‌دهد‌، پیش از این 4 مجلد با عنوان «مشروطیت ایران و رمان‌ خارجی» منتشر شده است و اکنون دوره 5 جلدی «مشروطیت ایران و رمان‌های فارسی» منتشر شده است.

در معرفی این کتاب آمده است:‌ «در باور عمومی مفهوم انقلاب مشروطه با مفهوم انقلاب سیاسی که از اواخر سال 1323 قمری(1284خورشیدی) در ایران آغاز شد و در نهایت به پیروزی آن در ربیع‌الثانی 1324 قمری ( 1285 خورشیدی) انجامید، عجین است. ولی سلسه وقایع مزبور، تنها وجه سیاسی انقلاب مشروطه است و نه کلیت آن. انقلاب مشروطه، یک انقلاب عظیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود که ظهور وجه فرهنگی آن مقدم بر پیروزی وجه سیاسی آن است. در دوره پنج جلدی «مشروطیت ایران و رمان فارسی» که پاره‌ای از مجموعه بزرگتر «مجموعه ادبیات عصر مشروطیت» است، تاثیرپذیری ایرانیان از تحولات ادبی دنیای جدید، و افزوده شدن ژانر داستان‌نویسی مدرن به ادبیات ایران، دیده می‌شود.»

این مجموعه که تاکنون 9 مجلد آن منتشر شده،‌ قرار است در 20 مجلد منتشر شود،‌ کوهستانی نژاد در مقدمه‌ای 150 صفحه‌ای برای کل مجموعه که در جلد اول «مشروطیت ایران و رمان خارجی» چاپ شده است،‌ توضیحاتی درباره این مجموعه مطرح کرده است،‌ وی سپس برای هر دوره مقدمه‌ای مجزا نوشته و چند و چون هر داستان را بررسی کرده است. در آغاز هر داستان هم خلاصه‌ای درباره نویسنده و مترجم و اثر آمده است.

این مجموعه 5 جلدی مشتمل است بر داستان‌هایی چون «سرگذشت یتیمان» نوشته میرزا اسمعیل آصف، «مکتوب قصه‌نما و افکار پریشان» (نویسنده نامعلوم)، «مکتوبات یک انگلیسی» نوشته غلام‌رضا، «عروسی مهرانگیز» نوشته یحیی میرزا اسکندری، «گل آقا گل تاج» نوشته ابوالقاسم سروش، «غیاث خشتمال» نوشته عیسی سروش، «نیرنگ سیاه» نوشته ملک‌الشعراء بهار، «پهلوان زند» نوشته شیرازپور(پرتو)، «ایام محبس» نوشته علی دشتی، «سفیدپوشان» نوشته شیراز پور( پرتو )، «اسرار شب» نوشته عباس خلیلی، «سه عروسی» نوشته م.آیتی، «پریوش ناکام» نوشته حسین علی گلشن است.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند از ساعت 17 تا 19 روز چهارشنبه (17 تیرماه) به سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک دو مراجعه کنند.

کد خبر 412628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha